Forretningsudvikling

2024/2025
Engelsk titel
Business Development
Uddannelse
Innovation og entrepreneurship
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår og Efterår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4180201CL
Fagområder
Forretningsudvikling
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder forretnings- og markedsforståelse samt forretningsudvikling, herunder strategiske analyser af kunder og konkurrenter både i forhold til etablering, drift, udvikling og skalering af egen og eksisterende virksomhed. Der fokuseres på identificering og analyse af vækstmuligheder samt vurdering af økonomiske, sociale og miljømæssige effekter af udviklingsaktiviteterne.
  • Læringsmål
    Viden
    • have udviklingsbaseret viden om fagområdets praksis og anvendt teori og metoder inden for forretningsforståelse og forretningsudvikling og kunne reflektere over disses relevans og anvendelighed
    • have viden om og forståelse af trends, markeder, kunder og konkurrenter i forhold til drift og skalering af egen og eksisterende virksomhed
    • have en grundlæggende driftsøkonomisk forståelse til sikring af bæredygtige forretningsmodeller.
    Færdigheder
    • kunne udvikle og vurdere forretningsmodeller med udgangspunkt i omverdens- og markedsvilkår i relation til egen professionsfaglig viden
    • kunne analysere mulighederne for forretningsudvikling ud fra en forståelse af egne, kunders og andres aktørers professionelle, sociale, kulturelle og økonomiske interesser og i praksis planlægge og eksekvere konkrete forretningsudviklende initiativer
    • formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for forretningsudvikling til samarbejdspartnere og brugere.
    Kompetencer
    • kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede processer inden for forretningsudvikling og udfordre eksisterende samt udvikle nye bæredygtige forretningsmodeller og kombinere både traditionelle og innovative modeller
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til forretningsudvikling.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål.
    Forretningsudvikling
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Fra listen over obligatoriske læringsaktiviteter skal den studerende opnå mindst 80 godkendte studiepoint for at få adgang til prøven.

    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af obligatoriske læringsaktiviteter findes på holdets Moodle-flow.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Eksamen er maks. 1 times varighed afhængig af gruppens størrelse.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    9
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Karakteren er baseret på en helhedsvurdering af såvel det skriftlige projekt som den mundtlige prøve.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    I løbet af 2. semester.
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Genaflevering af projekt med relevante ændringer og forbedringer.