Erhvervsøkonomi og anvendt matematik

2024/2025
Engelsk titel
Business economics and applied mathematics
Uddannelse
Value Chain Management
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4002101CL
Fagområder
Supply Chain Management og værdikædeoptimering
  • Indhold og formål
    Flowet Erhvervsøkonomi og anvendt matematik har sit fokus på mikroøkonomisk analyse, der omhandler modeller og matematiske beskrivelser af forbrugerens og virksomhedens økonomiske adfærd. Faget indledes med en introduktion til de grundlæggende økonomiske principper, og de roller, som transaktioner og mar-keder spiller. Økonomiske fra området: Markedskræfter: Udbud og efterspørgsel, den rigtige pris og begrebet priselasticitet, produktionsprocessen og -omkostninger, branchetype. Der anvendes følgende matematiske hovedemner, som hver indeholder flere underemner: Algebra, lineære ligninger, Ikke-lineære ligninger, erhvervsøkonomisk matematik, differentiering, partiel differentiering og lineær programmering.
  • Læringsmål
    Viden
    · Udbud og efterspørgsel
    · Markedsstrukturer
    · Balanceeffektivitet og kilder til ikke at lykkes
    · Virksomheder og deres produktionsrelaterede beslutninger
    · Markeder for varer og produktive input
    · Regeringsindgreb overfor markeder
    · Grundlæggende matematiske udregninger
    · Kvantitative analysers roller for forretningsundersøgelser
    · Forholdet mellem matematik og økonomiske analyser
    Færdigheder
    · Beskrive, tolke og formulere modeller for individuel beslutningstagning og markedsøkonomier
    · Relatere modeller for virksomheder, forbrugere og markeder til faktiske økonomiske problemstillinger og sætte navn på politiske konsekvenser
    · Anvende værktøjer fra individuelle beslutninger og markedsøkonomier til at analysere økonomiske problemstillinger og reflektere over gældende for-udsætninger samt anvende komparativ statisk analyse fra modellerne for individuel beslutningstagning og markedsøkonomier
    · Anvende regning på funktioner med flere variabler og løse økonomiske problemstillinger
    · Beregne elasticiteten på udbud og efterspørgsel
    · Beskrive, analysere og fortolke data ved hjælp af Excel
    Kompetencer
    · Forstå og anvende almindelige begreber og teknikker, der bruges til at be-skrive de økonomiske konsekvenser af beslutninger
    · Forstå og anvende almindelige værktøjer indenfor ledelsesmæssige beslut-ninger og kontrol
    · forstå sammenhængen mellem kvantitative analyser og økonomiske problemstillinger
    · anvende værktøjerne i andre fag som f.eks. Erhvervsøkonomi, Forecasting og
    · Omkostningsteori og budgettering
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.

    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.

    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål.
    Erhvervesøkonomi og anvendt matematik
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Gennemførelse af OLA knyttet til erhvervsøkonomi og anvendt matematik.

    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af obligatoriske læringsaktiviteter findes på holdets Moodle-flow.
    • De studerende skal deltage i Multiple Choice testen
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig stedprøve
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    4 timer
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    I løbet af 1. semester.
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Genaflevering af projekt med relevante ændringer og forbedringer.