Salg og markedsføring

2025/2026
Engelsk titel
Sales and Marketing
Uddannelse
International handel og markedsføring - Hillerød
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
2 semestre
Opstart
Efterår
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4138101CA
Fagområder
Salg og markedsføring
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med udvikling af virksomhedens salg- og markedsføringsindsats, primært på det strategiske og taktiske niveau. Der bygges ovenpå grundlæggende kendskab til salg og markedsføring. Herfra udvikles en tværgående og problemorienteret tankegang med fokus på, hvordan virksomhedens udvikling og vækst kan styrkes gennem analyse samt innovativ markedsføring og salg med afsæt i kundeforståelse.

    Der er fokus på hele markedsføringsprocessen, som omfatter relevant indsamling, analyse og præsentation af data, produkt- og konceptudvikling, hensyntagen til interne og eksterne forhold, samt eksekvering og involvering af eksterne samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter. Det sker i forhold til anvendelse af trends og digitale teknologier, som kan fremme virksomhedens udvikling og vækst.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om salg og markedsføring og skal kunne reflektere over relevansen
    heraf
    • viden om og forståelse for praksis og anvendt teori og metoder til strategisk og taktisk salg og markedsføring
    • viden om forskellige tilgange og metoder til at generere og anvende viden og indsigt, herunder indsamling, behandling, analyse og kvalitetssikring af data og skal kunne reflektere over anvendeligheden heraf.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende fagområdets metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter sig til arbejdet med salg og markedsføring, herunder anvendelse af digitale teknologier og relevante trends
    • vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for salg og markedsføring samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til udvikling og vækst
    • formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger indenfor salg og markedsføring til samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere hele salgs- og markedsføringsprocessen, herunder udvikling, ledelse samt indsamling af data, produkt- og konceptudvikling samt implementering og evaluering
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde inden for salg og markedsføring og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
    • identificere egne faglige og personlige læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til salg og markedsføring.
  • Eksamen
    1. semestereksamen
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Alle obligatoriske læringsaktiviteter ’’OLA ‘er’’ skal i løbet af 1. semester gennemføres.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    1. semester eksamen består af en gruppeaflevering med individuel mundtlig eksamen.

    Hovedformålet med 1. semesterprojektet er at udvikle den studerendes, viden, færdigheder og kompetencer med udgangspunkt i studies 2 første temaer: ’Virksomhedens strategiske basis – forretningsmodellen’ og ’Kunden som udgangspunkt’.
    Ects
    30 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Formkrav
    Det skriftlige gruppeprojekt skal tage sit udgangspunkt i et tværfagligt problem, som skal løses via undersøgelser baseret på teori/modeller samt relevante data.
    Hver gruppe skal vælge en dansk SMV-virksomhed (minimum 10 medarbejdere), som befinder sig på et internationalt marked eller har et potentiale for at indtræde på et internationalt marked. Dette med afsæt i temaerne ’Virksomhedens strategiske basis – forretningsmodellen’ og ’Kunden som udgangspunkt’.

    Projektet må maksimalt fylde 12000 anslag pr. studerende i gruppen. Det maksimale antal studerende i en gruppe er 5.

    Den mundtlige eksamen:

    Mundtlig eksamen er individuel.
    Eksamen tager udgangspunkt i den studerendes præsentation af centrale findings fra projektet og den studerendes videre refleksioner. Præsentationen må max. vare 8 minutter.

    Derefter følger spørgsmål og dialog med afsæt i den studerendes præsentation og det fælles gruppeprojekt. Alle undervisningselementer fra 1.semester kan inddrages i eksamen
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Se næste prøvebeskrivelse for en beskrivelse af Syge & omprøven.
    1. semestereksamen Sygeeksamen
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig prøve
    Varighed
    30 minutter
    Formkrav
    Den studerende skal aflevere en ny skriftlige opgave på 12000 anslag og deltage i en ny mundtlig prøve. Reeksamener afholdes i overensstemmelse med Eksamensreglementet og Eksamenskatalog.

    Der er ikke afsat tid til yderligere vejledning.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)