Kvalitetsstyring og projektledelse

2025/2026
Engelsk titel
Quality control and project management
Uddannelse
Value Chain Management
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4002302CL
Fagområder
Planlægning
  • Indhold og formål
    Flowet sætter fokus på styring, strukturering og forbedring af arbejdsprocesser gen-
    nem anvendelse af projektledelsesmetoder og kvalitetsstyringsprincipper. Der arbej-
    des med systematiske tilgange til planlægning, risikohåndtering, procesforbedring
    og dokumentation af resultater. Flowet understøtter udviklingen af metodiske og
    analytiske kompetencer med henblik på at sikre kvalitet og fremdrift i organisatori-
    ske forbedringsinitiativer.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har viden om:
    • Grundlaget for kvalitet
    • Kundefokus
    • Arbejdsstyrke og fokus på processen
    • Statistiske metoder i kvalitetsstyring
    • Kvalitetsdesign og produktdygtighed
    • Måling, kontrol og forbedring af processer
    • Præstationsstyring og løbende forbedringer
    • Planlægningsprocessen i et projekt
    • Styring og ledelse af et projekt
    Færdigheder
    Den studerende kan
    • Anvende de bedst egnede kvalitetsteknikker
    • Udføre et statistisk kontrolstudie samt -analyse
    • Udføre en analyse af den underliggende årsag og implementere velbegrundede løsninger
    • Udarbejde et optimalt kvalitetsstyringssystem
    • Inkludere kvalitet i forretningsbeslutninger
    • Bruge forskellige metoder og værktøjer i planlægningen og styringen af et projekt
    Kompetencer
    Den studerende kan
    • Identificere, analysere og evaluere forskellige teknikker præsenteret i fagets modeller, teorier og begreber
    • Anvende fagets teori og begreber til at analysere og evaluere kvalitetsproblemer relateret til kvalitetsstyring
    • Udforme og udføre en undersøgelse af procesegnethed og kontrol
    • Identificere, analysere, diskutere og anbefale relevante løsninger til kvalitets-styringsopgaven
    • Udarbejde en projektplan
    • Organisere, styre og kontrollere et projekt
    • Udvælge og anvende et projektledelsesværktøj
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.

    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.

    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Kvalitetsstyring og projektledelse
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Gennemførelse af OLA knyttet til Kvalitetsstyring og projektledelse

    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af obligatoriske læringsaktiviteter findes på holdets Moodle-flow.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    20 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    6
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Genaflevering af projekt med relevante ændringer og forbedringer.