Viden
1. Forståelse af Værdikæder og Supply Chain Management:
Den studerende har viden om
• Værdikæde og forsyningskæder
• Markedsorienteret supply chain management
• Optimering af værdikæde og forsyningskæder
• Processtyring
• Proceskoordinering i virksomheder.
2. Markedsanalyse og Strategiudvikling:
Den studerende har viden om:
• Modeller til markedsanalyser, deres brug og begrænsninger
• Struktureret markedsanalyse
• Digital markedsføring
• Hvordan man udformer en sammenhængende markedsstrategi
• Hvordan man sammensætter et marketingmix
• Markedssegmentering og –positionering
• Strategisk og taktisk planlægning af ens markedsføring
3. Kvantitative Analysemetoder:
Den studerende har viden om
• Værktøjer til datahåndtering
• Metoder til at analysere data
• Hvorfor korrekte data er vitale for at optimere forsyningskæden
• Strukturen i et ERP-system
• Formler, funktioner og analyseværktøjer i Excel
• Idégenererende værktøjsmetoder
4. Projektarbejde
Den studerende har viden om
• Krav til og retningslinjer for at udarbejde projekter på
Cphbusiness
• Gruppearbejde
• Hvordan man udarbejder et projekt med problemformulering
Færdigheder
1. Analyse og Optimering af Forsyningskæden:
Den studerende kan
• Analysere, hvordan man skaber værdi via produktion og
forsyningskæder
• Forstå og differentiere produktions- og supply chain-strategier
• Forstå, hvordan man skaber et produktionsmiljø
• Analysere valg og layoutbeslutninger i produktions- og
servicevirksomhe-der
• Beskrive forretningsprocesser
• Etablere supply chain-forbindelser
• Forstå metoder til at styre produktionen på tværs af
forsyningskæden
• Forstå, hvordan produkter udvikles og serviceres.
2. Udvikling og Implementering af Markedsstrategier:
Den studerende kan
• Udarbejde en makromarkedsanalyse
• Udarbejde en markedsanalyse på behov, vækst og størrelse
• Udarbejde en konkurrentanalyse med henblik på at identificere
konkurrenter, deres mål, strategier og marketingmix
• Udarbejde en brancheanalyse på tiltrækningskraft
• Udarbejde en kundeanalyse over behov, mangler og købsadfærd
• Foretage en markedssegmentering og vælge den rigtige
positioneringsstra-tegi
• Identificere og vælge blandt forskellige vækststrategier
• Identificere og udforme et relevant marketingmix
• Udarbejde et enkelt budget
3. Anvendelse af Kvantitative Analyser:
Den studerende kan
• Anvende og udarbejde modeller i MS Excel
• Benytte formler i MS Excel
• Anvende analyseværktøjer i MS Excel
• Benytte grafisk præsentation i MS Excel
• Anvende og arbejde med forbindelser og links i MS Access
• Linke MS Office software
4. Projektarbejde
Den studerende kan:
• Arbejde i grupper om enkle projekter baseret på en
problemformulering
• Udarbejde en enkel analyse på en defineret case
• Udarbejde en problemformulering samt afgrænsning
• Foretage enkle valg med hensyn til metodologi
• Anvende semesterets teori i et projekt baseret på en
problemformulering
• Arbejde selvstændigt og i grupper
Kompetencer
Kompetencer
1. Strategisk Tænkning og Beslutningstagning:
Den studerende kan:
• Analysere og foreslå forbedringer til en virksomheds
forsyningskæde
• Analysere og identificere, hvordan en virksomhed kan være
værdiskaben-de
• Analysere en virksomheds produktion og vælge den rigtige
produktions-strategi
• Analysere arbejdsgange i en virksomhed og foreslå forbedringer.
2. Tværfaglig Problemløsning:
Den studerende kan
• Forstå, analysere og præsentere data
• Anvende og arbejde med MS Excel og udarbejde simple databaser
• Validere data
• Forstå, hvordan forskellige datatyper styrer forskellige
processer i forsyningskæden.
3. Datadreven Innovation:
Den studerende kan:
• Identificere, analysere og evaluere styrker og svagheder i et
relevant eksternt marketingmiljø
• Anvende fagets teori og begreber til at analysere og evaluere
strategiske marketingproblematikker relateret til
produktpositionering, konkurrence-strategi og vækst
• Identificere, diskutere og anbefale et marketingmix til en given
strategisk markedssituation.
4. Projektarbejde
Den studerende har kompetencer til at:
• Arbejde effektivt i grupper
• Identificere og forklare kerneområder fra semesterets emne og
indarbejde det i en projektbeskrivelse
• Beskrive og diskutere problematikker i et projekt og udarbejde en
simpel analyse af problemet samt præsentere anbefalinger baseret på
problem-formuleringen
• Give en professionel skriftlig præsentation af
projektet