Markeds- og dataanalyse

2024/2025
Engelsk titel
Market and Data Analysis
Uddannelse
Logistikøkonom
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4051302CS
  • Indhold og formål
    Formålet med faget er at give en brugerorienteret indføring i indsamling, analyse og anvendelse af markedsdata, for herigennem at kunne analysere data (primære såvel som sekundære). Herunder forstå de forskellige typer af markedsundersøgelser samt tilgange til at gennemføre dem. Forstå de forskellige stadier til udformning af undersøgelse: indsamling, metode og spørgsmål etc.:
    • Niveauer i markedsanalyse
    • Forberedelse af undersøgelserne
    • Betydningen af forskellige undersøgelses- og analysemetoder

    Den studerende opnår viden om ”Big Data” og være i stand til at identificere, kategorisere, analysere og præsentere kvantitative/kvalitative data ifm skrivning af større projekter.

    Faget indeholder følgende hovedelementer:
    • Videns produktionsprocessen med samspillet mellem problem, teori, empiri og problemløsning
    • Markedsanalyseprocessen og problemidentifikation.
    • Udarbejdelse af undersøgelsesdesign
    • Primære og sekundære datakilder.
    • Kvalitative og kvantitative undersøgelser.
    • Måling og skalering.
    • Repræsentative undersøgelser og stikprøvestørrelse.
    • Design af spørgeskema og stikprøvevalg.
    • Kausalitetsanalyser.
    • Vurdering af undersøgelsers reliabilitet og validitet
    • Analysetyper og -problemer.
    • Analyse af store datamængder
    • Statistisk dataanalyse
    • (Data)analyse visualisering
    • Etiske overvejelser ifm dataindsamlingen
    • Rapportskrivning
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende:
    • Den studerende skal have viden om og forståelse for forskellige markeds- og analysemetoder – herunder desk- og field research.
    • Besidde viden om ”Big Data” og være i stand til at identificere, kategorisere, analysere og præsentere data
    Færdigheder
    Den studerende skal have færdigheder i:
    • At anvende forskellige markedsanalysemetoder med henblik på at indsamle og bearbejde informationer, både desk- og field research
    • At anvende både kvalitative og kvantitative metoder samt kombinationer af disse til at styrke kvaliteten af markedsanalysen (metodetriangulering)
    • At kunne vurdere markedsanalysens kvalitet ud fra forskellige kvalitetskriterier inden for kvantitative og kvalitative analyser
    • At anvende kvalitative analysemetoder og kunne identificere og præsentere de væsentligste konklusioner
    Kompetencer
    Den studerende opnår kompetencer i:
    • At deltage i virksomhedens dataindsamling og –analyse
    • At kunne forholde sig reflekteret til egen og andres indsats i teambaserede arbejdsprocesser
    • At kunne foretage et begrundet valg mellem forskellige markedsanalytiske metoder og teknikker i forbindelse med et konkret problem.
    • At håndtere planlægning, implementering og evaluering et projektforløb
    • At deltage i udarbejdelse en professionel rapport ud fra givne rammer (formalia)
    • Skal selvstændigt kunne udarbejde analyseplaner på baggrund af markedsdata.
  • Undervisningsform
    Undervisning/Feedback m.m.: 80 timer.
    Forberedelse og gruppearbejde: 145 timer.
    Eksamen og eksamensforberedelse: 25 timer
  • Foreløbig litteratur

    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.

    Andersen, Finn Rolighed et al. (2019) International markedsføring. 7. udgave. Trojka

    Obligatorisk lærebog: Big Data demystified, David Stephenson, 2018.

    Litteratur Big Data: Artikler, web links, e-learning og andet materiale, der vil blive gjort tilgængeligt på Moodle.

    Disrupt your mindset, chap 2 (pdf på Moodle)

    Data Science for Business, Provost and Fawcett, O’Reilly, 2013, kapitel 1 og 2 (pdf på Moodle)
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Markeds- og dataanalyse
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    De studerende afleverer en grupperapport dækkende emnet. Grupperne skal bestå af 3-5
    studerende pr. gruppe. Rapporten skal være på 6 - 7 normalside (2400 tegn) pr. medlem i gruppen. Rapporten forsvares ved en individuel mundtlig eksamen, og der foretages en bedømmelse af rapporten og den mundtlige eksamen. Der gives én samlet karakter efter 7-trins-skalaen.
    Vægtningen er 40% for rapporten og 60% for den mundtlige eksamen.
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Grupperapport - Rapporten skal være på 6 - 7 normalsider (2400 tegn) pr. medlem i gruppen.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Opgaveformen samt gruppestørrelse kan variere fra ordinær eksamen.