Viden
Den studerende skal have viden om:
• Overblik over Business Intelligence og typiske faldgruber
• Hovedkomponenter i et informationssystem
• Forskellen på data, information og viden
• Analytikeren og rapportering
• Data warehouse, ETL og data marter
• Analyse af en virksomheds strategier og strategiske muligheder
• Analyse af omverdenen, brancheforhold, konkurrenter,
interessenter og hvordan disse påvirker virksomhedens strategiske
mål og planlægning
• Planlægning, evaluering og implementering af strategier i praksis
• Kommunikation og markedsføring
Færdigheder
Den studerende skal have færdighed i at:
• Udforme en informationsstrategi ud fra strategiske målsætninger
på virksomheds- eller funktionsniveauet og kunne identificere
relevante informationsbehov til procesforbedring og opstart af nye
forretningsprocesser
• Redegøre for forskellige analytiske teknikker, som kan
tilvejebringe forskellige former for information til
beslutningsstøtte og procesforbedring (kvantitativ analyse, data
mining og rapportering)
• Udarbejde en forretningsmæssig kravspecifikation og opstille en
business case
• Redegøre for formål med opbygning af strukturkomponenter i et
data warehouse og data marter, samt de typisk forkomne
kildesystemer i virksomhedens miljø
• Analysere konkrete, empirisk forankrede problemstillinger inden
for strategi gennem anvendelse af fagets begreber, teorier, metoder
og modeller
• Udarbejde og vurdere konkrete forslag til strategier, planlægning
og implementering
• Analysere og vurdere fordele og ulemper ved de forskellige
strategiske valg på et konkret grundlag
Kompetencer
Den studerende opnår kompetencer i at:
• Udvikle en Business Intelligence løsning med Tableau, Power BI,
Excel, SAS eller andet BI værktøj, ud fra case materiale
• Gennemføre en konkret strategiplanlægningsproces og
implementering i en virksomhed
• Kritisk reflektere over de forskellige teoriers muligheder og
begrænsninger