Viden
Den studerende skal have viden om:
• Sammenhænge mellem indsats af produktionsfaktorer og produktion
af varer og ydelser
• Forskellige markedsformers indflydelse på parameterindsats
• De klassiske omkostningsfordelingssystemer samt
aktivitets-baseret -omkostningssystemer (ABC-costing)
• Opstilling af almindelige omkostnings- og lønsomhedskalkuler på
kort og lang sigt
• Investeringer ifm. valg mellem flere investeringsmuligheder i en
før og efter skat betragtning
• Økonomisk optimal levetid og – udskiftningstidspunkt ifm.
investeringer
• Opstilling af investeringskalkuler, som grundlag for valg af
handlingsalternativer med en længere tidshorisont.
• Finansieringsformers betydning for valg af løsningsforslag.
Færdigheder
Den studerende skal have færdigheder i at:
• Kunne anvende centrale omkostningsbegreber, der har relation til
beslutningstagning.
• Kunne optimere parameterindsatsen ud fra omkostnings- og
afsætningsforhold
• Kunne optimere ved afsætning dels på et marked med prisfølsomhed
og et ekstra marked med konstant salgspris og et marked med
prisfølsomhed
• Kunne gennemføre følsomhedsanalyser ifm. investeringsovervejelser
• Kunne foretage kapitalbehovsberegninger og betalingsstrømme som
grundlag for opstilling af investeringskalkuler både for anlægs- og
omsætningsaktiver.
• Kunne foretage beregninger af forskellige lån og kreditters
effektive renter, før og efter skat.
• Kunne begrunde valg af finansieringsform herunder egenkapital og
fremmedkapital anvendelse i forbindelse med investeringer i anlægs-
og omsætningsaktiver.
• Kunne præsentere og formidle økonomiske løsningsmuligheder
Kompetencer
Den studerende skal opnå kompetencer til:
• Selvstændigt at kunne vurdere økonomiske konsekvenser af
planlagte markedsføringsaktiviteter.
• Selvstændigt at identificere og analysere investerings- og
finansieringsmuligheder kvalitativt og økonomisk i forhold til
konkrete planlægningsopgaver.