Salg og markedsføring

2025/2026
Engelsk titel
Sales and Marketing
Uddannelse
International handel og markedsføring - Hillerød
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
2 semestre
Opstart
Efterår
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4138101CA
Fagområder
Salg og markedsføring
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med udvikling af virksomhedens salg- og markedsføringsindsats, primært på det strategiske og taktiske niveau. Der bygges ovenpå grundlæggende kendskab til salg og markedsføring. Herfra udvikles en tværgående og problemorienteret tankegang med fokus på, hvordan virksomhedens udvikling og vækst kan styrkes gennem analyse samt innovativ markedsføring og salg med afsæt i kundeforståelse.

    Der er fokus på hele markedsføringsprocessen, som omfatter relevant indsamling, analyse og præsentation af data, produkt- og konceptudvikling, hensyntagen til interne og eksterne forhold, samt eksekvering og involvering af eksterne samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter. Det sker i forhold til anvendelse af trends og digitale teknologier, som kan fremme virksomhedens udvikling og vækst.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om salg og markedsføring og skal kunne reflektere over relevansen
    heraf
    • viden om og forståelse for praksis og anvendt teori og metoder til strategisk og taktisk salg og markedsføring
    • viden om forskellige tilgange og metoder til at generere og anvende viden og indsigt, herunder indsamling, behandling, analyse og kvalitetssikring af data og skal kunne reflektere over anvendeligheden heraf.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende fagområdets metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter sig til arbejdet med salg og markedsføring, herunder anvendelse af digitale teknologier og relevante trends
    • vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for salg og markedsføring samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til udvikling og vækst
    • formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger indenfor salg og markedsføring til samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere hele salgs- og markedsføringsprocessen, herunder udvikling, ledelse samt indsamling af data, produkt- og konceptudvikling samt implementering og evaluering
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde inden for salg og markedsføring og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
    • identificere egne faglige og personlige læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til salg og markedsføring.
  • Eksamen
    1. semestereksamen
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Alle obligatoriske læringsaktiviteter ’’OLA ‘er’’ skal i løbet af 1. semester gennemføres.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    1. semester eksamen består af en gruppeaflevering med individuel mundtlig eksamen.

    Hovedformålet med 1. semesterprojektet er at udvikle den studerendes, viden, færdigheder og kompetencer med udgangspunkt i studies 2 første temaer: ’Virksomhedens strategiske basis – forretningsmodellen’ og ’Kunden som udgangspunkt’.
    Ects
    30 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Opgavetype
    Der udleveres uddybende guidelines forud for eksamen.

    Det skriftlige gruppeprojekt skal tage sit udgangspunkt i et tværfagligt problem, som skal løses via undersøgelser baseret på teori/modeller samt relevante data.
    Hver gruppe skal vælge en dansk SMV-virksomhed (minimum 10 medarbejdere), som befinder sig på et internationalt marked eller har et potentiale for at indtræde på et internationalt marked. Dette med afsæt i temaerne ’Virksomhedens strategiske basis – forretningsmodellen’ og ’Kunden som udgangspunkt’.

    Projektet må maksimalt fylde 12000 anslag pr. studerende i gruppen. Det maksimale antal studerende i en gruppe er 5.

    Den mundtlige eksamen:

    Mundtlig eksamen er individuel.
    Eksamen tager udgangspunkt i den studerendes præsentation af centrale findings fra projektet og den studerendes videre refleksioner. Præsentationen må max. vare 8 minutter.

    Derefter følger spørgsmål og dialog med afsæt i den studerendes præsentation og det fælles gruppeprojekt. Alle undervisningselementer fra 1.semester kan inddrages i eksamen
    Formkrav
    Du skal altid læse eksamensreglementet forud for alle eksaminer. Du finder eksamensreglement på Moodle under ”eksaminer”, hvor du også kan orientere dig om andre forhold vedrørende eksamen.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelsen er en helhedsvurdering på baggrund af det skriftlige projekt og den mundtlige eksamen. Der gives individuel karakter.

    Den fremragende mundtlige eksamenspræstation er karakteriseret ved følgende:

    - Du leverer en 8 minutters præsentation, som er overskuelig, logisk opbygget, sammenhængende og velargumenteret

    - Du demonstrerer evne til at identificere, analysere, vurdere en central udfordring i praksis

    - Du anvender relevante faglige teorier, modeller og værktøjer fra semesteret til
    at beskrive, analysere og vurdere problemstillingen

    - Du kommer med et velargumenteret forslag til løsningen af den valgte udfordring

    15 minutters dialog imellem dig og eksaminatorer
    - Du leverer fyldestgørende svar på eksaminators spørgsmål, som kan vedrøre alle de emner, som temaerne berører


    Bedømmelsen vil være baseret på, i hvor høj grad du vurderes at have:
    - identificeret et relevant og aktuelt problem i praksis, som relaterer sig til fagligheden i
    semesteret

    - Præsenteret dette problem og argumenteret for et forslag til en løsning, hvor du inddrager
    relevante teorier, modeller og værktøjer, som hovedsageligt relaterer sig til
    undervisningen i semesteret

    - Medtaget overvejelser om, hvor realistisk dit løsningsforslag er at gennemføre samt overvejelser om, hvordan løsningen kan implementeres i praksis

    - Besvaret eksaminatorers spørgsmål fyldestgørende
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Den studerende skal aflevere en ny individuel skriftlig opgave med udgangspunkt i en ny virksomhed/tværfagligt problem.

    Ved sygdom, der er dokumenteret overfor eksamenskontoret, så må den studerende genaflevere gruppeopgaven.


    Der er ikke afsat tid til yderligere vejledning.
    2. semestereksamen
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Rammerne for hver enkelt OLA findes i Moodle flowet under OLA fanen.
    • Du skal godkendes i 3 ud af 4 OLA
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Hovedformålet med 2.semesterprojektet er at udvikle den studerendes, viden, færdigheder og kompetencer med udgangspunkt i temaerne ’’Brancher og konkurrenter’’ og ’’Salgsledelse og virksomhedens salgsudvikling’’ på studiets 2.semester. Eksamen består i en mundtlig eksamen med udgangspunkt i et på forhånd indleveret skriftligt materiale.
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Opgavetype
    Der udleveres uddybende guidelines forud for eksamen.

    Maksimalt 7.200 anslag pr. studerende i gruppen. Det maksimale antal studerende i en gruppe er 5. For grupper på 4 eller flere studerende må der maksimalt skrives 28.800 sider i alt.

    Se "Vejledning til opgaveskrivning på Erhvervsakademi København" på bibliotekets hjemmeside’ fsva. formalia.

    Hver gruppe skal vælge en dansk SMV-virksomhed (minimum 10 og max 200 medarbejdere) som er på et internationalt marked eller har potentiale for at indtræde på et internationalt marked. Dette gøres med afsæt i temaerne ’’Brancher og konkurrenter’’ og ’’Salgsledelse og virksomhedens salgsudvikling’’.

    Den valgte virksomhed må ikke være benyttet tidligere på studiet og må ikke kontaktes.

    Det skriftlige gruppeprojekt skal tage sit udgangspunkt i et tværfagligt problem. Gruppeprojektet skal ikke gennemføres i praksis, men skal ses som et projektoplæg.



    Den mundtlige eksamen:

    Mundtlig eksamen er individuel. Den studerende bliver eksamineret af 2 interne eksaminatorer.

    Eksamen tager udgangspunkt i den studerendes præsentation af centrale findings fra projektet og den studerendes videre refleksioner. Præsentationen må max. vare 8 minutter.

    Derefter følger spørgsmål og dialog med afsæt i den studerendes præsentation og det fælles gruppeprojekt. Alle undervisningselementer fra 2.semester kan inddrages i eksamen
    Formkrav
    Du skal altid læse eksamensreglementet forud for alle eksaminer. Du finder eksamensreglement på Moodle under ”eksaminer”, hvor du også kan orientere dig om andre forhold vedrørende eksamen.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelsen er en helhedsvurdering på baggrund af det skriftlige projekt og den mundtlige eksamen. Der gives individuel karakter.

    Den fremragende mundtlige eksamenspræstation er karakteriseret ved følgende:

    - Du leverer en 8 minutters præsentation, som er overskuelig, logisk opbygget, sammenhængende og velargumenteret

    - Du demonstrerer evne til at identificere, analysere, vurdere en central udfordring i praksis

    - Du anvender relevante faglige teorier, modeller og værktøjer fra semesteret til
    at beskrive, analysere og vurdere problemstillingen

    - Du kommer med et velargumenteret forslag til løsningen af den valgte udfordring

    15 minutters dialog imellem dig og eksaminatorer
    - Du leverer fyldestgørende svar på eksaminators spørgsmål, som kan vedrøre alle de emner, som temaerne berører


    Bedømmelsen vil være baseret på, i hvor høj grad du vurderes at have:
    - identificeret et relevant og aktuelt problem i praksis, som relaterer sig til fagligheden i
    semesteret

    - Præsenteret dette problem og argumenteret for et forslag til en løsning, hvor du inddrager
    relevante teorier, modeller og værktøjer, som hovedsageligt relaterer sig til
    undervisningen i semesteret

    - Medtaget overvejelser om, hvor realistisk dit løsningsforslag er at gennemføre samt overvejelser om, hvordan løsningen kan implementeres i praksis

    - Besvaret eksaminatorers spørgsmål fyldestgørende
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Den studerende skal aflevere en ny individuel skriftlig opgave med udgangspunkt i en ny virksomhed/tværfagligt problem.

    Ved sygdom, der er dokumenteret overfor eksamenskontoret, så må den studerende genaflevere gruppeopgaven.


    Der er ikke afsat tid til yderligere vejledning.