Planlægning, lagerstyring og indkøb

2024/2025
Engelsk titel
Planning, inventory management and purchasing
Uddannelse
Value Chain Management
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4002202CL
Fagområder
Planlægning
  • Indhold og formål
    Dette læringsflow har til formål at give den studerende redskaber til at analysere, vurdere og planlægge indenfor fagelementerne: Lagerstyring, planlægning, ind-køb og sourcing. Læringsforløbets integrerede tilgang vil sikre at de studerende opnår en dybdegående forståelse af værdikædeledelse. De vil være i stand til at analysere, planlægge, og optimere værdikæder på en måde, der fremmer effektivitet, reducerer omkostninger, og forbedrer leverandørsamarbejdet, samt tager relevante miljøpåvirkninger i betragtning herunder bæredygtigt indkøb, hvilket er afgørende for succes i moderne virksomheder.

    Indhold fastsat i den nationale studieordning:
    Planlægning:
    • Introduktion til planlægning
    • Sales and Operations Planning (S&OP)
    • Master Production Schedule (MPS)
    • Material Requirement Planning (MRP)
    • Materialeliste
    • Kapacitetsstyring
    • Produktionsaktivitetskontrol
    • Rough Cut Capacity Planning
    • Skemaplanlægning
    • Planlægning i ERP-systemer

    Indkøb og sourcing;
    • Den rolle indkøb spiller i værdikæden,
    • Optimering af leverandørforholdet i kæden
    • En industriel indkøbsadfærd og indkøbsstyringsprocessen
    • Modeller til at analysere indkøbs- og forretningsstrategier
    • Virksomhedens sociale ansvar (CSR)
    • Den samlede omkostningsstyring
    • In- og outsourcing
    • Forhandlingsprocessen og grundlæggende forhandlingsværktøjer og -teknikker
    Lagerstyring:
    • Lagerfunktionen og omkostninger forbundet med lageret
    • Lagerstyring – ordretidspunkt, sikkerhedslager, serviceniveau, leveringstid
    • Lageroptimering – ABC, dobbelt ABC, produktlivscyklus (PLC)
    • Lagerkontrol – EOQ, sikkerhedslager (SS), Kanban, 2 bin-systemer
    • Lager-KPI’er – leveringsevne, lagerudskiftning, lageromkostninger, lager-nedskrivning, usælgeligt lager
    • Lagerstyring
  • Læringsmål
    Viden
    1. Værdikædens up-stream komponenter:
    Den studerende har viden om:
    - Hvordan forecast og planlægning af efterspørgsel påvirker produktionsplan-lægningsprocessen
    - Sales and Operations Planning (S&OP)
    - Master Production Schedule (MPS)
    - Material Requirement Planning (MRP) og BOM
    - Kapacitetsstyring
    - Skemaplanlægning
    - Forholdet mellem de forskellige planlægningshierarkier

    2. Optimeringsstrategier og modeller:
    Den studerende har viden om:
    - Den rolle indkøb spiller i værdikæden, og hvordan man optimerer relationer i kæden
    - En industriel indkøbsadfærd og indkøbsstyringsprocessen
    - Modeller til at analysere indkøbs- og forretningsstrategier
    - Virksomhedens sociale ansvar (CSR)
    - Den samlede omkostningsstyring
    - In- og outsourcing
    - Forhandlingsprocessen og grundlæggende forhandlingsværktøjer og -teknikker

    3. Styring og kontrolsystemer:
    Den studerende har viden om:
    - Grundlæggende lager – fokus på lagerfunktioner og -omkostninger
    - Lagerstyring – ordretidspunkt, sikkerhedslager, serviceniveau, leveringstid
    - Lageroptimering – ABC, dobbelt ABC, produktlivscyklus (PLC)
    - Lagerkontrol – EOQ, sikkerhedslager (SS), Kanban, 2 bin-systemer
    - Lager-KPI’er – leveringsevne, lagerudskiftning, lageromkostninger, lager-nedskrivning, usælgeligt lager
    - Standard optimeringsmodeller fra et praktisk synspunkt

    4. Projektarbejde:
    Den studerende har viden om:
    - Hvordan man inkluderer teorier og viden fra tidligere semestre i et projekt
    - baseret på en problemformulering
    - Hvordan man identificerer og får fat i nødvendige viden og data for at kun-ne
    - analysere problematikken
    - Hvordan man planlægger og skaber et veldefineret projekt baseret på en
    - projektanalyse
    - Hvordan man sammensætter en projektrapport bestående af projektbe-skrivelse, analyse og anbefaling
    - Hvordan man præsenterer anbefalinger til givne problemstillinger
    Færdigheder
    1. Analysere og vurdere
    Den studerende kan:
    - Påvise teorier og modeller, der bruges til lagerstyring og forecast, samt have
    evnen til at vurdere disse teorier og modellernes styrker og svagheder
    - Foretage lageranalyser og på baggrund heraf foreslå lagerpolitikker
    - Udarbejde et lagerkontrolsystem baseret på lagerpolitikken

    2. Anvendelse af teorier og modeller:
    Den studerende kan:
    - Arbejde i et kapacitetsstyret miljø
    - Udarbejde et lagerkontrolsystem baseret på lagerpolitikken.
    - Demonstrere sin evne til at udarbejde en kapacitetsplan ved hjælp af de bedst egnede planlægningsværktøjer.
    - Demonstrere sit kendskab til at udarbejde et MPS Anvende MRP- og BOM-værktøjer til at planlægge de påkrævede materialer
    - Benytte Rough Cut Capacity Plan som MPS-kontrolværktøj
    - Anvende Productions Activity Control som kontrolværktøj til MRP
    - Forstå konsekvensen af de krav, som virksomhedens stakeholdere stiller til indkøb
    - Forstå den stadigt større strategiske betydning af indkøb overordnet set
    - Vise, at man er bekendt med de anvendte tilgange og modeller, samt udvise evne til at bedømme styrker og svagheder ved disse
    - Forstå forhandlingsprocessen og bruge den i en forretningsmæssig kontekst.

    3. Projektarbejde:
    Den studerende kan:
    - Demonstrere sin evne til kritisk at udvælge og anvende teorier og modeller og vise sin evne til at arbejde professionelt i gruppe og anvende formmæssige akademiske metoder og procedurer i henhold til de givne retningslinjer
    - Definere et projekt på grundlag af en problemformulering defineret af vejleder
    Kompetencer
    1. Integreret værdikædestyring:
    Den studerende kan:
    - Opbygge et planlægningssystem
    - Implementere et kontrolhierarki for et specifikt planlægningsmiljø
    - Analysere S&OP-flowet og anbefale et egnet planlægningssystem

    2. Strategisk beslutningstagning:
    Den studerende kan:
    - Anvende de teoretiske og faktiske tilgange og til også at definere, diskutere og vælge mellem forskellige indkøbsstrategier
    - Forstå og vurdere konsekvenserne af den valgte indkøbsstrategi på hele værdikæden i virksomheden og virksomhedens indplacering i hele værdi-kæden
    - Planlægge og deltage i en rigtig forhandling i en forretningsmæssig kontekst.

    3. Problemidentifikation og løsningsforslag:
    Den studerende kan:
    - Identificere, analysere og evaluere teknikkerne til lagerstyring og -optimering og -kontrol som lært på faget
    - Præsentere en velbegrundet analyse af lageroptimeringsmulighederne baseret på data og systeminformation
    - Identificere og adressere lagerspecifikke problemstillinger ved hjælp af en situationsanalyse
    - Forstå konsekvenserne af udbud og efterspørgsel for lagerstyringen

    4. Projektarbejde
    Den studerende kan:
    - Identificere og forklare kerneområder fra semesterets overordnede emne og indarbejde det i en projektbeskrivelse
    - Beskrive og diskutere problematikker i et projekt og udarbejde en simpel analyse af problemet samt præsentere anbefalinger baseret på problem-formuleringen
    - Give en professionel mundtlig og skriftlig præsentation af projektet
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.

    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.

    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål.
    Planlægning, lagerstyring og indkøb
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Gennemførelse af OLA knyttet til planlægning, lagerstyring og indkøb.

    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af obligatoriske læringsaktiviteter findes på holdets Moodle-flow.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Aflevering af gruppeprojekt med mundtlig eksamen. Gruppepræsentation på 15 minutter og efterfølgende individuel mundtlig afprøvning på 15 minutter.
    Ects
    20 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Eksamen starter med en gruppepræsentation på 15 minutter, efterfulgt af 15 minutters individuel mundtlig afprøvning.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Karakteren er baseret på en helhedsvurdering af såvel det skriftlige projekt som den mundtlige prøve.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Udgangen af 2. semester.
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Reeksamen 20 minutters individuel, mundtlig eksamen baseret på genaflevering af projektet med relevante ændringer og forbedringer.