Datadreven forretningsudvikling

2024/2025
Engelsk titel
Data-driven Business Development
Uddannelse
International handel og markedsføring - Søerne
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår og Efterår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4138205CS
  • Indhold og formål
    Formålet med dette valgfag er at gå I dybden med datadreven forretningsudvikling – herunder Big Data, AI og machine-learning.

    Helt centralt er tilegnelse af færdigheder og kompetencer til at analysere en SMV-virksomheds datadrevne parathed og modenhed – og derved være i stand til at foreslå forbedringer på dette område.
  • Læringsmål
    Viden
    Efter gennemførelse af kurset skal den studerende leve op til følgende målsætninger:

    Besidde viden om Big Data og være i stand til at identificere, kategorisere, analysere og præsentere sådanne data.

    Have erhvervet sig viden om hvordan datadreven forretningsudvikling styrker både løbende drift og innovation i virksomheder.
    Dette inkluderer:
    - En dybdegående introduktion hvad det indebærer at agere datadrevent.
    - Evnen til at analysere en virksomheds datadrevne parathed og modenhed gennem anvendelsen af to helt nye, og centrale, modeller, som blev udvikling på Cphbusiness forskningsprojektet med samme navn, Datadreven forretningsudvikling.
    - Få en grundig introduktion til indsamling af data ved hjælp af dybdeinterview.
    Færdigheder
    At kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i virksomheder i forhold til anvendelsen af data.
    Kompetencer
    Indgå i tværfaglige samarbejder med en professionel tilgang til data og marketing.
  • Undervisningsform
    Undervisningen foregår som en kombination af tavleundervisning, gruppearbejde, opgaveløsning med inddragelse af praktiske problemstillinger og e-learning.
  • Foreløbig litteratur

    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.

    Valgfaget baseres primært for materialer udarbejdet i forbindelse med forsknings- og udviklingsprojektet ’Datadreven Forretningsudvikling’ (se e-bog)

    Litteratur Big Data: Artikler, web links, e-learning og andet materiale, der vil blive gjort tilgængeligt på Moodle.

    Obligatorisk lærebog: Big Data demystified, David Stephenson, 2018.
    Disrupt your mindset, chap 2 (pdf på Moodle)
    Data Science for Business, Provost and Fawcett, O’Reilly, 2013, kapitel 1 og 2 (pdf på Moodle)

    Alt litteratur i datadreven forretningsudvikling baserer sig på materiale skrevet af lektorerne Miriam S. Sørensen og Steen Peitersen samt sekundære datakilder anvendt til det litteraturstudie som danner grundlaget for forskningsprojektet.

    (Se: ’Litteraturstudie Datadreven forretningsudvikling’, 27.02.2020 og rapporten Datadreven forretningsudvikling i små og mellemstore danske virksomheder, forår 2021. ). Alt litteratur til datadreven forretningsudvikling er tilgængelig via dit Moodle flow.
  • Eksamen
    Datadreven forretningsudvikling - Forår 2025
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    45 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Formkrav
    Der afleveres 3 normalsider pr. person i gruppen.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Valgfaget har følgende vægtning:

    Virksomhedsbeskrivelse (10%).

    Der er udarbejdet et eget notat (tilgængelig i Moodle fra opstart af valgfag) som sætter rammen for hvad der forventes i denne del.

    Virksomhedsinterview (20%).

    Din arbejdsgruppe, bestående af fra 3-5 studerende, vil have en dansk virksomhed som stiller til dybdeinterview. For at være bedst muligt rustet til gennemføring og analyse af dette dybdeinterview, skal der udarbejdet en interview guide og gruppen skal udarbejde et notat som beskriver proces og refleksioner, der ligger bag denne interview guide.

    Den skriftlige rapport (40%):

    Det overordnede mål er den studerendes og gruppens evne til at vurdere en SMV-virksomheds datadrevne parathed og modenhed.

    Rapporten vil således bestå af to hovedmomenter:

    A) Analyse og vurdering af en tildelt case virksomhed med anvendelse af modellen
    ”Datadreven forretningsudvikling”
    o Datadreven parathed – baseret på et gennemført dybdeinterview med din tildelte
    case-virksomhed samt ….
    o Identifikation af mulige forbedringsområder (også med udgangspunkt i samme
    model)

    B) Gruppens refleksioner i forhold til anbefaling/ resultat og identifikation af områder med
    mulig bias.

    Der er udarbejdet en eksamens manual med ydeligere detaljer til valgfaget. Denne manual vil ligge i valgfagets Moodleflow.

    Den mundtlige eksamen (Individuel) (30%).

    • Kort oversigt over strukturen og spørgsmålsområder i interview guide.

    •Præsentation af gruppens analyse af virksomhedens datadrevne parathed og modenhed.

    • De studerendes refleksioner i forhold til hvilke data og informationer som har stærk/ svag
    validitet og reliabilitet samt en vurdering af hvad dette betyder for den samlede anbefaling/
    konklusion.

    Den mundtlige eksamen har en varighed, baseret på disse delelementer:

    • Mundtlig præsentation maks. 8-10 min.

    • Dialog og spørgsmål samt karaktergivning. Der gives individuel karakter.

    • TOTALT: 45 minutter.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Bemærk Den studerende skal aflevere en ny opgave på 3 sider og går til mundtlig individuel eksamen på 30 min. Data må genbruges.