Datadreven markedsstrategi og optimering af supply chain

2024/2025
Engelsk titel
Data-driven market strategy and supply chain optimization
Uddannelse
Value Chain Management
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4002102CL
Fagområder
Supply Chain Management og værdikædeoptimering
  • Indhold og formål
    Dette læringsflow har til formål at give den studerende redskaber til at analysere og evaluere virksomhedens strategiske situation og strategiudvikling på baggrund af relevant data, teori og begreber. Den studerende vil kunne analysere og vurdere en virksomheds eksterne markedssituation, virksomhedens supply chain og egen værdikæde og på denne baggrund kunne identificere gaps og forbedrings-potentialer og komme med anbefalinger til optimering af virksomhedens salgs- og marketingstrategier.

    Indholdsbeskrivelser som fastsat i den nationale studieordning:
    Salg og marketing:
    Faget indeholder teorier relateret til eksterne analyser, marketingstrategier, digi-tal markedsføring og marketingmix/-plan.

    Supply Chain Management:
    • Supply chain strategier og design
    • Forretningsprocesser
    • Produktionsmetoder og -layout
    • Logistik
    • Udvikling af produkter og services (research and development)
    • Introduktion til forskellige produktionsfilosofier

    Kvantitative analyser:
    • MS Excel grundlæggende og avanceret brug
    • Introduktion til vitale data indenfor supply chain
    • ERP-systemer og relationelle databaser
    • Dataimport
    • Dataanalyser og -validering
    • Datastrukturer
  • Læringsmål
    Viden
    1. Forståelse af Værdikæder og Supply Chain Management:
    Den studerende har viden om
    • Værdikæde og forsyningskæder
    • Markedsorienteret supply chain management
    • Optimering af værdikæde og forsyningskæder
    • Processtyring
    • Proceskoordinering i virksomheder.

    2. Markedsanalyse og Strategiudvikling:
    Den studerende har viden om:
    • Modeller til markedsanalyser, deres brug og begrænsninger
    • Struktureret markedsanalyse
    • Digital markedsføring
    • Hvordan man udformer en sammenhængende markedsstrategi
    • Hvordan man sammensætter et marketingmix
    • Markedssegmentering og –positionering
    • Strategisk og taktisk planlægning af ens markedsføring


    3. Kvantitative Analysemetoder:
    Den studerende har viden om
    • Værktøjer til datahåndtering
    • Metoder til at analysere data
    • Hvorfor korrekte data er vitale for at optimere forsyningskæden
    • Strukturen i et ERP-system
    • Formler, funktioner og analyseværktøjer i Excel
    • Idégenererende værktøjsmetoder

    4. Projektarbejde
    Den studerende har viden om
    • Krav til og retningslinjer for at udarbejde projekter på Cphbusiness
    • Gruppearbejde
    • Hvordan man udarbejder et projekt med problemformulering
    Færdigheder
    1. Analyse og Optimering af Forsyningskæden:
    Den studerende kan
    • Analysere, hvordan man skaber værdi via produktion og forsyningskæder
    • Forstå og differentiere produktions- og supply chain-strategier
    • Forstå, hvordan man skaber et produktionsmiljø
    • Analysere valg og layoutbeslutninger i produktions- og servicevirksomhe-der
    • Beskrive forretningsprocesser
    • Etablere supply chain-forbindelser
    • Forstå metoder til at styre produktionen på tværs af forsyningskæden
    • Forstå, hvordan produkter udvikles og serviceres.

    2. Udvikling og Implementering af Markedsstrategier:
    Den studerende kan
    • Udarbejde en makromarkedsanalyse
    • Udarbejde en markedsanalyse på behov, vækst og størrelse
    • Udarbejde en konkurrentanalyse med henblik på at identificere konkurrenter, deres mål, strategier og marketingmix
    • Udarbejde en brancheanalyse på tiltrækningskraft
    • Udarbejde en kundeanalyse over behov, mangler og købsadfærd
    • Foretage en markedssegmentering og vælge den rigtige positioneringsstra-tegi
    • Identificere og vælge blandt forskellige vækststrategier
    • Identificere og udforme et relevant marketingmix
    • Udarbejde et enkelt budget

    3. Anvendelse af Kvantitative Analyser:
    Den studerende kan
    • Anvende og udarbejde modeller i MS Excel
    • Benytte formler i MS Excel
    • Anvende analyseværktøjer i MS Excel
    • Benytte grafisk præsentation i MS Excel
    • Anvende og arbejde med forbindelser og links i MS Access
    • Linke MS Office software

    4. Projektarbejde
    Den studerende kan:
    • Arbejde i grupper om enkle projekter baseret på en problemformulering
    • Udarbejde en enkel analyse på en defineret case
    • Udarbejde en problemformulering samt afgrænsning
    • Foretage enkle valg med hensyn til metodologi
    • Anvende semesterets teori i et projekt baseret på en problemformulering
    • Arbejde selvstændigt og i grupper
    Kompetencer
    Kompetencer
    1. Strategisk Tænkning og Beslutningstagning:
    Den studerende kan:
    • Analysere og foreslå forbedringer til en virksomheds forsyningskæde
    • Analysere og identificere, hvordan en virksomhed kan være værdiskaben-de
    • Analysere en virksomheds produktion og vælge den rigtige produktions-strategi
    • Analysere arbejdsgange i en virksomhed og foreslå forbedringer.

    2. Tværfaglig Problemløsning:
    Den studerende kan
    • Forstå, analysere og præsentere data
    • Anvende og arbejde med MS Excel og udarbejde simple databaser
    • Validere data
    • Forstå, hvordan forskellige datatyper styrer forskellige processer i forsyningskæden.

    3. Datadreven Innovation:
    Den studerende kan:
    • Identificere, analysere og evaluere styrker og svagheder i et relevant eksternt marketingmiljø
    • Anvende fagets teori og begreber til at analysere og evaluere strategiske marketingproblematikker relateret til produktpositionering, konkurrence-strategi og vækst
    • Identificere, diskutere og anbefale et marketingmix til en given strategisk markedssituation.

    4. Projektarbejde
    Den studerende har kompetencer til at:
    • Arbejde effektivt i grupper
    • Identificere og forklare kerneområder fra semesterets emne og indarbejde det i en projektbeskrivelse
    • Beskrive og diskutere problematikker i et projekt og udarbejde en simpel analyse af problemet samt præsentere anbefalinger baseret på problem-formuleringen
    • Give en professionel skriftlig præsentation af projektet
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.

    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.

    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål.
    Datadreven markedsstrategi og optimering af supply chain
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Gennemførelse af OLA knyttet til Datadreven markedsstrategi og optimering af forsyningskæden.

    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af obligatoriske læringsaktiviteter findes på holdets Moodle-flow.
    • De studerende skal deltage i Multiple Choice testen
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Skriftlig gruppeprojekt med individuel mundtlig eksamen.
    Ects
    20 ECTS
    Varighed
    20 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    6
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Karakteren er baseret på en helhedsvurdering af såvel det skriftlige projekt som den mundtlige prøve.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Udgangen af 1. semester.
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Genaflevering af projekt med relevante ændringer og forbedringer.