Brand Building og Content Creation – i praksis

2024/2025
Engelsk titel
Brand Building og Content Creation – Hands on
Uddannelse
Markedsføringsøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4500310CS
  • Indhold og formål
    Indhold:

    Hvordan skaber man et stærkt brand så målgruppen får lyst til at købe ens produkter igen og igen? Hvordan skaber man reklamer, der styrker brandet og fanger målgruppen. Hvordan laves søgeordsannoncer, der sælger og Instagram posts, som ingen glemmer?

    • I dette valgfag sættes der fokus på hvordan man opbygger og styrker et brand. Der fokuseres på brandets DNA og der bygges videre på det, I har lært om SMP, branding og markedskommunikation på 2. semester. I faget lærer du hvordan man udvikler brands og bestemmer brandets personlighed ligesom der arbejdes videre identifikation af relevante målgrupper i forhold til brandet. I faget får du hjælp til at dygtiggøre dig med at udvikle relevant kommunikation, ikke mindst skriftligt, ligesom der arbejdes i praksis med Content Creation.

    • Faget tager udgangspunkt i casearbejde med konkrete selvvalgte virksomheder, som der arbejdes med igennem hele forløbet i grupper. Det er et krævende fag hvor det er afgørende at være godt med fra starten.

    • I Brand Building og Content Creation i praksis, arbejder vi med brandets DNA og personlighed, for at kunne udvikle, et for brandet, relevant budskab, tekstforfatning incl. slogan og målgruppebeskrivelse og persona’er. Ligeledes ser vi på hvilket content der passer bedst til de forskellige medieformer.

    • Der arbejdes i grupper på maksimum 4 personer. Grupperne skal som en del af undervisningen deltage i 3-4 OLA’er (Obligatoriske Lærings Aktiviteter) for at kunne deltage ved eksamen.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende får viden om:

    • brandets DNA og dettes betydning for virksomheden, herunder virksomhedens kommunikation
    • muligheder for Content Creation i forskellige kommunikationskanaler
    • skriftlig, mundtlig samt digital formidling
    • segmentering og målgrupper og værdien af disse i en branding kontekst
    Færdigheder
    Den studerende får færdigheder i:

    • at arbejde med brand forankret kommunikation i praksis
    • at kunne udarbejde relevante forslag til annoncer, e-mail, blogspost etc.
    Kompetencer
    Den studerende får kompetencer i:

    • At udarbejde kommunikationsprodukter med afsæt i virksomhedens brand, målgruppe og strategi
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål

    Grupperne skal som en del af undervisningen deltage i 3-4 OLA’er (Obligatoriske Lærings Aktiviteter) for at kunne deltage ved eksamen.
    Branding og Content Creation - i praksis
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er en forudsætning for at kunne deltage i eksamen, at den studerende har gennemført de obligatoriske læringsaktiviteter
    • 3-4 OLA'er
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    20 minutter
    Varigheden af den mundtlige del afhænger af antallet af studerende i gruppen. Der beregnes 20 minutter til præsentationen og yderligere ca. 7½ minutter pr. person til eksaminering samt votering og feedback.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Eksamen inkluderer en skriftlig gruppeaflevering (max. fire personer pr. gruppe) og en mundtlig gruppeeksamen.

    Skriftlig del:
    • Hver gruppe udarbejder et skriftligt eksamensgrundlag indeholdende:
    • En kort introduktion til virksomheden
    • Brandets DNA og personlighed
    • Målgruppen og dennes købsadfærd samt kampagnemål
    • En portfolio bestående af 4-6 sammenhængende kommunikationselementer på baggrund af den valgte virksomhed og dennes brand.
    • Budget

    Mundtlig del:
    Den mundtlige del består af, at gruppen fremlægger en præsentation baseret på den skriftlige aflevering. Alle studerende skal deltage i præsentationen.
    Formkrav
    Den skriftlige opgave må fylde max 10 normalsider (se Krav til formalia)
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    4
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Denne eksamen er en gruppeeksamen, men der kan gives individuel karakter ud fra dens studerendes deltagelse i afleveringsopgave, præsentation og eksaminering.

    Evalueringskriterier:
    • Den studerendes evne til at udarbejde relevante kommunikationselementer i forhold til brandets DNA og målgruppen
    • Den studerendes evne til at skabe relevant gennemslagskraft i kommunikationen over for målgruppen
    • Den studerendes evne til at inddrage relevante primære data i udformningen af kommunikationselementer
    • Den studerendes evne til at reflektere over sine valg og fravalg
    • Den studerendes evne til at vurdere effekten af de foreslåede kommunikationselementer i forhold til målsætningen
    • Den studerendes evne til at forstå de økonomiske gevinster og udgifter ved de opstillede løsningsforslag
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Modul 1 eller 2 på 3. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.