Praktik

2024/2025
Engelsk titel
Internship
Uddannelse
E-handel
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
15
Udd. element
Praktik
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4119301CS
  • Indhold og formål
    Eksamen tester den studerendes evne til at identificere og opstille tværfaglige problemstillinger i rammerne af et praktikforløb og trækker således på samtlige fag fra uddannelsesforløbet på PBA E-handel. Den studerende skal aflevere et praktisk produkt i form af en tutorial video på mellem 4 og 8 minutter og en skriftlig opgave på max 19.200 tegn inkl. mellemrum, mens eksl. forside, indholdsfortegnelse og kildeliste. Op-gaven skal leve op til Cphbusiness Søerne’s Krav til formalia, dog er der ikke krav om et executive summary.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om praktikvirksomhedens forretningsgrundlag
    • viden og forståelse for det professionelle miljø, jobfunktioner og praktikvirksomhedens interessenter samt kan reflektere over de lærte teorier og
    metoders mulige anvendelse i praktikvirksomheden
    Studieordning for e-handel 2021 16 af 23
    • viden fra deltagelse i løsningen af relevante praktiske arbejdsopgaver
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter
    sig til udførelsen af relevante opgaver i praktikvirksomheden
    • vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger og opstille samt vælge
    løsningsforslag
    • formidle praksisnære problemstillinger til praktikvirksomhedens samarbejdspartnere og brugere
    • formidle kombinationen af teori og praksis i forhold til praktikvirksomhedens e-handelsdrift og -strategi.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i relation til praktikvirksomhedens nuværende arbejde med udvikling af digital handel
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen i forhold til praktikvirksomhedens e-handelsvirke
    • selvstændigt indgå i fagligt såvel som tværfagligt samarbejde
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Praktikprøve
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    OLA 9 og 10 skal være gennemført af den enkelte studerende.
    • OLA 9 og 10 (evt. RE-OLA 11) skal være gennemført af den enkelte studerende.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Eksamen er en intern mundtlig individuel prøve baseret på et praktisk produkt og en kort skriftlig opgave. Eksamen tester den studerendes evne til at identificere og opstille tværfag-lige problemstillinger i rammerne af et praktikforløb og trækker således på samtlige fag fra uddannelsesforløbet på PBA E-handel. Den studerende skal aflevere et praktisk produkt i form af en tutorial video på mellem 4 og 8 minutter og en skriftlig opgave på max 19.200 tegn inkl. mellemrum, mens eksl. forside, indholdsfortegnelse og kildeliste. Op-gaven skal leve op til Cphbusiness Søerne’s Krav til formalia, dog er der ikke krav om et executive summary. Den skriftlige opgaves fordeling anbefales at være: 1. Virksomhedsoverblik over den studerendes praktiksted, (ca. 20%) 2. 2-3 arbejdsopgaver fra praktikperioden, hvor den studerende skal demonstrere hvilke metoder og teorier de har brugt, til at løse op-gaverne, (ca. 50 %) Eksempler på praktiske opgaver kunne være: opsætning af e-mail flow, SEO-optimering af hjemmesider, udarbejdelse af SoMe opslag, installation af cookies med henblik på dataindsamling, udarbejdelse af video, podcast etc. Der er vide rammer for hvordan en praktisk opgave forstås. 3. Udvælg én af ovenstående opgaver og lav en tutorial video, som skal demonstrere hvordan den studerende løste opgaven, så en evt. ny PBA E-handels studerende/praktikant ville være i stand til at løse den praktiske opgave selv, efter visning af denne, (ca. 30 %) Den studerende skal indhente feedback fra målgruppen og praktikvirk-somheden om videoen og indarbejde dette i den skriftlige opgave. Det er et krav, at videoen ikke indeholder fortrolige oplysninger fra praktikvirksomheden, såfremt der ikke er indhentet eksplicit tilladelse til dette. Formålet med den korte skriftlige opgave er at give den studerende mulighed for at dokumentere og reflektere over læringen i praktikperioden i for-bindelse med den læring den studerende har gennemgået på PBA E-handel. Det er vigtigt, at den studerende demonstrerer, hvordan hun/han anvender teorien fra pensum i praksis. Den skriftlige opgave skal indeholde et bilag, hvori en repræsentant fra praktikvirksomheden tilkendegiver at videoen ikke indeholder fortrolig information og må bruges i eksamens øjemed samt at repræsentanten giver tilladelse til at videoen kan anvendes i undervisningssammenhæng over for studerende på PBA e-handel.

    Det forventes endvidere, at den studerende vedlægger kopi af afsnittet arbejdsopgaver fra praktikkontrakten til den skriftlige aflevering som bilag.
    Formkrav
    Krav til formalia omfatter, men er ikke begrænset til:
    • Manglende litteratur- & kildeliste
    • Overstiger tilladte antal tegn
    • Manglende forside/manglende indhold på forside, såsom link, antal tegn
    • Manglende indholdsfortegnelse
    • Angivelse af kilder udenfor andet end APA (f.eks. brug af fodnoter)
    Overtrædelse af krav til formalia kan medføre afvisning af opgaven, hvorefter et eksamensforsøg er brugt
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der bedømmes ligeligt ud fra følgende kriterier:
    • Produktionskvalitet af tutorial video, herunder god kommunikation
    • Tydelig sammenhæng mellem teori og anvendelse i opgave og video
    • Refleksion over relevant tværfaglig teori, herunder kildeangivelse
    • Refleksion over proces og egen læring Der gives en individuel karakter ud fra en holistisk vurdering af den individuelle mundtlige eksamination sammenhold med videoen.
    Opgaven indgår således indirekte i bedømmelsen, og har primært betydning for hvilken slags spørgsmål som eksaminator stiller.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Hvis den ordinære eksamen ikke bestås, eller den studerende pga. sygdom ikke gennemfører, indstilles den studerende automatisk til næstkommende re-eksamen. Dato for re- og sygeeksamen fremgår af semesterplanen. Re- og sygeeksamen kan afholdes online samt have en anden form. Udeblivelse fra en eksamen tæller som et eksamensforsøg.