Afsluttende eksamensprojekt

2024/2025
Engelsk titel
Final Examination Project
Uddannelse
Markedsføringsøkonom - Online - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
15
Udd. element
Afsluttende projekt
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4500402OA
  • Indhold og formål
    Det afsluttende eksamensprojekt skal dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling, der tager udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen godkender problemstillingen.
  • Læringsmål
    Viden
    Den uddannede har:
    • forståelse for central anvendt teori og metode, samt kan forstå erhvervets
    praksis og anvendelse af teori og metode inden for markedsføring og salg,
    • udviklingsbaseret viden om komplekse og praksisnære problemstillinger inden
    for markedsføring, i relation til virksomhedens markedsmæssige, organisatoriske og økonomiske grundlag.
    Færdigheder
    Den uddannede kan:
    • anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for det markedsføringsmæssige
    område,
    • vurdere praksisnære problemstillinger, samt opstille og vælge løsningsmodeller
    inden for det markedsføringsmæssige område,
    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsforslag til samarbejdspartnere og brugere inden for det markedsføringsmæssige område.
    Kompetencer
    Den uddannede kan:
    • håndtere udviklingsorienterede situationer, inden for markedsføring og salg,
    under hensyntagen til erhvervs- og samfundsøkonomiske forhold,
    • deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, i relation til markedsføring og internationalisering,
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til markedsføring og salg.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål.

    For at kunne aflevere sit afsluttende eksamensprojekt og gå til mundtlig eksamen, skal alle tidligere prøver være bestået–og karakteren frigivet. Det er således ikke nok, at den studerende har deltaget i (re)eksamen og afventer karakteren.
    Afsluttende eksamensprojekt
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen (Online)
    Eksamen består af en skriftlig del, der skrives i gruppe og en fælles mundtlig eksamination for alle i gruppen, med individuel bedømmelse. Der foretages en samlet bedømmelse af den skriftlige del, præsentationen og den mundtlige eksamination.
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    45 minutter
    Mundtlig del – fælles for alle i gruppen, individuel bedømmelse

    Varighed
    Eksempel ved 1 studerende
    Den mundtlige eksamination består af følgende elementer:
    - 15 minutter – den/de studerendes præsentation med PowerPoint
    - 20 minutter – dybdegående/ reflekterende spørgsmål fra eksaminator og censor*  
    - 5 minutter –votering
    - 5 minutter – karaktergivning og feedback til den/de studerende

    Den mundtlige præsentation skal IKKE være en gengivelse af indholdet af det afsluttende eksamensprojekt, som eksaminator og censor allerede er bekendt med. Den mundtlige præsentation med PowerPoint skal give et nyt perspektiv og refleksion over konklusionerne. I den mundtlige præsentation kan man også pointere og/eller udbedre faglige fejl og mangler i den skriftlige besvarelse.

    * For hvert ekstra gruppemedlem bliver der tilføjet 15 minutter til dybdegående/reflekterende spørgsmål fra eksaminator og censor. Undtagelsesvist kan der blive en samlet reduceret eksaminationstid, hvis der er 3 eller 4 studerende i gruppen.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Skriftlig del – skrives i gruppe
    Den skriftlige del skrives i en gruppe på 2-4 personer. Ved ekstraordinære omstændigheder kan man søge om dispensation til at skrive alene.

    Antal anslag
    Den skriftlige opgave skal være på mellem:
    - Minimum 57.600 og maksimum 67.200 for 1 studerende
    - Minimum 86.400 og maksimum 100.800 for 2 studerende
    - Minimum 100.800 og maksimum 117.600 for 3 studerende
    - Minimum 117.800 og maksimum 134.000 for 4 studerende

    inklusive mellemrum og fodnoter; eksklusive forside, indholdsfortegnelse og bilag.

    De studerende i gruppen skal tydeligt markere, hvem der har skrevet hvad i besvarelsen. Der skal være en ligelig fordeling af bidrag fra de enkelte studerende i gruppen. Studerende, der ikke har bidraget ligeligt til besvarelsen, vil ikke få adgang til den mundtlige eksamen og mister et eksamensforsøg.

    Gruppeaflevering i Wiseflow.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    4
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Det er til enhver tid studieordningens læringsmål for det pågældende uddannelseselement der udgør bedømmelseskriterierne.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.