Forretningsudvikling og innovation

2024/2025
Engelsk titel
Business Development and Innovation
Uddannelse
Finansbachelor
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
6. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness City
Fagkode
4135601CC
Fagområder
Forretningsforståelse- og udvikling
  • Indhold og formål
    Indhold:
    I Forretningsudvikling og Innovation får den studerende mulighed for at reflektere over virksomhedens udvikling og dens forretningsmodel. Den studerende skal kunne analysere, gennemføre og styre innovative processer samt identificere forretningsmuligheder og komme med konkrete forslag til, hvordan virksomheden kan udnytte disse muligheder.
    I Forretningsudvikling og Innovation indgår emner og teori fra alle andre fag på uddannelsen herunder 6. semester faget Organisationsudvikling. Dermed opnår den studerende en holistisk forståelse af, hvordan strategisk forretningsudvikling og innovationsprocesser forløber i en finansiel virksomhed fra idegenerering til analyse, præsentation og implementering.
    For at styrke praksisnærhed inklusiv de færdigheder, som den studerende har tilegnet sig under praktikopholdet tages der i faget udgangspunkt i 3 forhold:
    1. Al teori understøttes af cases fra den finansielle sektor.
    2. De studerende deltager i en case-competition, hvor de i grupper skal løse en konkret problemstilling for en udvalgt finansiel virksomhed. Da problemstillingen formuleres af virksomheden, sikres endvidere, at de kompetencer, som udvikles i faget også er identiske med de faglige kompetencer, som efterspørges i sektoren.
    3. Endelig skal de studerende som eksamensprojekt udarbejde en ny
    eller revideret forretningsmodel for en finansiel virksomhed efter eget valg.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Viden om samspillet mellem de enkelte elementer i en forretningsmodel
    • Viden om hvordan en virksomhed optimerer sin forretningsmodel
    • Kendskab til centrale begreber inden for idegenerering og innovation
    • Kendskab til relevante værktøjer til styring af innovationsprocesser
    • Viden om hvordan man identificerer nye forretningsmuligheder
    • viden om hvordan man skaber bedre kundeindsigt, der kan bidrage til helt nye og innovative forretningsmodeller
    • Viden om de elementer der påvirker en virksomheds forretningsmodel
    • Viden om modeller og teorier i relation til organisationsudvikling og forandringsledelse
    • Viden om hvordan en strategisk udvikling kan implementeres i organisationen
    • Forståelse af vigtigheden af økonomiske beregninger til vurdering af en løsnings lønsomhed.
    • Viden om udvikling af scenarier med udgangspunkt i foreliggende analyser.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Identificere og vurdere alternative problemstillinger i en konkret finansiel virksomheds forretningsmodel
    • Anvende de gængse metoder og teorier der benyttes i forbindelse med forretningsudvikling
    • Udvikle egen viden, innovative færdigheder og kompetencer
    • Indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med henblik på udvikling og styring af innovative processer
    • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forbindelse med identifikation, kritisk vurdering og udvikling af muligheder
    • selvstændigt udvælge og anvende relevante modeller og teorier til organisationsudvikling
    • beregne lønsomheden af et løsningsforslag/investering
    • Vælge en konkret model til forandringsledelse i forbindelse med implementering af en ændring i virksomhedens forretningsmodel
    • Analysere virksomhedens interne og eksterne forhold
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forbindelse med identifikation, kritisk vurdering og udvikling af mulighederne i en forretningsmodel.
    • Indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og selvstændigt påtage sig ansvar for udvikling og styring af innovative processer
    • Selvstændigt kunne revidere eller udvikle en lønsom
    forretningsmodel for en konkret finansiel virksomhed inden for et forretningsområde eller for hele virksomheden.
    • Præsentere en forretningsmodel på en overbevisende måde, så modstand mod forandringen i organisationen undgås og investeringen godkendes.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagenes læringsmål.
    7. interne - Forretningsudvikling, innovation, organisationsudvikling og ledelsesværktøjer
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opnå godkendelse af semesterets eksamensforudsætninger, som beskrevet med indhold og deadlines på Moodle.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Udprøves sammen med Organisationsudvikling og
    ledelsesværktøjer ved en mundtlig gruppeeksamen på 2-3 studerende i hver gruppe
    Ects
    10 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    1 time
    Den samlede varighed af eksamen er:
    • 40 minutter for grupper på 2 studerende
    • 60 minutter for grupper på 3 studerende
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Formålet med denne tværfaglige eksamen er, at styrke den studerendes viden, færdigheder og kompetencer indenfor emnerne forretnings- og organisationsudvikling, som beskrevet i studieordningen.

    Gruppen skal udarbejde en præsentation, som skal tage udgangspunkt i gruppens udarbejdede analyser og udviklingsforslag for forretningsmodellen for en selvvalgt finansiel virksomhed, hvor organisatoriske aspekter inddrages i analyserne og problemløsningen.
    PS. Virksomheden fra årets Case Competition kan ikke vælges!

    1. Vælg en finansiel virksomhed
    2. Vælg en udfordring virksomheden skal løse
    3. Udarbejd de analyser, som gruppen mener, skal inddrages i udviklingen af ny/revideret forretningsmodel, herunder organisatoriske forhold
    4. Formuler et løsningsforslag til virksomheden, hvor begge fagområder inddrages
    5. Udarbejd en præsentation med gruppens analyser og løsningsforslag til eksamen og fordel de forskellige emner, så alle i gruppen deltager i præsentationen
    Formkrav
    Hvert gruppemedlem præsenterer en del af oplæggets analyser og forslag til udviklingen af forretningsmodellen, det nye forretningslærred og de organisatoriske forhold. De studerende har selv fordelt emnerne mellem sig.

    Grupper med 2 studerende 40 min:
    Præsentationens varighed: 15 minutter efterfulgt af spørgsmål til præsentationen 20 minutter

    Grupper med 3 studerende 60 min:
    Præsentationens varighed: 20 minutter efterfulgt af spørgsmål til præsentationen 30 minutter.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    3
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler er tilladt.
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    • Evnen til at analysere og vurdere, hvordan forretningsmodeller udvikles, både med hensyn til nye koncepter, serviceydelser og processer – herunder hvilke organisatoriske forhold der kan gøre sig gældende.
    • Evnen til selvstændigt at kunne indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde og styre innovative processer i forbindelse med udvikling og implementering af forretningsmodeller og organisatoriske forhold.
    • Evnen til at besvare spørgsmål til spørgsmål hele præsentationen og i begge fags læringsmål.

    Efter en votering får hver studerende én samlet individuel karakter for de to fag efter 7-trinsskalaen.
    Tidsmæssig placering
    6. Semester
    Slutningen af 6. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Til reeksamen kan den studerende vælge at forbedre sin gruppes præsentation eller udarbejde en hel ny præsentation.

    Som udgangspunkt går de studerende op i de grupper, som de også var oppe i til den ordinære eksamen, medmindre de vælger at gå op individuelt.
    Hvis kun en studerende fra gruppen ikke bestod, går vedkommende op alene. Hvis der er flere, der skal til reeksamen fra samme gruppe, men de studerende vælger at gå op individuelt, skal de studerende skrive det i en mail til eksamen@cphbusiness.dk.
    Alle fra gruppen skal være med cc på mailen, og kun Cphbusiness-mail kan anvendes og der fastsættes en tidsfrist for fremsendelse af informationen til eksamenskontoret.

    Ved individuel eksamination til reeksamen er tiden 30 minutter med 10 minutters præsentation og 15 minutter til spørgsmål.