Salg og markedsføring

2024/2025
Engelsk titel
Sales and Marketing
Uddannelse
International handel og markedsføring - Søerne
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
2 semestre
Opstart
Forår og Efterår
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4138101CS
Fagområder
Salg og markedsføring
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med udvikling af virksomhedens salg- og markedsføringsindsats, primært på det strategiske og taktiske niveau. Der bygges ovenpå grundlæggende kendskab til salg og markedsføring. Herfra udvikles en tværgående og problemorienteret tankegang med fokus på, hvordan virksomhedens udvikling og vækst kan styrkes gennem analyse samt innovativ markedsføring og salg med afsæt i kundeforståelse.

    Der er fokus på hele markedsføringsprocessen, som omfatter relevant indsamling, analyse og præsentation af data, produkt- og konceptudvikling, hensyntagen til interne og eksterne forhold, samt eksekvering og involvering af eksterne samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter. Det sker i forhold til anvendelse af trends og digitale teknologier, som kan fremme virksomhedens udvikling og vækst.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om salg og markedsføring og skal kunne reflektere over relevansen
    heraf
    • viden om og forståelse for praksis og anvendt teori og metoder til strategisk og taktisk salg og markedsføring
    • viden om forskellige tilgange og metoder til at generere og anvende viden og indsigt, herunder indsamling, behandling, analyse og kvalitetssikring af data og skal kunne reflektere over anvendeligheden heraf.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende fagområdets metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter sig til arbejdet med salg og markedsføring, herunder anvendelse af digitale teknologier og relevante trends
    • vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for salg og markedsføring samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til udvikling og vækst
    • formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger indenfor salg og markedsføring til samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere hele salgs- og markedsføringsprocessen, herunder udvikling, ledelse samt indsamling af data, produkt- og konceptudvikling samt implementering og evaluering
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde inden for salg og markedsføring og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
    • identificere egne faglige og personlige læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til salg og markedsføring.
  • Eksamen
    1. semestereksamen
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Alle obligatoriske læringsaktiviteter ’’OLA ‘er’’ skal i løbet af 1. semester gennemføres. Der kan i tilfælde af sygdom dispenseres for én OLA.
    Re-Ola'er ses i semesterflow (Moodle).
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    1. semester eksamen består af en gruppeaflevering med individuel mundtlig eksamen.

    Hovedformålet med 1. semesterprojektet er at udvikle den studerendes, viden, færdigheder og kompetencer med udgangspunkt i studies 2 første temaer: ’Virksomhedens strategiske basis – forretningsmodellen’ og ’Kunden som udgangspunkt’.
    Ects
    30 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Den mundtlige individuelle eksamen varer i alt 30 minutter inklusiv votering.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Formkrav
    Maksimalt 5 sider pr. studerende i gruppen. Det maksimale antal studerende i en gruppe er 6. Hver studerende skal angive hvilke afsnit de har skrevet.

    Se "Vejledning til opgaveskrivning på Cphbusiness" på bibliotekets hjemmeside’ fsva. formalia.

    Hver gruppe skal vælge en dansk SMV-virksomhed (minimum 10 medarbejdere) som er på et internationalt marked eller et potentiale for at indtræde på et internationalt marked. Dette med afsæt i temaerne ’Virksomhedens strategiske basis – forretningsmodellen’ og ’Kunden som udgangspunkt’.

    BEMÆRK – vælg virksomhed med adgang til relevant data. Den valgte virksomhed må ikke være benyttet tidligere på studiet og må ikke kontaktes.

    Det skriftlige gruppeprojekt skal tage sit udgangspunkt i et tværfagligt problem som skal løses via undersøgelser baseret på teori/modeller samt relevante data.



    Det skriftlige gruppeprojekt bør indeholde nedenstående elementer:

    1) Et indledende problemformuleringsafsnit:
    Valg af virksomhed samt beskrivelse og dokumentation for problemstilling.
    En problemformulering og underspørgsmål.
    Fortolkning og afgrænsning af problemformuleringen.

    2) Et metodeafsnit: 
    Begrundede valg af dataindsamlingsteknikker og datakilder.
    Sekundær dataindsamling
    - herunder også kritik og bedømmelse af de valgte/foreslåede kilder og teknikker.
    Primær dataindsamling
    - der skal ikke indsamles primære data, men opstilles kvalificerede konditioner for en sådan indsamling.
    Begrundede valg af teoretiske modeller og rammer.
    - herunder også kritik af de valgte modeller m.v.

    3) Et afsnit med formidling af analyseresultater:
    Præsentation af de væsentligste resultater baseret på den indsamlede sekundære data.

    4) Et (foreløbigt) løsningsforslag – baseret på sekundære data:
    Præsentation af gruppens forslag til løsning på det formulerede problem.
    Plan for implementering.
    Økonomiske beregninger og vurderinger af forslaget.

    5) En kort konklusion:
    En konklusion hvor der svares på problemformuleringen. 

    6) En kildeliste:
    Alfabetisk kildeliste, APA Style.

    7) En bilagssamling:
    Dokumentation for indsamlede sekundære data præsenteres i bilagene.


    Bemærkninger til det skriftlige gruppeprojekt:
    Der skal i projektet som minimum indgå og dokumenteres kendskab til stof fra 1.-semesterfagene: Marketing/Digital marketing, Økonomi, Videnskabsteori og metode og Organisation og ledelse. Stof fra faget Supply chain management kan indgå, hvis det er meningsfuldt for projektet.

    Ift. økonomi skal den studerende inddrage virksomhedens økonomiske situation, økonomiske omverden samt lave selvstændige forecast eller andre økonomiske beregninger.

    Alle de trufne valg i projektet (dvs. valg af virksomhed, problemstilling, problemformulering, underspørgsmål, videnskabsteori og dataindsamling) skal begrundes fagligt, og det skal diskuteres hvilke fordele og ulemper der er ved de trufne valg.

    Metodeafsnittets beskrivelse af sekundær dataindsamling skal beskrive den faktisk gennemførte dataindsamling.

    Efterfølgende er det dog kun sekundære data, der skal indsamles og formidles.

    Løsningsforslaget er således udelukkende baseret på de indsamlede sekundære data.



    Den mundtlige eksamen:

    Mundtlig eksamen er individuel. Den studerende bliver eksamineret af eksaminator og en ekstern censor. Eksamen finder sted i henhold til eksamenskontorets offentliggjorte mødeliste og lokation.

    Eksaminationen begynder med en 3 minutters Power Point præsentation af centrale findings fra projektet og den studerendes videre refleksioner.

    Efterfølgende spørgsmål og dialog tager afsæt i den studerendes præsentation og det fælles gruppeprojekt, men al litteratur og alle undervisningselementer fra 1.semester kan inddrages i eksamen. Dvs. at der i relation til projekt og præsentation kan stilles spørgsmål indenfor Marketing/Digital marketing, Økonomi, Videnskabsteori og metode, Organisation og ledelse samt Supply chain management.

    Forud for eksamenshandlingen skal den studerende aflevere to printede kopier af Power Point præsentationen til eksaminator og censor. Der benyttes ikke projektor til eksamen for at udnytte tiden bedst muligt.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    6
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Med udgangspunkt i temaer på 1. semester:

    • at kunne arbejde problemorienteret
    • at kunne arbejde analytisk, strategisk og struktureret.
    • at have viden, færdigheder og kompetencer til at udvælge, anvende og reflektere ift.
    teorier og modeller.
    • at have den rette viden og færdigheder til at opstille konditioner for indsamling af primære
    data.
    • at have den rette viden, færdigheder og kompetencer til at kvalificere søgestrategier for
    indsamling af relevante data og viden.
    • at have viden, færdigheder og kompetencer til at arbejde med relevante internationale
    perspektiver.
    • at kunne forholde sig kritisk.
    • at kunne forholde sig til egen udvikling og læring.

    Vægtning:

    Den skriftlige gruppeaflevering tæller 1/3 af den samlede karakter. Den mundtlige eksamen tæller 2/3 af den samlede karakter.
    Der gives én samlet karakter og der oplyses ikke delkarakterer.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Se næste prøvebeskrivelse for en beskrivelse af Syge & omprøven.
    1. semestereksamen Sygeeksamen
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig prøve
    Varighed
    30 minutter
    Formkrav
    Den studerende skal aflevere en ny skriftlige opgave på 5 sider og til ny mundtlig prøve. Reeksamener afholdes i overensstemmelse med Eksamensreglementet og Eksamenskatalog.

    Der er ikke afsat tid til ydeligere vejledning.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    2. semestereksamen
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Beståelse af alle OLA'er på semesteret på nær 1
    Re-Ola'er ses i stemesterflow (Moodle)
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Hovedformålet med 2.semesterprojektet er at udvikle den studerendes, viden, færdigheder og kompetencer med udgangspunkt i temaerne ’’Brancher og konkurrenter’’ og ’’Salgsledelse og virksomhedens salgsudvikling’’ på studiets 2.semester.
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Eksamen er individuel og varer i alt 30 minutter inklusive votering.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Formkrav
    Maksimalt 3 sider pr. studerende i gruppen. Det maksimale antal studerende i en gruppe er 6. For grupper på 4 eller flere studerende må der maksimalt skrives 12 sider i alt.
    Hver studerende skal angive hvilke afsnit de har skrevet.

    Se "Vejledning til opgaveskrivning på Cphbusiness" på bibliotekets hjemmeside’ fsva. formalia.

    Hver gruppe skal vælge en dansk SMV-virksomhed (minimum 10 og max 200 medarbejdere) som er på et internationalt marked eller har potentiale for at indtræde på et internationalt marked. Dette gøres med afsæt i temaerne ’’Brancher og konkurrenter’’ og ’’Salgsledelse og virksomhedens salgsudvikling’’. Et internationalt marked kan geografisk være dansk, men det er i så fald de studerendes opgave at argumentere for det internationale aspekt, f.eks. konkurrencesituation, organiseringen eller andet.

    BEMÆRK – vælg virksomhed med adgang til relevant data. Den valgte virksomhed må ikke være benyttet tidligere på studiet og må ikke kontaktes.

    Det skriftlige gruppeprojekt skal tage sit udgangspunkt i et tværfagligt problem. Gruppeprojektet skal ikke gennemføres i praksis, men skal ses som et projektoplæg (proposal). Dvs. at gruppen skal komme med et oplæg til et projekt, og her skal gruppen redegøre for hvordan projektet kan gennemføres. Dog skal der indsamles sekundære data i projektet.


    Det skriftlige gruppeprojekt bør indeholde nedenstående elementer:

    1.Et indledende problemformuleringsafsnit:

    I dette afsnit indgår følgende elementer:

    - Valg af virksomhed og beskrivelse af problemstilling.
    - En begrundet problemformulering og undersøgelsesspørgsmål.
    - Fortolkning og afgrænsning af problemformuleringen.

    Bemærkninger:

    Afsnittet baseres på desk research/sekundære data, der dokumenterer virksomhedens situation og problemets eksistens, omfang og relevans.

    2. Et research proposal (Eller: Et forslag til dataindsamling):

    Med afsæt i problemformulering og undersøgelsesspørgsmål udarbejdes et research proposal, som bør omfatte følgende elementer, der skal være logisk sammenhængende:

    Begrundede videnskabsteoriske og metodiske valg:
    -filosofi, tilgang, formål, strategi, overordnet metodologisk valg.

    Begrundede valg af dataindsamlingsteknikker, datakilder og dataanalyse.

    Forslag til primær dataindsamling, f.eks. survey, interview, observation m.m.

    Forslag til yderligere sekundær dataindsamling.

    Begrundede valg af teoretiske modeller og rammer.

    Bemærkninger:

    Elementerne vedr. videnskabsteori, metode og dataindsamling/-analyse baseres primært på Saunders et al. (2023)

    Elementerne vedr. dataindsamling/-analyse baseres ligeledes primært på Saunders et al (2023) og bør suppleres med begrundede udkast til templates i form af f.eks. spørgeskema, interviewguides, observationsguide o.l. som vedlægges i bilag.

    Elementerne vedr. teoretiske modeller og rammer baseres på uddannelsens øvrige fag og pensum.

    OBS! Den primære dataindsamling skal IKKE foretages. Kun foreslås.

    3. Et afsnit med en skitse til en løsning og en vurdering

    I dette afsnit skal gruppen redegøre for samt vurdere mulige/sandsynlige løsningsforslag, og redegøre for hvordan der bør følges op på løsningsforslaget i fremtiden.

    Bemærkning:

    Ift. økonomi skal gruppen inddrage virksomhedens økonomiske situation, økonomiske omverden samt selvstændigt redegøre for mulige/relevante økonomiske forecast og beregninger.

    4. Et afsnit med akademisk kritik og refleksion

    I dette afsnit udvælges og formidles akademisk kritik og refleksion i forhold til foregående forslag. Afsnittet bør således indeholde følgende elementer:

    Kritik af de valgte dataindsamlingsteknikker og mulige måder at opveje kritikken på.

    Kritik af de valgte modeller og teorier og mulige måder at opveje kritikken på.

    Kritik af de valgte beregnings-/vurderingsformer og mulige måder at opveje kritikken på.

    Bemærkninger:

    Kritikken forventes baseret på relevante akademiske kilder.
    Kritikken skal være relevant i forhold til virksomhed, situation og problemstilling.


    5. En kildeliste

    Alfabetisk kildeliste, APA Style

    6. En bilagssamling

    I bilagene præsenteres f.eks.:
    Dokumentation for indsamlede sekundære data.
    Udarbejdede templates o.l. for dataindsamling beskrevet i research proposal.
    Bilagsliste med bilagenes overskrifter.


    Bemærkninger til det skriftlige gruppeprojekt:
    De fire afsnit i selve rapporten bør vægtes ligeligt.

    Der skal i projektet som minimum indgå og dokumenteres kendskab til stof fra Ola’er og 2.-semesterfagene: Marketing / Digital marketing, Økonomi, Videnskabsteori og metode og Organisation og ledelse. Stof fra faget Supply chain management kan indgå, hvis det er meningsfuldt for projektet.

    Alle de trufne valg i projektet (dvs. valg af virksomhed, problemstilling, problemformulering, underspørgsmål, videnskabsteori og dataindsamling) skal begrundes fagligt, og det skal diskuteres hvilke fordele og ulemper der er ved de trufne valg.



    Den mundtlige eksamen:

    Mundtlig eksamen er individuel. Den studerende bliver eksamineret af eksaminator og en intern censor. Eksamen finder sted i henhold til eksamenskontorets offentliggjorte mødeliste og lokation.

    Eksaminationen begynder med en 5 minutters Power Point af de fire hovedelementer og den studerendes videre refleksioner. Det forventes i denne præsentation, at den studerende også kort forholder sig reflekterende til egen udvikling og læring ifm projektet (Dare-Share-Care).

    Efterfølgende spørgsmål og dialog tager afsæt i den studerendes præsentation og det fælles gruppeprojekt, men al litteratur og alle undervisningselementer fra 2.semester kan inddrages i eksamen. Dvs. at der i relation til projekt og præsentation kan stilles spørgsmål indenfor Marketing/Digital marketing, Økonomi, Videnskabsteori og metode, Organisation og ledelse samt Supply chain management samt Ola’er.

    Forud for eksamenshandlingen skal den studerende aflevere to printede kopier af Power Point præsentationen til eksaminator og censor. Der benyttes ikke projektor til eksamen for at udnytte tiden bedst muligt.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    6
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Med udgangspunkt i temaerne på 2.semester:

    At kunne arbejde problemorienteret, analytisk, struktureret, strategisk samt reflekterende og kritisk.

    At kunne identificere relevante, internationalt orienterede problemstillinger for en virksomhed med baggrund i relevant og kvalificeret desk research.

    At kunne udarbejde en velbegrundet problemformulering og undersøgelsesspørgsmål.

    At kunne udarbejde et velbegrundet videnskabsteoretisk og metodisk ramme for formuleringen af research proposal

    At kunne udarbejde et velbegrundet research proposal herunder
    - At udarbejde konkrete forslag til primær dataindsamling og -analyse
    - At udarbejde konkrete forslag til relevante modeller og teorier

    At kunne opstille kriterier og metoder til vurdering af løsningsforslag

    At kunne identificere og formidle relevant akademisk kritik af dataindsamling, modeller og teorier, samt metoder til vurdering af løsningsforslag

    At kunne forholde sig kritisk reflekterende til egen læring og udvikling

    Vægtning:

    Den skriftlige gruppeaflevering tæller 1/3 af den samlede karakter. Den mundtlige eksamen tæller 2/3 af den samlede karakter.

    Der gives én samlet karakter og der oplyses ikke delkarakterer.

    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Den studerende skal aflevere en ny 3 sider skriftlig opgave og til en ny mundtlig individuel eksamen på 30 min
    Der er ikke afsat tid til ydeligere vejledning.