Forbrugeradfærd og sansemarkedsføring

2024/2025
Engelsk titel
Consumer Behavior and Sensory Marketing
Uddannelse
Markedsføringsøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4500302CS
  • Indhold og formål
    Indhold:

    • Kampen om forbrugerne er større end nogensinde. Virksomheder og brands kæmper om forbrugernes opmærksomhed og interesse, og om at få forbrugeren til at købe lige præcis virksomhedens produkt/service eller brand. Samtidig er forbrugernes skepsis over for reklamer og markedsføring generelt stigende, og virksomheder må konstant tænke nyt i forhold til at forstå og kommunikere med deres målgrupper.

    • Kurset i forbrugeradfærd og sansemarkedsføring har det vigtige formål, at I som studerende får metoder og værktøjer, der kan afkode forbrugeradfærd og omsætte denne viden til kreative sanselige kampagner. Der er bl.a. en introduktion til neuro marketing samt træning i design thinking i relation til generering af idéer. Derudover trænes der i kvalitative dataindsamlingsmetoder med henblik på at få en dyb forståelse for forbrugeren og dennes adfærd.

    • Kurset handler også om forbrugernes adfærd, når de går gennem købs-processen; at søge information, sammenligne alternativer, købe, efterevaluere og anbefale/give feedback. Kurset handler således i stort omfang om at forstå forbrugernes forbrugsadfærd samt deres adfærd relateret til købsprocessen.

    • Derudover handler faget om, hvordan vi kan appellere til alle forbrugerens sanser for at vinde deres gunst.

    • Undervisningen er baseret på oplæg fra undervisere samt cases, studerendes egne kilder samt field studies.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende får viden om:

    • central teori om forbrugeradfærd herunder motivation, søgeadfærd, købsbeslutning og evaluering.

    • menneskets sanser og hvordan de kan påvirkes i markedsføringssammenhæng.

    • digitale og analoge metoder til praktisk og systematisk arbejde med kundeadfærd.

    • redskaber til at kunne sælge egne ideer/kampagner.
    Færdigheder
    Den studerende får færdigheder i:

    • at anvende kreativ metode til at arbejde med dokumentation af kundeadfærd.

    • at kunne skabe stærke sanselige kampagner.

    • at udvikle og anbefale konkrete forbrugerkampagne tiltag til en given målgruppe på B2C.
    Kompetencer
    Den studerende får kompetencer i:

    • at indgå i samarbejde om virksomhedens udvikling af kampagner med fokus på forbrugernes sanser.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Forbrugeradfærd og sansemarkedsføring
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Varighed
    20 minutter
    Varigheden af den mundtlige del afhænger af antallet af studerende i gruppen. Der beregnes 20 minutter til præsentationen og yderligere ca. 7½ minutter pr. person til eksaminering samt votering og feedback.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Opgavetype
    Mundtlig eksamen

    • Formål: Med baggrund i et dybt kendskab til en valgt målgruppes købsadfærd skal der udarbejdes en kampagne, som skal præsenteres til fagets afsluttende eksamen.

    • Kampagnen skal ud over at indeholde de promotion- og kommunikationsrelaterede elementer understøttes af et dokumenteret budget samt et beregnet Break Even og ROI.

    • Eksamen i valgfaget gennemføres i grupper (4 personer) og består af en skriftlig og en mundtlig del. Den skriftlige del består af en afleveringsopgave, der udarbejdes på baggrund af en udleveret caseopgave. Den mundtlige del består af at gruppen sammen fremlægger en præsentation baseret på den skriftlige aflevering, der efterfølges af eksaminering samt votering og feedback. Der kan gives individuelle karakterer og alle gruppemedlemmer skal være aktive både under præsentation og eksaminering.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    4
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Modul 1 eller 2 på 3. semester.
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.