E-commerce, Digital Marketing og Omnichannel

2025/2026
Engelsk titel
E-commerce, Digital Marketing and Omnichannel
Uddannelse
Handelsøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4068203CS
  • Indhold og formål
    De studerende arbejder med e-commerce, digital marketing og kundeoplevelser. De bygger deres egen webshop og lærer om den digitale kunderejse, SEO og digital strategi. De producerer content til forskellige sociale medier og trænes i at tænke strategisk i forhold til digital markedsføring. Fokus er også på omnichannel og den samlede kundeoplevelse, herunder brugen af touch point management og forståelsen for samspillet mellem fysiske og digitale kanaler.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal have viden om:

    - Udviklingsbaseret viden om e-commerce, digital markedsføring og omnichannel samt viden om hvordan aktuelle udviklingstendenser, blandt andet bæredygtighed, kan være med til at påvirke og forme strategier for indkøbsoplevelser  

    - Forståelse for, hvad der kendetegner oplevelsesaspekter både online og offline, samt viden om relevante modeller, metoder og digitale marketing tiltag som kan udvikle og forbedre kundeoplevelser i praksis
    Færdigheder
    Den studerende skal kunne:

    - Vurdere virksomhedens handlingsparametre samt den praksisnære betydning af virksomhedens arbejde med digital marketing og oplevelsesdesign for kundens samlede indkøbsoplevelse

    - Anvende centrale metoder og redskaber indenfor ecommerce, digital marketing og omnichannel, herunder beregne relevante nøgletal og identificere kundesegmenter, med henblik på at tilrettelægge målrettede oplevelsestilbud, der understøtter virksomhedens strategiske mål  

    - Formidle, hvordan praksisnære digitale marketingaktiviteter og ecommerce løsninger kan styrke kundeoplevelsen og bidrage til virksomhedens værdiskabelse gennem datadrevet indsigt og målrettet kommunikation
    Kompetencer
    Den studerende skal have kompetencer til at:

    - Identificere indsatsområder i et oplevelsesøkonomisk perspektiv med henblik på at optimere kundens indkøbsoplevelse 

    - Deltage i udviklingen af handelskoncepter med fokus på oplevelser, herunder inddragelse af digital markedsføring som en integreret del af kundeoplevelsen i en styrket omnichannel-strategi

    - I en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til arbejdet med ecommerce, digital marketing og omnichannel
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Valgfagseksamen
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Information om OLA
    I dit moodleflow kan du finde de mere præcise rammer for OLA.
    Ude til højre under ”Min uddannelse” kan du vælge ”OLA overblik”.
    Her kan du se, hvor mange OLA’er der er tilknyttet hver af dine eksaminer på hele uddannelsen. Du kan også læse mere om, hvad der sker, når du ikke har gennemført nok OLA’er.
    Nederst ude til venstre kan du finde en fane med titlen ”portfolio produkter” eller ”OLA”, her kan du se de eksakte datoer for, hvornår OLA finder sted og der henvises til, hvor du finder en nærmere beskrivelse af hver enkelt af OLA’erne.
    OLA’erne er oftest koblet op på undervisningen og er en del af de respektive undervisningsuger.
    • Du skal gennemføre 1 ud af 2 OLA
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Formål og eksamensform

    Individuel mundtlig eksamen hvor du skal:
    - præsentere en selvvalgt, faglig relevant problemstilling inden for valgfagets faglige
    områder, som skal kunne dokumenteres ud fra artikel, rapport eller anden medieomtale.

    - præsentere et forslag til en løsning på problemstillingen ved hjælp af
    teorier/modeller/værktøjer.

    Formålet er at
    - teste din viden, dine færdigheder og dine kompetencer i relation til læringsmålene for valgfaget.
    Ects
    10 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    • 2 minutter til computer set-up etc.
    • 10 minutters præsentation af problemstilling og løsning ved den studerende
    • 13 minutters dialog imellem dig og eksaminator
    • 5 minutter til bedømmelse og feedback
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Din deltagelse i eksamen omfatter:
    - At du som eksamensforberedelse individuelt identificerer, analyserer og vurderer et
    praktisk og aktuelt problem i en virksomhed, som er relevant i forhold til dit valgfag.

    - Problemstillingen skal kunne dokumenteres ud fra artikel, rapport eller anden medieomtale.

    - At du individuelt forbereder og præsenterer en mulig løsning på problemstillingen med
    inddragelse af relevante modeller/teorier/værktøjer. Disse skal primært komme fra
    valgfagsundervisningen og sekundært fra anden undervisning.

    Vejledning
    Der er ikke mulighed for forudgående vejledning til denne eksamen. Deltag derfor når eksamen gennemgås i forbindelse med undervisningen. Det er udelukkende her, du kan få afklaret eventuelle spørgsmål.
    Formkrav
    Eksamensreglement

    Du skal altid læse eksamensreglementet forud for alle eksaminer. Du finder eksamensreglement på Moodle under ”eksaminer”, hvor du også kan orientere dig om andre forhold vedrørende eksamen.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den fremragende mundtlige eksamenspræstation er karakteriseret ved følgende:

    10 minutters præsentation af problemstilling og løsning
    - Du leverer en præsentation, som er overskuelig, logisk opbygget, sammenhængende og
    velargumenteret

    - Du demonstrerer evne til at identificere, analysere, vurdere en central udfordring i praksis

    - Du anvender hovedsageligt relevante faglige teorier, modeller og værktøjer fra valgfaget til
    at beskrive, analysere og vurdere problemstillingen

    - Du kommer med et velargumenteret forslag til løsningen af den valgte udfordring

    13 minutters dialog imellem dig og eksaminator
    - Du leverer fyldestgørende svar på eksaminators spørgsmål, som kan vedrøre alle de emner,
    som valgfaget har omfattet


    Bedømmelsen vil være baseret på, i hvor høj grad du vurderes at have:
    - identificeret et relevant og aktuelt problem i praksis, som relaterer sig til fagligheden i
    valgfaget

    - Præsenteret dette problem og argumenteret for et forslag til en løsning, hvor du inddrager
    relevante teorier, modeller og værktøjer, som hovedsageligt relaterer sig til
    valgfagsundervisningen

    - Medtaget overvejelser om, hvor realistisk dit løsningsforslag er at gennemføre samt overvejelser om, hvordan løsningen kan implementeres i praksis

    - Besvaret eksaminators spørgsmål fyldestgørende
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Såfremt du ikke består eksamen eller er forhindret pga. sygdom, skal du deltage i førstkommende reeksamen, hvor du skal lave en ny præsentation, som adskiller sig væsentligt fra din præsentation(er) ved tidligere eksamener.