Sponsorship

2024/2025
Engelsk titel
Sponsorship
Uddannelse
Markedsføringsøkonom - Søerne
Markedsføringsøkonom - Hillerød
Service- og oplevelsesøkonom - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4500311CS
  • Indhold og formål
    Formål:

    Formålet med valgfaget er at sætte sponsoraktiviteter ind i en markedsførings- og salgsmæssig ramme, hvor sponseringsstyrker- og svagheder er i fokus, og hvor der hovedsageligt tages udgangspunkt i virksomhedens strategiske og taktiske kommunikationsbehov suppleret med andre områder f.eks. networking.

    Den studerende vil ikke kun opnå en teoretisk forståelse men ved inddragelse af en række best case eksempler fra Danmark og internationalt, men også opnå indsigt og kompetence indenfor best-in-class sponsorship aktivering. Der arbejdes med sponsoraktiviteter inden for sport og kultur og kun i mindre omfang indenfor f.eks. NGO’er og sociale aktiviteter.

    Indhold:

    • Sponsoraktiviteter i historisk perspektiv
    • Sponsor business i international perspektiv – trends
    • Sponsoratteori- og modeller Styrker / Svagheder
    • Virksomhedens kommunikationsbehov
    • Virksomheders brug af sponsorater i dansk og internationalt perspektiv
    • Sportsponsorater
    • Kultursponsorater
    • Sponsorataktivering
    • Sponsoratmåling – RoI analyse modeller
    • Sponsorater i CSR og HR-perspektiv

    En stor del af fagets tekstmateriale vil være på engelsk.

    Virksomheders kommercielle brug af sponsering inden for sport og kultur
    Den studerende skal opnå en høj faglig indsigt inden for sponsoraktiviteter, hvor sponsors aktiviteter skal indgå i virksomhedens marketing og salgsindsats. Der arbejdes både på det strategiske såvel som det taktiske niveau. Den studerende opnår kompetencer indenfor bl.a. sponsorat specifik research, effektmåling (Return on investment), sponsoratværdisætning- og aktivering. Sponsorater som marketing og salgsværktøj skal den studerende kunne analysere inden for sport og kultur og med både marketing, kulturelt og internationalt perspektiv.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal have viden om:

    • sponsoraters rolle, styrker og svagheder i virksomhedens parametermix, både service- og produktionsvirksomheder
    • sponsoraktiviteter – online og offline
    • sponsoraters særlige rettighedsforhold, herunder IP rettigheder, beskyttelse mod ”ambush” og særlige S&E rettigheder (Sole & Exclusive)
    • sponsorater i historisk perspektiv og betydning i dag
    • trends inden for sponsorater herunder forståelse af forskellen på kultur hhv. sports sponsering.
    Færdigheder
    Den studerende skal have færdigheder i:

    • at opstille mål for og anvendelse af sponsorater i nationalt og internationalt perspektiv
    • at håndtere sponsorater i salgsaktiviteter – herunder relationsopbygning, hospitality og konkurrencer
    • at anvende sponsering på forskellige medieplatforme/genre – offline og online
    • at værdifastsættelse og effektmålinger for sponsorater
    • at anvende sponsorater i CSR sammenhæng
    • kunne aktivere virksomhedens sponsorater i forskellige salgskanaler
    Kompetencer
    Den studerende skal opnå kompetencer til at:

    • anvende sponsorater i nationalt og internationalt perspektiv som en del af virksomhedens markedsføring, salgs og kommunikations aktiviteter.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Sponsorship
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    25 minutter
    Varigheden af den mundtlige eksamen er 25 minutter inklusiv votering og feedback.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Eksamen i valgfaget gennemføres individuelt og består af en skriftlig og en mundtlig del.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    På modul 1 eller 2 på 3. semester.
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.