Avanceret programmering

2024/2025
Engelsk titel
Advanced programming
Uddannelse
Datamatiker - Lyngby
Datamatiker - Bornholm
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår og Efterår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4505409CL
  • Indhold og formål
    Valgfaget har til formål at gøre de studerende bedre til at løse komplekse problemer indenfor programmering. Det gøres ved at introducere værktøjer, som anvendes i industrien, så de de studerende kan forstå, implementere og vedligeholde komplekse programmeringsløsninger. 

    Faget fokuserer på teknologier og koncepter som datastrukturer, algoritmik, refleksion, kodegenerering, arkitektur og designmønstre.  Kurset klæder de studerende på til at arbejde professionelt med avanceret softwareudvikling og forbereder dem til de udfordringer og tests, de kan møde i professionelle jobinterviews. 

    Undervisningen vil skifte mellem teori og praksis, hvor praksisdelen bliver udvikling af et program, som kan bruges til at 3D printe forskellige byggeklodser.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har viden om:
    - Forskellige datastrukturer, deres opbygning og anvendelsesområder. Herunder har den studerende viden om forskellige søgealgoritmer og deres fordele og ulemper.  
    - Algoritmiske koncepter og deres relevans i problemløsning. 
    - Refleksion og dets rolle i dynamisk kode (kodegenerering) og meta-programmering. 
    - Designmønstre og arkitekturprincipper til struktureret softwareudvikling.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    - implementere og optimere forskellige datastrukturer og analysere deres performance i forskellige scenarier. 
    - Anvende algoritmiske teknikker til at udvikle effektive løsninger på komplekse problemer. 
    - Bruge refleksion til dynamisk generering af kode og fleksible implementeringer. 
    - Designe og implementere softwarearkitekturer, der udnytter designmønstre til at skabe robuste og skalerbare systemer.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    - Håndtere avancerede og udviklingsorienterede situationer inden for programmering. 
    - Arbejde som professionel softwareudvikler i udviklingsprojekter, hvor fokus er på kvalitet, skalerbarhed og vedligeholdelse af kode. 
    - i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for softwarearkitektur, kodegenerering og avancerede programmeringsteknikker. 
    - Omsætte sin teoretiske viden til praktiske løsninger.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Avanceret programmering
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal have opnået minimum 80% af de study points, der er knyttet til semesteret for at blive indstillet til eksamen.
    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelse af study point opgaver findes på holdets Moodle flow.
    Study point opgaver:
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Den studerende trækker et emne som skal belyses ud fra den portfolio, som den studerende har bygget op i løbet af faget.
    Ects
    10 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Ved udgangen af 4. semester.
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Eksamen kan omlægges til online eksamen, hvis eksamen skønnes egnet.