Markedsføringsplanen – strategi og taktik

2024/2025
Engelsk titel
The Marketing Plan - Strategy and Tactics
Uddannelse
Markedsføringsøkonom - Online - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4500201OA
Fagområder
Markedsføring og salg
Virksomhedsforståelse og økonomi
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder udvikling af markedsføringsstrategier, herunder målgruppevalg, positionering samt udarbejdelse af kommunikations- og salgsstrategi, under hensyntagen til budget og virksomhedens mål for indtjening. Fagelementet indeholder desuden udarbejdelse af strategisk og taktisk markedsføringsplan både på B2C samt B2B markedet. Ligeledes indgår metoder til prisfastsættelse baseret på udbuds- og efterspørgselsforhold, samt virksomhedens omkostningsforhold. Endvidere indeholder fagelementet opstilling af scenarier samt juridiske aspekter inden for markedsføring og salg.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om markedsføringsplanens opbygning, herunder relevante markedsføringsstrategier samt markedsføringsplanens taktiske opbygning,
    • forståelse for praksis, central anvendt teori og metode samt kan forstå markedsføringsplanens indhold og opbygning.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt anvende de færdigheder der knytter sig til at opstille en markedsføringsplan og vurdere
    denne,
    • vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge strategiske og
    taktiske løsningsmodeller for markedsføringsplanen,
    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere i relation til en given markedsføringsplan.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til markedsføringsplanlægning for virksomheder, der agerer på B2B og B2C markeder,
    • deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang til udarbejdelse af virksomhedens markedsføringsplan,
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til markedsføringsplanlægningen på strategisk og taktisk niveau.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    1. Eksterne
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter OLA´er for at blive indstillet til eksamen. Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af OLA´er findes på Moodle.
    • Godkendelse af OLA´er
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen (Online)
    Eksamen udgør et skriftligt projekt og en mundtlig eksamen.

    Den individuelle mundtlige del af eksamen varer 30 minutter og består af 2 dele:
    En individuel og selvstændigt udarbejdet præsentation på 10 minutter efterfulgt af en eksamination på 15 minutter. Eksaminationen tager udgangspunkt i både den skriftlige del og præsentationen og inddrager pensum fra hele semesteret.

    Til sidst er der 5 minutters votering og meddelelse af karakteren.
    Ects
    30 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Formkrav
    Det skriftlige projekt er baseret på en udleveret caseopgave. Det skriftlige projekt udarbejdes i grupper på 3-4 studerende.

    Det skriftlige projekt skal fylde som følgende:
    3 studerende: minimum 29.000 anslag og maksimum 30.000 anslag
    4 studerende: minimum 34.000 anslag og maksimum 36.000 anslag

    inkl. mellemrum og fodnoter, ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag.

    De studerende i gruppen skal tydeligt markere, hvem der har skrevet hvad i besvarelsen. Der skal være en ligelig fordeling af bidrag fra de enkelte studerende i gruppen. Studerende, der ikke har bidraget ligeligt til besvarelsen, vil ikke få adgang til den mundtlige eksamen og mister et eksamensforsøg.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    4
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelsen foretages som en samlet vurdering af det skriftlige projekt, præsentationen og den mundtlige eksamination.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Reeksamen i samme form som ordinær eksamen. Dvs. ny case udlevering og ny case besvarelse med efterfølgende ny mundtlig eksamen.