Bæredygtig markedsføring – i praksis

2024/2025
Engelsk titel
Sustainable Marketing - hands on
Uddannelse
Markedsføringsøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4500306CS
  • Indhold og formål
    Indhold:

    Deltagelse i faget vil give den studerende forståelse for udviklingen i den grønne omstilling og vigtigheden af at have en bæredygtig strategi for sin kommunikation. Den studerende opnår færdigheder i at anvende konkrete modeller og teorier til planlægge- og implementere sammenhængende marketingstrategier.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende får viden om:

    • Centrale begreber og definitioner i relation til bæredygtighed og grøn omstilling
    • Metoder, modeller og teorier til at identificere bæredygtige marketingstrategier
    • Virksomhedens udvikling under hensyntagen til bæredygtighed
    • At arbejde med bæredygtighed i en praktisk ramme
    • Hvordan man kan bruge data og indsigter om kunderne til at designe grønne, socialt eller økonomisk ansvarlige budskaber og kampagner
    Færdigheder
    Den studerende får færdigheder til at:

    • Vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger.
    • Analysere og vurdere virksomhedens niveau for bæredygtighed.
    • Opstille mål og strategier for virksomhedens bæredygtige profilering.
    • Formidle praksisnære faglige problemstillinger og løsninger i relation til virksomheders marketingstrategier på det bæredygtige område.
    • Vælge og begrunde relevante kommunikative løsningsmodeller i forhold til virksomhedens bæredygtighed.
    • Arbejde med brandets værdier ud fra en grøn eller samfundsansvarlig bæredygtighed
    Kompetencer
    Den studerende får kompetencer i at:

    • Håndtere udviklingsorienterede bæredygtige forretningsideer.
    • Udvikle en sammenhængende marketingstrategi med konkrete grønne, sociale eller økonomiske ansvarlige budskaber.
    • Udvikle grøn kommunikation, som en kilde til konkurrencemæssige fordele og kommerciel succes.
    • Aktivere og eksekvere bæredygtige budskaber.
    • Anvende bæredygtighed i relation til samarbejdspartnere, kunder og interessenter.
  • Undervisningsform
    Undervisningen vil være en blanding af tavle-undervisning, øvelser, case arbejde i grupper, vejledning og eksterne oplægsholdere
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Bæredygtig markedsføring – i praksis
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    25 minutter
    Den mundtlige eksamen starter med en 5 minutters præsentation af den studerende, og herefter eksamineres der i 20 minutter per studerende inkl. votering.
    Den samlede eksamenslængde er 25 minutter inkl. votering.
    Der gives en samlet individuel bedømmelse efter 7-trinsskalen på baggrund af den skriftlige og mundtlige del.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Eksamen inkluderer en skriftlig gruppeaflevering og en mundtlig individuel eksamen:
    Eksamen i valgfaget består af et skriftligt projekt og en mundtlig eksamination.

    Den skriftlige del består af en afleveringsopgave, der udarbejdes på baggrund af den af gruppen valgte case virksomhed.

    Den skriftlige opgave må fylde max 10 normalsider (se Krav til formalia)
    Formkrav
    Den skriftlige opgave må fylde max. 10 normalsider (se Krav til formalia)
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    4
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives en samlet individuel bedømmelse efter 7-trinsskalen på baggrund af den skriftlige og mundtlige del.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Modul 1 eller 2 på 3. semester
    Re- og sygeeksamen
    Afholdelsesform kan variere