Digital forretningsforståelse

2025/2026
Engelsk titel
Digital Business Understanding
Uddannelse
E-handel
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4119104CS
Fagområder
E-handel
  • Indhold og formål
    Digital Forretningsforståelse: Fagelementet beskæftiger sig med, hvorledes virksomheder benytter digitale forretningsmodeller og deres online/offline værdikæde. Der arbejdes med et 360° perspektiv på virksomheden, fra indkøb til levering af solgte varer og videre opfølgning. Værdiskabelsen
    sættes op mod kunderelationer og analyseres i et holistisk perspektiv, som giver mulighed
    for at analysere komplekse digitale forretningsstrategier og konkurrencesituationer samt
    at viderekommunikere resultatet til beslutningstagere.
  • Læringsmål
    Viden
    For faget Digital Forretningsforståelse:

    Den studerende har:
    • viden om gængse digitale forretningsmodeller inden for e-handel
    • viden og forståelse for den økonomiske beslutningsproces og elementer som indgår
    i en strategisk e-handelsløsning
    • viden og forståelse for lovmæssige bestemmelser for kunderettigheder gældende
    for danske kunder.
    Færdigheder
    For faget Digital Forretningsforståelse:

    Den studerende kan:
    • anvende værktøjer og økonomiske modeller til analyse af virksomhedens digitale
    forretningsmodel, både online som offline
    • analysere digitale konkurrencemæssige forhold og identificere en virksomheds konkurrenceparametre inden for disse
    • vurdere strategisk relevante samarbejdspartnere som indgår i en virksomheds digitale værdikæde og afdække deres indvirkning på en virksomheds konkurrenceparametre
    Kompetencer
    For faget Digital Forretningsforståelse:

    Den studerende kan:
    • tilegne sig ny viden om trends inden for digitalisering af forretninger og e-handel
    • tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for digital forretningsforståelse
    • deltage i tværfaglige teams.
  • Eksamen
    Formål er at teste de to fag "Digital forretningsforståelse" og "E-handelsteknologier".
    Prøven er en mundtlig individuel prøve med udgangspunkt i en funktionel prototype på en
    webshop som et praktisk produkt og på baggrund af dette praktiske produkt opstillet
    forretningsplan, der udgør en skriftlig aflevering.
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål.
    Webshop - 1. eksterne
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Er to bestået OLAer, fordelt på OLA 3, 4 eller 5. Hvis to af OLA 3, 4 eller 5 ikke godkendes, kan den studerende ikke deltage i prøven, og der er brugt et eksamensforsøg.
    • Du skal gennemføre mindst to af OLA 3, 4 & 5
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Prøven er en mundtlig individuel prøve med fagene Digital forretningsforståelse og E-handelsteknologier. Den studerende skal udarbejde en online funktionel prototype på en webshop som et praktisk produkt og på baggrund af dette praktiske produkt opstille et feasibility studie, der sammen med de obligatoriske bilag udgør den skriftlige aflevering. Feasibility studiet (se f.eks. beskrivelsen af denne i Neck, Neck & Murray’s bog om Entrepreneurship) fokuser på at beskrive en forretningsmulighed og opstille en finansiel analyse af muligheden. Processen for den studerendes arbejde op til eksamen er som følger: A. Den studerende udvælger en fysisk produktkatagori, såsom golfbolde, t-shirts, keramikpotter eller lignende, og arbejder med at skabe en forretningsmulighed ud fra idégenering, design thinking, IMAN-modellen etc.
    B. Den studerende vælger 2-3 mindre butikker/webshops, der i dag sælger dette produkt og laver en benchmark på dem ud fra relevante kriterier.
    C. Ud fra benchmarken gennemfører en søgeordsanalyse og definerer 2-4 nøglesøgeord for produktet samt en kundeoplevelse.
    D. Ud fra søgeordsanalysen og benchmarken, så opstiller de studerende en egen forretningsmodel i form af et Business Model Can-vas, en værdikædeanalyse eller andet.
    E. Ud fra forretningsmodellen, søgeordsanalyse og benchmarken så opbygger de studerende en webshop i Shopify/Wordpress eller lignende, der er online.
    F. Den studerende skal som minimum have et bæredygtighedsele-ment med i sin opgave (Økologisk, social, økonomisk og/eller æstetisk bæredygtighed).
    G. Den studerende skal sikre at webshoppen er online tilgængelig i perioden mellem aflevering og til og med at eksamen er afsluttet. Særligt hensyn bør tages for at sikre webshoppen er lovligt opsat i forhold cookies, oplysningspligt og rettigheder til billeder og tekst.
    H. Ud fra webshop, forretningsmodellen, søgeordsanalyse og benchmarken så opstiller de studerende et budget, inkl. tidsforbrug/løn.
    I. Den studerende bør validere antagelser i forhold til væsentlige aspekter af forretningsmodellen og budgettet såsom logistik, leverandøraftaler, kundetilgang og tidsforbrug.
    J. Den studerende bør reflektere og søge feedback på sin egen rolle som iværksætter/e-handler i forhold til at kunne gennemføre ideen.
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Eksaminationen: Den studerende har 5 minutter til at præsentere det udvalgte emne med
    afsæt i den adgangsgivende opbygget webshop, hvorefter eksaminator og censor stiller
    spørgsmål til de relevante fagområder. Der eksamineres dybt og bredt inden for temaet.
    læringsmål.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Individuel mundtlig eksamen på baggrund af skriftligt arbejde og et
    praktisk produkt.

    Prøven er en mundtlig individuel prøve med udgangspunkt i en funktionel prototype på en
    webshop som et praktisk produkt og på baggrund af dette praktiske produkt opstillet
    forretningsplan, der udgør en skriftlig aflevering.
    Formkrav
    Feasibility studiet er en skriftlig opgave, og må maksimalt være på 25.000 tegn.
    Den skriftlig opgave skal leve op til krav til formalia. Den skriftlig opgave vil blive afvist, hvis den overskrider antal tegn eller mangler abstrakt, litteraturliste, indholdsfortegnelse eller forside.

    Den skriftlig opgave skal på forsiden oplyse url for webshoppen. Hvis webshoppen ikke kan tilgås, vil opgaven blive afvist. Den skriftlige opgave bør indeholde relevante metodemæssige betragtning i forhold til hvordan den studerende har opbygget webshoppen, valideret sine antagelse og søgt feedback. Det anbefales at disse ikke fylder mere end 1-1½ side.

    Forretningsmodellen bør svare konkret på hvordan webshoppen skaber, leverer og indfanger værdi.

    Det er op til den enkelte studerende selv at vælge hvilken slags budgetter, som der inkluderes i opgaven og hvordan de opstilles, samt at argumentere for disse valg. Budgetterne bør dog give klare svar på:
    - Hvad tjenes pr kunde, inkl. CPA.
    - Hvad er den effektive timeløn
    - Hvad er kapitalbehovet

    Den skriftlige opgave skal derudover ledsages af en række obligatoriske bilag, der danner grundlag for en vurdering af den studerendes kendskab til e-handelsteknologi. Disse bilag skal nummers således:
    1. techstack, inkl. valgte apps til CMS’et
    2. xml sitemap
    3. Skærmbillede af opsætning af en app i CMS’et
    4. Skærmbillede af et gennemført køb i CMS’et
    5. Skærmbillede af eksempel på HTML, CSS eller Java-kode
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Re- og sygeeksamen kan afholdes online samt have en anden form.