Viden
Del 1 - Værktøjskassen:
Jura:
Indhold
• sikkerheder og rekonstruktion og konkurs
• selskabsret
• skatteret i relation til den finansielle sektors branchers
kunderelationer
• compliance.
Den studerende har viden om
• skattemyndighedernes organisering og klagevejen
• centrale selskabsskatteretlige spørgsmål
• centrale compliancespørgsmål i relation til kunderelationer.
Økonomi:
Den studerende har viden om
• den praktiske anvendelse af værdiansættelse i forhold til
brancherne i den finansielle sektor
• relative værdiansættelsesmodeller (multipel analyse)
• absolutte værdiansættelsesmodeller (residualoverskudsmodeller og
cash flow modeller)
• informationskilder til brug for værdiansættelse
• investeringskalkuler
• projektbudgetter
Projektledelse og Projektskrivning:
Den studerende har viden om:
• og kendskab til teorier, metoder og begreber om projektledelse og
projektstyring i en finansiel virksomhed
• branchespecifikke problemstillinger der måtte knytte sig til et
projektforløb
CRM:
Den studerende har viden om:
• anvendt teori og metode inden for etablering og vedligeholdelse
af langvarige kunderelationer
• teori og metode i forbindelse med opbygning af kunderelationer,
herunder CRM og relaterede strategier
• det komplekse salg rettet mod forskellige kunder
• teori og metode inden for kompleks rådgivning
• forskellige kundetypers adfærd i rådgivningssituationen
• relationer mellem kundetyper og egen adfærd som rådgiver
• anvendt teori og metode inden for finansiel rådgivning og salg
Del 2 - Projektarbejde:
Formålet med projektarbejdet er at gøre den studerende i stand til
selvstændigt at planlægge og skrive et tværfagligt projekt, hvor
den studerende har identificeret en brancherelevant problemstilling
og efterfølgende fastlagt et eller flere løsningsforslag.
Den studerende har viden om:
• teorier, metoder og begreber om projektledelse og projektstyring
i en given finansiel, i øvrigt kommerciel eller politisk
organisation
• branchespecifikke problemstillinger der måtte knytte sig til et
projektforløb.
Færdigheder
Del 1 - Værktøjskassen:
Jura:
Den studerende kan
• identificere behovet for sikkerheder med henblik på at sikre
tilgodehavender i forbindelse med kunders økonomiske sammenbrud
• opgøre kundernes skattepligtige overskud ud fra givne oplysninger
• beregne kundernes skattebetalinger ud fra givne oplysninger.
Økonomi:
Den studerende kan:
• anvende strategiske analysemodeller i forbindelse med
værdiansættelse
• foretage reformulering af de væsentligste poster i
resultatopgørelse og balance
• foretage relevante estimater og beregninger af virksomhedens
kapitalomkostninger (ejernes afkastkrav og WACC)
• gennemføre budgettering i en eksplicit budgetperiode og i en
terminalperiode
• foretage beregning af virksomhedens værdi baseret på en komplet
værdiansættelsesmodel (DCF-modellen)
• diskutere modellens usikkerhed og foretage enkle
følsomhedsberegninger
Projektledelse og Projektskrivning:
Den studerende kan:
• anvende metoder og redskaber vedrørende projektledelsesopgaven
med afsæt i indsigt i organisationen, interessenter og projektets
øvrige vilkår, kulturelt, tidsmæssigt som økonomisk
• skabe væsentlig fremdrift i egne projekter og begrunde egen
projektledelsespraksis.
CRM:
Den studerende kan:
• planlægge og organisere opgaver i forbindelse med salg og
kunderelationer samt opbygning af kunderelationer
• agere ud fra etiske principper ved salg og kunderelationer rettet
mod komplekse kunder
• arbejde systematisk med at skabe tillid hos kunden ved bevidst
tilpasning af salgsindsats og kommunikation overfor forskellige
kundetyper
• anvende centrale metoder og værktøjer til at opstille relevante
mål for et salgsbesøg og følge op disse
• analysere og vurdere kundens behov
• definere og etablere en salgsstrategi for den enkelte kunde
og/eller kundesegmenter, inklusiv at opstille de relevante
salgsprocesser.
• mestre og vurdere forskellige former for salg såsom nysalg,
opsalg og krydssalg
Del 2 - Projektarbejde:
Den studerende kan
• anvende metoder og redskaber vedrørende projektledelsesopgaven
med afsæt i indsigt i organisationen, interessenter og projektets
øvrige vilkår, kulturelt, tidsmæssigt som økonomisk
• skabe væsentlig fremdrift i egne projekter og begrunde egen
projektledelsespraksis.
Kompetencer
Del 1 - Værktøjskassen:
Jura:
Den studerende kan
• mestre de væsentlige insolvensretlige og skattemæssige
konsekvenser af forskellige virksomhedsformer
• reflektere over egen viden og færdighed i relation til ændret
lovgivning og praksis om området, herunder identificere egne
læringsbehov
• indgå i professionelt samarbejde med den finansielle sektors
kunder og disses øvrige rådgivere
Økonomi:
Den studerende kan:
• håndtere af komplekse og udviklingsorienterede situationer i en
finansiel virksomhed, hvor værdiansættelse indgår i
arbejdssammenhængen
• indgå med en professionel tilgang i fagligt og tværfagligt
samarbejde, hvor
værdiansættelse indgår som et element
• Identificere egne læringsbehov og udvikling af egen viden,
færdigheder og kompetencer indenfor værdiansættelse og at bringe
viden, færdigheder og kompetencer i anvendelse i brancherne i den
finansielle sektor.
Projektledelse og Projektskrivning:
Den studerende kan:
• varetage ledelsen af projekter i forhold til organisationens mål,
driftshensyn, interessenter, økonomi, værdier, kultur og hensyn i
øvrigt
• varetage den projektledelsesmæssige opgave, såvel at lede opad
som nedad, der ligger i forlængelse af et projekts planlægning,
gennemførelse, implementering og opfølgning.
CRM:
Den studerende kan:
• forstå, planlægge og implementere kundestrategier i en given
finansiel virksomhed
• vurdere lønsomheden og potentialet ved det enkelte kundeforhold
• identificere forskellige målgrupper og forstå vigtigheden af at
kunne tilpasse indsatsen i forhold til disse for derved opnå bedre
salgsresultater
• udarbejde en salgsstrategi og loyalitetsstrategi for forskellige
kundesegmenter/målgrupper
• påtage sig ansvar for at kunne identificere egne læringsmål
indenfor kunderådgivning og lægge en plan for at nå disse.
Del 2 - Projektarbejde:
Den studerende kan:
• varetage ledelsen af projekter i forhold til organisationens mål,
driftshensyn, interessenter, økonomi, værdier, kultur og hensyn i
øvrigt
• varetage den projektledelsesmæssige opgave, såvel at lede opad
som nedad, der ligger i forlængelse af et projekts planlægning,
gennemførelse,
implementering og opfølgning