Videnskabsteori og semesterprojekt

2025/2026
Engelsk titel
Scientific theory and semester project
Uddannelse
Value Chain Management
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4002403CL
Fagområder
Supply Chain Management og værdikædeoptimering
  • Indhold og formål
    Flowet består af faget Videnskabsteori (5 ECTS) og Semesterprojekt 4 (10 ECTS).

    Formålet med flowet er at styrke den studerendes forståelse af videnskabelig metode og erkendelsesteori samt at anvende denne forståelse i en praksisnær, analytisk kontekst.

    Videnskabsteori omhandler centrale videnskabsteoretiske positioner og deres betydning for metodevalg og analyse inden for erhvervsøkonomiske og tværfaglige sammenhænge. Faget danner et teoretisk og refleksivt fundament for arbejdet med semesterprojektet.

    Semesterprojekt 4 tager udgangspunkt i en kompleks problemstilling inden for value chain management og inddrager både faglige elementer fra 4. semesters øvrige flow og, hvor relevant, fra 1.–3. semester. Projektet har til formål at udvikle den studerendes evne til at integrere teoretisk viden, analytiske metoder og praksisindsigt i en helhedsorienteret og selvstændig problembehandling.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har viden om:

    · Videnskabsteori og teoretiske positioner
    · Centrale paradigmer og deres påvirkning af videnskabeligt arbejde
    · Metoder til indsamling af primære og sekundære data
    · Metodikanvendelse i projekt og rapportskrivning
    · Hvordan man inkluderer teorier og viden fra tidligere semestre i et projekt baseret på en problemformulering
    · Hvordan man udvælger et videnskabeligt paradigme og anvender dette i et projekt baseret på en problemformulering
    · Hvordan man planlægger og udarbejder et veldefineret projekt baseret på en dataanalyser og detaljerede anbefalinger
    · Hvordan man udformer et projekt med hensyn til den viden, de metoder og teorier, der skal inkluderes
    · Hvordan man opstiller kriterier for at diskutere resultaterne af de foretagne analyser
    · Hvordan man præsenterer anbefalinger til givne problemstillinger
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    · Argumentere for videnskabsteoretisk position i projekt- og researcharbejde
    · Indsamle, tilrette og fortolke kvantitative og kvalitative data
    · Forholde sig kritisk til eksisterende og eget genereret datamateriale
    · Bedømme, hvorvidt data er relevante, aktuelle, valide og pålidelige
    · Udarbejde akademiske rapporter og projekter, herunder præsenterer forskningsresultater og foreslå løsninger i klare, letlæselige rapporter, som indeholder en klar problemformulering samt ovenstående punkter
    · Demonstrere sin evne til kritisk at udvælge og anvende teorier og modeller og vise sin evne til at arbejde professionelt i en gruppe og anvende form-mæssige akademiske metoder og procedurer i henhold til de givne retnings-linjer
    · Definere et projekt på grundlag af et formål defineret af vejleder
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    · Vælge relevant videnskabsteoretisk position i projekt- og researcharbejde.
    · Udarbejde problemformuleringer og underspørgsmål
    · Anvende den rette metodologi til en given problemstilling
    · Anvende kvantitative og kvalitative metoder ·
    Bedømme kvaliteten af arbejde
    · Reflektere kritisk over projektets afgrænsning, proces og indhold og præsen-tere velbegrundede anbefalinger til fremsatte problemstillinger
    · Udarbejde analyser baseret på såvel kvalitative som kvantitative data
    · Udarbejde detaljerede anbefalinger for at møde projektets problemformulering
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.
  • Eksamen
    Videnskabsteori og semesterprojekt
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Gennemførelse af OLA knyttet til videnskabsteori

    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af obligatoriske læringsaktiviteter findes på holdets Moodle-flow.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    6
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Genaflevering af projekt med relevante ændringer og forbedringer.