Business Intelligence and Strategy

2024/2025
Engelsk titel
Business Intelligence and Strategy
Uddannelse
Finansbachelor
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
7. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness City
Fagkode
4135702CC
  • Indhold og formål
    Fagbeskrivelse: Faget består overordnet af to moduler/fagelementer, der begge er afgørende for udvikling, implementering samt opfølgning af virksomhedsstrategier

    Indhold:
    Business Intelligence
    Behovet for information til at skabe konkurrencemæssige fordele og optimere processer gør, at Business Intelligence, Analytics og Big data spiller en stadig større rolle i virksomheder. Formålet med kurset er, at give de studerende faglige kompetencer til, at kunne kravspecificere informationsbehov til innovation af forretningsprocesser set i en strategisk kontekst, erhverve forståelse for den anvendte teknologi, samt i praksis kunne udvikle en Business Intelligence løsning ved hjælp af regneark (fx MS Excel) eller andet BI værktøj fx Tableau eller Power BI.

    Business Strategy
    Fagelementet tager udgangspunkt i, at den studerende tidligere bl.a. har haft fagene Forretningsudvikling og Innovation samt Marketing Strategy. Det betyder, at den studerende har et kendskab til ind- og eksterne analyser og til strategi- og forretningsplaner.

    Målet er, at den studerende får viden om forskellige måder at analysere og udvikle nye strategier på samt implementering af strategier. I fagelementet arbejdes der med analyse af virksomheders omverden, branche og interessenter samt med vurdering af, hvilke strategiske muligheder virksomheden har.

    Implementering af virksomhedens strategier vil omhandle valg af strategier inden for især markedsføring, konkurrence, vækst, pris, kommunikation og økonomi. I en foranderlig verden vil et fokus tillige være på det emergente aspekt i virksomheders strategiske arbejde. Fagelementet er særligt relevant, hvis du ønsker at kunne gennemføre en strategisk forandring i en organisation. Der vil i fagelementet være fokus på den praktiske tilrettelæggelse og implementering af strategier i konkrete virksomheder. Undervisningen er således at få de studerende til at arbejde med de udvalgte teorier og metoder i praksis.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal have viden om:
    • Overblik over Business Intelligence og typiske faldgruber
    • Hovedkomponenter i et informationssystem
    • Forskellen på data, information og viden
    • Analytikeren og rapportering
    • Data warehouse, ETL og data marter
    • Analyse af en virksomheds strategier og strategiske muligheder
    • Analyse af omverdenen, brancheforhold, konkurrenter, interessenter og hvordan disse påvirker virksomhedens strategiske mål og planlægning
    • Planlægning, evaluering og implementering af strategier i praksis
    • Kommunikation og markedsføring
    Færdigheder
    Den studerende skal have færdighed i at:

    • Udforme en informationsstrategi ud fra strategiske målsætninger på virksomheds- eller funktionsniveauet og kunne identificere relevante informationsbehov til procesforbedring og opstart af nye forretningsprocesser
    • Redegøre for forskellige analytiske teknikker, som kan tilvejebringe forskellige former for information til beslutningsstøtte og procesforbedring (kvantitativ analyse, data mining og rapportering)
    • Udarbejde en forretningsmæssig kravspecifikation og opstille en business case
    • Redegøre for formål med opbygning af strukturkomponenter i et data warehouse og data marter, samt de typisk forkomne kildesystemer i virksomhedens miljø
    • Analysere konkrete, empirisk forankrede problemstillinger inden for strategi gennem anvendelse af fagets begreber, teorier, metoder og modeller
    • Udarbejde og vurdere konkrete forslag til strategier, planlægning og implementering
    • Analysere og vurdere fordele og ulemper ved de forskellige strategiske valg på et konkret grundlag
    Kompetencer
    Den studerende opnår kompetencer i at:
    • Udvikle en Business Intelligence løsning med Tableau, Power BI, Excel, SAS eller andet BI værktøj, ud fra case materiale
    • Gennemføre en konkret strategiplanlægningsproces og implementering i en virksomhed
    • Kritisk reflektere over de forskellige teoriers muligheder og begrænsninger
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    9. interne - Valgfagsprøven - Business Intelligence and Strategy
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig stedprøve
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    4 timer
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Opgavetype
    4 timers individuel skriftlig stedprøve baseret på et udleveret opgavesæt.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler – inkl. brug af Internettet – er tilladt til denne eksamen. Dog er enhver form for fysisk eller elektronisk kommunikation med andre forbudt. Ved brug af AI gøres opmærksom på Cphbusiness' retningslinjer samt, at den studerendes besvarelse skal være eget selvstændigt arbejde.
    Der gøres desuden opmærksom på, at besvarelsen skal være selvstændigt og individuelt udarbejdet ud fra egen opnået læring.
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Helhedsbedømmelse af besvarelsen med fokus på opnåelse af læringsmålene for både Business Intelligence og Business Strategy i omtrentlig ligelig vægtning.
    Tidsmæssig placering
    7. Semester
    Medio 7. semester
    Re- og sygeeksamen
    Reeksamen gennemføres som en individuel mundtlig prøve på 20 min., hvor der stilles faglige spørgsmål til alle læringsmålene. Reeksamen tager således ikke udgangspunkt i et oplæg fra den studerende hverken skriftligt eller mundtligt.