Viden
Den studerende har:
- kendskab til de fundamentale datastrukturer: arrays, grids,
lists, stacks, queues, maps, trees og graphs
- kendskab til klassiske algoritmer for søgning, sortering, etc.
- forståelse for algoritmers og datastrukturers koncept vs
implementation
- forståelse for tids-kompleksitet (Big-O) og hvordan forskellige
algoritmer og operationer kan have forskellig kompleksitet
- kendskab til særlige spil-algoritmer, som fx collision detection,
path finding og decision making
Færdigheder
Den studerende kan:
- anvende programmeringssprogets indbyggede datatyper, og
implementere dynamiske lister, træer og graphs.
- anvende programmeringssprogets indbyggede algoritmer til søgning
og sortering.
- udvide implementere egne datatyper så de kan anvendes af
programmeringssprogets indbyggede algoritmer.
- Kan programmere små spil og visualiseringer af datastrukturer og
algoritmer i JavaScript
Kompetencer
Den studerende kan:
- udvælge datastrukturer og algoritmer til at løse komplekse
problemstillinger
- optimere valget af datastrukturer og algoritmer baseret på krav
til tids- og/eller plads-kompleksitet
- implementere og håndtere algoritmer i procedurale, rekursive
såvel som event-baserede programstrukturer