Markedsføring på sociale medier og online promotion – i praksis

2024/2025
Engelsk titel
Social Media Marketing and Online Promotion - hands on
Uddannelse
Markedsføringsøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4500309CS
  • Indhold og formål
    Indhold:

    I Markedsføring på sociale medier og online promotion i praksis går vi et spadestik dybere i de teorier, termer og modeller, der gennemgås i faget Markedskommunikation på 2. semester. Fokus er på digital kommunikation i en praktisk kontekst, hvilket vil sige, at den studerende skal udarbejde blandt andet opslag og kampagner på de sociale medier, e-mail marketing, bannere og søgeordsannoncer. Fokus er på at implementere en virksomheds målsætninger og strategi på digitale medier i praksis med øje for brand og målgrupper, samt hvordan der måles på effekten i overensstemmelse med målsætningerne.

    Man bliver klædt på i forhold til at kunne udarbejde en social mediestrategi, og efterfølgende eksekvering af strategien. Vi går ned på det praktiske niveau, hvor de studerende skal sidde med værktøjerne (Facebook, Instagram, LinkedIn og google Ads). De studerende vil også få et dybere indblik i kommunikation og skriftlig formidling.

    Der arbejdes med META business suite og Google Ads i faget, som tager udgangspunkt i et tæt samarbejde med en virksomhed, som de studerende selv skal finde.

    Vi stræber efter at invitere specialister og virksomheder ind som eksterne oplægsholdere i undervisningen og har tidligere haft besøg af ansatte fra Google, influencere, tekstforfattere og reklamebureauer.

    I valgfaget Markedsføring på sociale medier og online promotion - i praksis, skal de studerende igennem hele faget arbejde i arbejdsgrupper af 2-5 studerende i hver gruppe.

    Grupperne skal deltage i 3 OLA’er (Obligatoriske Lærings Aktiviteter) for at kunne deltage ved eksamen.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende får viden om:

    • Kunderejsen
    • Online kommunikation og markedsføring
    • Online forbrugeradfærd
    • Online annonceringsmuligheder
    • Tekniske og juridiske aspekter af online annoncering
    Færdigheder
    Den studerende får færdigheder i:

    • At oprette og udføre kampagner på digitale medier
    • At identificere målgrupper og målrette kampagner
    • At kunne udarbejde bud på opslag, annoncer, blogspost, søgerordsannoncer etc.
    • At kunne opstille mål, evaluere og udarbejde et budget og en ROI
    Kompetencer
    Den studerende får kompetencer i:

    • At planlægge og udføre en online kampagne i overensstemmelse med en virksomheds mål og strategi
    • At udarbejde en social mediestrategi for en virksomhed
    • At kunne skelne imellem sponsoreret og annonceret opslag på de sociale medier
    • At kunne måle effekten af en online kampagne
    • META business suite og Google Ads
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål

    Grupperne skal deltage i 3 OLA’er (Obligatoriske Lærings Aktiviteter) for at kunne deltage ved eksamen.
    Markedsføring på sociale medier og online promotion – i praksis
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er en forudsætning for at kunne deltage i eksamen, at den studerende har gennemført de obligatoriske læringsaktiviteter
    • 3 OLA'er
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    45 minutter
    Alle studerende i gruppen skal deltage i præsentationen. Varigheden af den mundtlige eksamen afhænger af antallet af studerende i gruppen. Der beregnes 20 minutter til præsentationen og yderligere ca. 7½ minutter pr. person til eksaminering samt votering og feedback.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Eksamen inkluderer en skriftlig gruppeaflevering og en mundtlig gruppeeksamen:

    Skriftlig del:


    Eksamensgrundlaget skal indeholde følgende:
    • Kort intro til virksomhed (VPC)
    • Målgruppen herunder digital købsadfærd
    • Kampagnemål
    • Budget


    Den mundtlige del består af:

    En pitch rettet til virksomheden.
    Pitchen tager udgangspunkt i det skriftlige eksamensgrundlag og udfolder de digitale løsningsforslag, som introduceres i det skriftlige eksamensgrundlag, samt går i dybden med den valgte digitale kommunikationsstrategi i forhold til virksomhedens VPC og målgruppens karakteristika. Derudover er det væsentligt, at virksomheden forstår de økonomiske gevinster ved de digitale løsningsforslag.

    Alle studerende skal deltage i præsentationen.
    Formkrav
    Max. 5 normalsider der afleveres som gruppe på Wiseflow.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Denne eksamen er en gruppeeksamen, men der kan gives individuel karakter
    ud fra dens studerendes deltagelse i afleveringsopgave, præsentation og
    eksaminering.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Modul 1 eller 2 på 3. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.