Design af Værdikæder

2025/2026
Engelsk titel
Value chain design
Uddannelse
Value Chain Management
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4002402CL
Fagområder
Supply Chain Management og værdikædeoptimering
  • Indhold og formål
    Faget fokuserer på design og udvikling af virksomheders værdikæde med henblik på
    at understøtte strategiske mål og samtidig styrke forsyningskædens robusthed og bæredygtighed. De studerende skal lære at udvikle og optimere processer i forsyningskæden – fra råmaterialer til slutkunde – som en integreret del af værdikæden. Fokus er på at sikre, at de værdiskabende aktiviteter er effektive, modstandsdygtige og bæredygtige. Der arbejdes med identificering og håndtering af forstyrrelser i for-syningskæden, og hvordan bæredygtige initiativer kan integreres i værdikæden uden at gå på kompromis med virksomhedens resultater.
  • Læringsmål
    Viden
    Viden

    Den studerende har viden om:

    • Samspillet mellem interne værdikædeaktiviteter og eksterne forsyningskædepartnere, og hvordan disse interaktioner og processer kan optimeres for at skabe en robust og bæredygtig værdikæde.
    • Betydningen af strategiske og operationelle beslutninger for forsyningskædens effektivitet og deres rolle i værdiskabelse.
    • Design af netværksstrukturer i forsyningskæder, der balancerer effektivitet, robusthed og bæredygtighed.
    • Metoder til at identificere og minimere risici og forstyrrelser i forsyningskæden og deres indvirkning på den samlede værdikæde.
    • Teknologiers rolle i at fremme bæredygtighed og transparens i forsyningskæden gennem datadreven beslutningsstøtte.
    Færdigheder
    Færdigheder

    Den studerende kan:

    • Kritisk analysere og vurdere en virksomheds forsyningskæde strategi med henblik på at skabe robusthed i virksomhedens forsyningskæde processer
    • Identificere synergier mellem bæredygtighed, effektivitet og robusthed i forsyningskæden og deres bidrag til værdiskabelse.
    • Udvikle værdikæde- og netværksdesigns, der kan modstå forstyrrelser og fremme langsigtet virksomhedsværdi.
    • Anvende digitale værktøjer og datadrevne metoder til beslutningsstøtte i optimering af forsyningskæden og forbedring af værdikædens bæredygtighed og transparens.
    Kompetencer
    Kompetencer

    Den studerende kan:

    • Reflektere over og tage ansvar for valg af metoder og tilgange i strategisk analyse af robuste og bæredygtige forsyningskædeprocesser som en del af værdikæden.
    • Udvikle løsninger til komplekse og uforudsigelige situationer i forsyningskæden, med fokus på sammenhæng med værdikædens overordnede effektivitet og bæredygtighed.
    • Integrere bæredygtige principper i værdikæden under hensyn til forsynings-kædens robusthed og effektivitet.
    • Samarbejde med både interne funktioner og eksterne aktører for at fremme en bæredygtig og modstandsdygtig forsyningskæde, der understøtter virksomhedens værdiskabelse.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.

    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.

    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Design af værdikæder
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Gennemførelse af OLA knyttet til design af værdikæder

    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af obligatoriske læringsaktiviteter findes på holdets Moodle-flow.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    20 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Genaflevering af projekt med relevante ændringer og forbedringer.