Virksomhedens interne og eksterne forhold

2024/2025
Engelsk titel
The organisations internal and external situation
Uddannelse
Handelsøkonom - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
2 semestre
Opstart
Efterår
Ects
25
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4068101CA
Fagområder
Virksomhedens interne og eksterne forhold
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder virksomhedens interne og eksterne forhold med henblik på
    bæredygtig udvikling af virksomhedens strategiske position. Der er fokus på analyser af nye tendenser fra marked og samfund samt analyser af virksomhedens økonomiske ressourcer og organisatoriske forhold.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har
    • udviklingsbaseret viden om erhvervets praksis og centrale anvendte teorier
    og metoder
    • forståelse af virksomhedens praksis i interne og eksterne forhold, og anvendelsen af de centrale anvendte teorier og metoder
    Færdigheder
    Den studerende kan
    • anvende virksomhedens og erhvervets interne og eksterne rapporter, herunder bæredygtighedsrapporter på det taktiske og operationelle niveau
    • vurdere virksomhedens interne og eksterne problemstillinger og opstille og
    vælge bæredygtige løsningsmuligheder
    • kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • indgå i virksomhedens drift og udvikling samt håndtere udviklingsorienterede
    processer
    • deltage i tværfagligt samarbejde i en virksomhed både internt og eksternt
    med henblik på at forbedre virksomhedens taktiske og operationelle drift med
    henblik på at understøtte den strategiske position
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til virksomhedens taktiske og operationelle niveau med henblik på at understøtte den strategiske position, handlemuligheder og bæredygtige udvikling
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    1. semester - Tværfaglig prøve
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter OLA´er for at blive indstillet til eksamen. Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af OLA´er findes på holdet Moodle-flow.
    • Godkendelse af semesterets OLA`er
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Eksamen udgøres af et skriftligt projekt og en mundtlig eksamen.

    Den individuelle mundtlige del af eksamen varer 30 minutter og er en individuel og selvstændigt udarbejdet præsentation af projektet på 7-8 minutter, hvor den studerende fremhæver og reflekterer over udvalgte elementer. Herefter følger en eksamination på ca. 15-17 minutter. Eksaminationen tager udgangspunkt i projektet og semesterets læringsmål.
    Ects
    25 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Formkrav
    Det skriftlige projekt dækker en analyse af virksomheds interne og eksterne situation pba. de på semesteret gældende læringsmål.
    Det skriftlige projekt må ikke overskride 25.000 anslag, ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag.
    Det skriftlige projekt kan udarbejdes i grupper på maksimalt 5 studerende eller individuelt.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Skærpede førsteårsprøvekrav
    Kun to eksamensforsøg
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Reeksamen: Den skriftlige del: Du skal aflevere den oprindelige aflevering inkl. relevante forbedringer med farvet tekst. Dvs. at du ikke må slette den oprindelige tekst, men at du må tilføje tekst. Den samlede aflevering må i denne sammenhæng have et omfang på det dobbelte antal anslag, i forhold til den oprindelige aflevering.

    Den mundtlige del: Som ved ordinær eksamen.