Dit professionelle brand og lederskab

2025/2026
Engelsk titel
Personal and Professional Brand and Leadership
Uddannelse
Finansbachelor
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
7. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness City
Fagkode
4135703CC
  • Indhold og formål
    I dette fag skal den studerende udvikle sig selv, sit professionelle brand og lære at markedsføre og udleve det for at maksimere sin employability og karriere.

    De studerende gør dette ved at identificere, udvikle og kommunikere deres professionelle brand, hvilket er essentiel for deres karriere i den finansielle sektor. Kun autentiske personlige brands giver respekt og indflydelse, og dit personlige brand bliver først autentisk, når det repræsenterer dine egne værdier, dine personlige karakteregenskaber og dit personlige lederskab.

    Den finansielle sektors virksomheder efterspørger allermest det personlige lederskab og evnen til selvledelse hos de færdiguddannede finansbachelorer.

    På baggrund af 13.000 jobannoncer i den finansielle sektor i Danmark, er der udvalgt 6 karakteregenskaber, som danner grundlaget for faget og styrker derfor markant den studerendes muligheder for at matche erhvervslivets krav. I forløbet vil den studerende dermed også få afklaret sine egne præferencer i forhold til karrierevalg.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal have viden om:
    • Teorier om dannelse og filosofi, som det anvendes praksisnært i brancherne
    • Teorier om branding i en erhvervsfaglig kontekst
    • Teorier om markedsføring på sociale medieplatforme
    • Personligt lederskab
    • Udvidet kommunikationsteori og storytelling for personlig branding
    • Teorier om personlig meningsskabelse
    Færdigheder
    Den studerende skal have færdighed i at:
    • Omsætte personligt lederskab og meningsskabelse til et professionelt brand
    • Analysere, vurdere og give feedback og feedforward til medstuderendes udvikling af deres personlige brand
    • Benytte de relevante metoder til at udvikle og udleve sit eget personlige brand i de relevante kanaler
    • Formulere, vurdere og kommunikere sit professionelle brand
    • Arbejde refleksivt med etiske, dannelses- og værdimæssige udfordringer i forhold til at sætte mål og formulere handlinger for egen udvikling
    Kompetencer
    Den studerende opnår kompetencer i at:
    • Udforme en personlig brand strategi, der understøtter sit personlige værdisæt og karrierevalg
    • Inddrage etik og autenticitet i sine refleksioner og handlinger over personlige udvikling og brand
    • Forholde sig til sit eget professionelle brands muligheder for inddragelse af dannelsesperspektiver i en organisatorisk kontekst
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    9. interne - Valgfagsprøven - Dit professionelle brand og lederskab
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Med udgangspunkt i dennes Professionelle Brand Canvas udarbejder den studerende en præsentation på 5-7 minutter til eksamen, som afleveres i Wiseflow på et fastlagt tidspunkt inden den mundtlige eksamen.

    De 20 minutter i eksamenssituationen disponeres således:
    • Din præsentation på 5-7 minutter
    • Diskussionen med underviser og censor i 8-10 minutter
    • Herefter votering/karaktergivning.
    Ects
    5 ECTS
    Varighed
    20 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler er tilladt. Brug af AI skal foregå med tydelig kildeangivelse - se "Cphbusiness-retningslinjer for GAI" (generativ AI) i Bibliotekets Moodleflow.
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Helhedsbedømmelse ud fra fagets læringsmål.

    Eksamen i valgfagsprøven på 10 ECTS består af to delprøver af hver 5 ECTS. Der gives en karakter for hver delprøve, som til orientering skrives på eksamensbeviset, men ikke direkte medtages på karakterlisten. Begge delprøver skal bestås med min. karakteren 02.
    En samlet karakter efter 7-trinsskalaen påføres eksamensbeviset med en ligelig vægtning af de to delprøver.
    Tidsmæssig placering
    7. Semester
    Medio 7. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Bestås ordinær eksamen ikke, tilmeldes den studerende automatisk til reeksamen.

    Bestås eksamen ikke efter 2. eksamensafvikling, vil den studerende ikke blive indstillet til den ordinære bacheloraflevering, og må derfor vente til reeksamen med at aflevere bachelorprojekt

    Der er i alt 3 forsøg til at bestå eksamen.
  • Yderligere information
    Inden eksamen bør den studerende læse og gøre sig bekendt med eksamensreglementet. Eksamensreglementet er gældende for alle eksaminer, der afvikles på Cphbusiness. Du finder eksamensreglementet på vores hjemmeside: www.cphbusiness.dk/om-os/love-og-regler#

    Mødeliste med information om tidspunkt, sted og lokale offentliggøres på WISEflow: https://europe.wiseflow.net/login/

    I tilfælde af udeblevne studerende fremrykkes eksamen med op til 60 minutter. Studerende skal derfor møde til eksamen senest 60 minutter før eksaminationstidspunktet. De to første studerende skal begge møde ved eksamensstart.

    Den studerende vil modtage en notifikation på sin studiemail, når eksamen er oprettet i WISEflow.