Flowoptimering, produktionslayout og økonomistyring

2025/2026
Engelsk titel
Flow optimisation, production layout and financial management
Uddannelse
Value Chain Management
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4002301CL
Fagområder
Produktionsflow
  • Indhold og formål
    Flowet omfatter en integreret tilgang til analyse og optimering af virksomhedens in-
    terne processer og økonomiske beslutningsgrundlag. Gennem arbejde med flowteori, layoutdesign, simuleringsmodeller og metoder til økonomistyring sættes der fokus på identifikation, evaluering og implementering af forbedringstiltag i værdikæden. Flowet afsluttes med et praksisnært semesterprojekt, hvor teorier og metoder fra de tre fagområder anvendes til at analysere en konkret problemstilling og formulere datadrevne løsningsforslag med fokus på effektivitet og værdiskabelse.
  • Læringsmål
    Viden
    Viden, Regnskab og omkostningsanalyse

    Den studerende har viden om:

    • Omkostningsstyring og omkostningsadfærd
    • Traditionelle omkostningsstyringssystemer
    • Bidragsmodel
    • Aktivitetsbaserede omkostningsstyringssystemer
    • Økonomistyring som grundlag for beslutninger om aktiviteter og processer
    • Kunde- og produktrentabilitet
    • Break even-analyse
    • Produkt-/servicekalkulation og segmentering
    • Økonomistyring og kontrolsystemer: vurdere resultater over hele værdikæden
    • Regnskabsopgørelser, dvs. resultatopgørelse, pengestrøm, statusopgørelse
    • Budgetteringsprocessen inkl. resultatopgørelse, pengestrøm, statusopgørelse
    • Evaluering af resultater på forretningsområder

    Viden, Flowoptimering
    Den studerende har viden om:

    • Forskellige modeller og teknikker indenfor flowoptimering
    • Flowdynamikker og mapping-teknikker
    • Værktøjer og teknikker til at understøtte og forbedre produktionsflowet
    • Hvordan man udvælger de bedst egnede teknikker blandt en lang række teknikker

    Viden, Simulering og produktionslayout
    Den studerende har viden om:

    • Materialeflow
    • Fysisk layout
    • Layoutoptimering
    • Simulering
    • Krav til udvikling og brug af simuleringsmodeller
    • Simuleringssoftware (SIMUL8)

    Viden, Semesterprojekt 3
    Den studerende har viden om:

    • Hvordan man inkluderer teorier og viden fra tidligere semestre i et projektbaseret på en problemformulering
    • Hvordan man identificerer og får fat i nødvendig viden og data for at kunne analysere problematikken
    • Hvordan man planlægger og skaber et veldefineret projekt baseret på en projektanalyse
    • Hvordan man sammensætter en projektrapport bestående af projektbeskrivelse, analyse og anbefaling
    • Hvordan man søger og anvender relevante yderligere kilder
    • Hvordan man præsenterer anbefalinger til givne problemer.
    Færdigheder
    Færdigheder, Regnskab og omkostningsanalyse
    Den studerende kan:

    • Anvende information, inklusive regnskabsopgørelser til planlægning, styring og beslutningstagning Færdigheder, Flowoptimering Den studerende kan:
    • Udvælge de bedst egnede produktionsstrategier og udvikle tilsvarende produktionsevner
    • Gennemføre en flowanalyse, foreslå forbedringer og implementere løsninger ved anvendelse af de bedst egnede strategier
    • Udforme et optimalt materiale- og informationsflow

    Færdigheder, Simulering og produktionslayout
    Den studerende kan:

    • Demonstrere grundlæggende kendskab til teorier og modeller, der anvendes til at designe produktionslayout
    • Vælge det bedst egnede produktionslayout
    • Demonstrere sin evne til at vurdere styrker og svagheder ved forskellige produktionslayout
    • Udforme en egnet konceptmodel til simulering
    • Udvikle en computerbaseret model ved brug af simuleringssoftwaren Simul8
    • Eksperimentere med simuleringen
    • Verificere og validere simuleringen
    • Forstå og forholde sig kritisk til teoretiske tilgange og diskutere og vælge mellem forskellige mulige flowstyringer
    • Inkludere produktionslayout og simulering i produktionsflow og forretnings-mæssige beslutninger

    Færdigheder, Semesterprojekt 3
    Den studerende kan:
    • Demonstrere evne til kritisk at udvælge og anvende teorier og modeller og vise sin evne til at arbejde professionelt i et team og anvende formmæssige akademiske metoder og procedurer i henhold til de givne retningslinjer Definere et projekt på grundlag af en problemformulering defineret af vejleder
    Kompetencer
    Kompetencer, Regnskab og omkostningsanalyse
    Den studerende kan:

    • Diskutere problemstillinger, der skal overvejes, når man fastlægger en virksomheds økonomiske mål
    • Definere og skelne mellem forskellige typer af omkostninger
    • Identificere og kvantificere økonomiske elementer, som er relevante for en specifik beslutningstagning
    • Udvælge og anvende egnede ledelsesværktøjer til analytiske formål, til be-slutningstagning og til at måle resultaterne på forskellige niveauer og områder af en organisation, inklusive markeds- og produktsegmenter
    • Vise brugen af budgettering, dets rolle og begrænsning samt opstille forskel-lige budgetter på baggrund af relevante data

    Kompetencer, Flowoptimering
    Den studerende kan:

    • Anvende fagets teori og begreber til at analysere og evaluere strategiske produktionsproblematikker relateret til flowoptimering
    • Identificere, analysere, diskutere og anbefale de bedst egnede løsninger til problemstillinger indenfor produktionsflowstyring

    Kompetencer, Simulering og produktionslayout
    Den studerende kan:
    • Identificere, analysere og evaluere forskellige teknikker præsenteret i fagets modeller, teorier og koncepter
    • Anvende fagets teori og begreber til at analysere og evaluere produktions-flowproblematikker relateret til produktionslayout
    • Udforme og gennemføre en simulering
    • Identificere, analysere, diskutere og anbefale relevante løsninger i forhold til produktionsflow og produktionslayout

    Kompetencer, Semesterprojekt 3
    Den studerende kan:

    Reflektere kritisk over projektets afgrænsning og indhold og præsentere vel-begrundede anbefalinger til fremsatte problemstillinger
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.

    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.

    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Flowoptimering, produktionslayout og økonomistyring
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Gennemførelse af OLA knyttet til Flowoptimering, produktionslayout og økonomistyring

    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af obligatoriske læringsaktiviteter findes på holdets Moodle-flow.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    20 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    6
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Genaflevering af projekt med relevante ændringer og forbedringer.