Markedsanalyse

2024/2025
Engelsk titel
Market Research
Uddannelse
Markedsføringsøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår og Efterår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4500103CS
Fagområder
Markedsføring og salg
Virksomhedsforståelse og økonomi
  • Indhold og formål
    Fagelementet omhandler metoder i forbindelse med udarbejdelse af markedsanalyser. Der er fokus på dataindsamlingsmetoder og datahåndtering samt juridiske forhold knyttet hertil. Vurdering af data og statistiske begreber og anvendelsen af disse samt metoder og værktøjer til projektledelse og projektstyring.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om metoder til indsamling og anvendelse af data og håndtering af disse
    • forståelse for praksis og central anvendt teori og metode i relation til forskellige markedsanalysemetoder.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende fagområdets centrale metoder og redskaber i relation til at vurdere markedsanalysers validitet og reliabilitet
    • vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmodeller ud fra indsamlede primære og sekundære data
    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere inden for markedsanalyseområdet.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere udviklingsorienterede situationer ved hjælp af relevante markedsanalyser
    • deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang i forbindelse med udarbejdelsen og præsentationen af markedsanalysebaserede anbefalinger
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til markedsanalyse.
  • Eksamen
    Delprøve 2 har til formål at træne de studerende i at arbejde selvstændigt med et problemorienteret arbejde. Delprøve 2 skal ligeledes træne de studerendes kompetencer i at gennemføre analyser og behandle data fra analyserne.

    Delprøve 1: Se under faget Forretningsforståelse.

    Delprøve 3: Læringsmålene for delprøve 3 er identiske med læringsmålene for de 3 nationale fagelementer ”Forretningsforståelse, Markedsforståelse og Markedsanalyse”. Se beskrivelse under fagene Forretningsforståelse og Markedsforståelse.
    Delprøve 2 - Markedsanalyse
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Delprøven er en mundtlig gruppeeksamen med et afleveret eksamensgrundlag. Der skal inddrages relevante teorier og/eller metoder fra semesterets tredje tema, dvs.
    markedsanalyse.
    Eksamen foregår i grupper med 4-6 studerende.I tilfælde af manglende deltagelse har den studerende brugt et eksamensforsøg på Delprøve 2 og skal til reeksamen i Delprøve 2.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    6
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der beregnes én karakter efter 7-trins-skalaen. Prøven skal ikke bestås, men indgår med en
    vægt på 20% af den samlede karakter i den 1. interne eksamen.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Ved udgangen af tema 2 på 1. semester
    Re- og sygeeksamen
    Se næste prøvebeskrivelse for en beskrivelse af Syge & omprøven.
    Delprøve 2 - Markedsanalyse Sygeeksamen
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig prøve
    Varighed
    30 minutter
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)