Bachelorprojekt

2025/2026
Engelsk titel
Bachelor Project
Uddannelse
E-handel
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
15
Udd. element
Afsluttende projekt
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4119302CS
  • Indhold og formål
    Skal dokumentere den studerendes forståelse af og evne til at reflektere over professionens praksis og anvendelse af teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og professionen, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed.
  • Læringsmål
    Viden
    • datadrevet marketing og salg
    • e-handel som disciplin
    • teorier og metoder til strategisk analyse af den digitale forretning
    • centrale teorier og metoder til optimering af kundens oplevelse og kan reflektere over anvendelse af dem i forhold til den digitale for-retning.
    Færdigheder
    • analysere data til udvikling af forretningens salgs- og marketing-strategier
    • anvende relevant metode og rette værktøjer til dataanalyse
    • udvikle kreativt indhold til salg og markedsføring af den digitale forretning
    • mestre forskellige metoder til at analysere forretningens interes-senter med kundens oplevelser i centrum
    • identificere relevante indsatser som skal udvikle og forbedre kon-kurrenceparametre for at skabe og vedligeholde kunderelationer i den digitale forretning samt formidle løsningsmuligheder til in-terne og eksterne samarbejdspartnere.
    Kompetencer
    • selvstændigt indgå i tværgående teams i en e-handelsvirksomhed
    • håndtere komplekse udviklingsopgaver i forbindelse med optime-ring af den digitale forretning
    • identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer inden for e-handel.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Bachelorprojekt
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Alle eksamener på studiet skal være bestået.
    • Samtlige andre eksamener skal være bestået
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Det er muligt at skrive sammen med andre studerende. For hver ekstra studerende bliver den skriftlige opgave forlænget med 50.000 tegn, og det skal angives i indholdsfortegnelsen hvilke studerende der har skrevet hvilke afsnit. Der forventes naturligvis en højere kvalitet og dybde af en længere opgave. Studerende, der skriver sammen, eksamineres separat. Studerende kan eksamineres i hele opgaven.
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    45 minutter
    Eksamen en mundtlig individuel prøve baseret på en skriftlig opgave.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Eksamen skal dokumentere den studerendes forståelse af og evne til at reflektere over professionens praksis og anvendelse af teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og professionen, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Der skal udarbejdes en skriftlig opgave på maksimalt 100.000 tegn inkl. mellemrum, men eksl. forside, indholdsfortegnelse og kildeliste. Opgaven skal leve op til Cphbusiness Søerne’s Krav til formalia. Læringsmål for bacheloropgave er jf. studieordningen at den studerende demonstrerer:

    Der er generelt meget frie rammer til en opgave. En bacheloropgave kan således tage udgangspunkt i et generelt fagligt område fremfor en bestemt virksomhed, eller kan være en komparativ sammenligning af flere indsatser.

    Generelt er det dog et krav at opgaven lever op til Krav til Formalia, herunder at metode og videnskabsteori anvendes aktivt. Ligeledes bør enhver bacheloropgave adressere følgende områder:
    • Problemstyret tilgang – det skal være tydeligt, hvilket problem der behandles samt hvordan problemet har været udgangspunktet for valg af paradigme, teori & empiri.
    • Jura & etik – juridiske og etiske aspekter af problemet skal italesættes, herunder hvilke minimumskrav, som lovgivning har sat indenfor området, samt etiske aspekter af problemet. • Teknisk integration – det skal være tydeligt hvilke tekniske platforme eller programmer, der anvendes i relation til problemet, særligt hvordan anvendelse påvirker løsningen af problemet.
    • Digital kunderejse – det skal fremgå hvilken kunderejse (evt. intern) som problem er en del af, særligt hvordan sociale medier og søgemaskiner påvirker denne kunderejse.
    • Ressourceoptimering & økonomi – økonomiske overvejelser såsom f.eks. projektøkonomi, budget, ROAS/CAC, risici etc. skal inddrages i behandlingen af problemet.
    Opgaven bør demonstrere godt købmandskab, herunder overvejelser om fornuftig brug af ressourcer. Det skal være tydeligt at viden og færdigheder fra domænet e-handel aktivt benyttes som en del af problemløsningen.
    Formkrav
    Krav til formalia omfatter, men er ikke begrænset til:
    • Manglende litteratur- & kildeliste
    • Overstiger tilladte antal tegn
    • Manglende forside/manglende indhold på forside, såsom link, antal tegn
    • Manglende indholdsfortegnelse
    • Angivelse af kilder udenfor andet end APA (f.eks. brug af fodnoter)
    Overtrædelse af krav til formalia kan medføre afvisning af opgaven, hvorefter et eksamensforsøg er brugt.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    2
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler må anvendes under eksamen. Internettet må gerne benyttes. Det er ikke tilladt at benytte mobiltelefon under eksamen.
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Ved det mundtlig forsvar har den studerende 7 minutter til en mundtlig præsentation. Den studerendes præsentation bør omfatte:
    • En sammenfatning af opgavens problemformulering, metode og konklusion
    • En selvevaluering af opgavens styrker og svagheder, samt hvorledes disse kunne for- eller udbedres
    • Perspektivering af opgavens praktiske aspekter samt mulige emner, som kunne diskuteres Efter præsentationen vil eksaminator og censor stille spørgsmål til relevante emner ud fra præsentationen samt eksaminere bredt i uddannelsens pensum og læringsmål.
    Opgaven bedømmes holistisk og ligeligt ud fra følgende kriterier, som disse er beskrevet i krav til indhold:
    • Problemstyret tilgang
    • Jura & etik
    • Teknisk integration
    • Digital kunderejse
    • Ressourceoptimering & økonomi
    Overordnet tæller den skriftlige aflevering 2/3 og den mundtlige præsentation tæller 1/3. Der gives en individuel karakter ud fra en vurdering af den skriftlige aflevering og den individuelle mundtlige eksamination.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.