Datastrukturer og algoritmer

2025/2026
Engelsk titel
Data structures and algorithms
Uddannelse
Datamatiker - Lyngby
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår og Efterår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4505410CL
  • Indhold og formål
    Målet med dette valgfag er primært at opnå en solid praktisk forståelse for datastrukturer og algoritmer, men at gøre det ved at udvikle små spil i JavaScript. Vi koder alt fra Tic Tac Toe til Super Mario Bros. og udforsker hvordan de fundamentale koncepter inden for datastrukturer og algoritmer er med til at skabe effektive og spændende spil.
    Gennem praktiske opgaver og projektarbejde får du både mulighed for at udvide din teoretiske forståelse, og forstå hvordan principperne kan anvendes i praksis.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    - kendskab til de fundamentale datastrukturer: arrays, grids, lists, stacks, queues, maps, trees og graphs
    - kendskab til klassiske algoritmer for søgning, sortering, etc.
    - forståelse for algoritmers og datastrukturers koncept vs implementation
    - forståelse for tids-kompleksitet (Big-O) og hvordan forskellige algoritmer og operationer kan have forskellig kompleksitet
    - kendskab til særlige spil-algoritmer, som fx collision detection, path finding og decision making
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    - anvende programmeringssprogets indbyggede datatyper, og implementere dynamiske lister, træer og graphs.
    - anvende programmeringssprogets indbyggede algoritmer til søgning og sortering.
    - udvide implementere egne datatyper så de kan anvendes af programmeringssprogets indbyggede algoritmer.
    - Kan programmere små spil og visualiseringer af datastrukturer og algoritmer i JavaScript
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    - udvælge datastrukturer og algoritmer til at løse komplekse problemstillinger
    - optimere valget af datastrukturer og algoritmer baseret på krav til tids- og/eller plads-kompleksitet
    - implementere og håndtere algoritmer i procedurale, rekursive såvel som event-baserede programstrukturer
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Datastrukturer og algoritmer
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal have opnået minimum 80% af de study points, der er knyttet til semesteret for at blive indstillet til eksamen.
    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelse af study point opgaver findes på holdets Moodle flow.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    20 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Formkrav
    Der skal udvikles en visualisering af en algoritme med tilhørende datastruktur – for eksempel et spil. Dertil en kort skriftlig dokumentation.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    3
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Eksamen vil blive bedømt i forhold til i hvor høj grad man lever op til læringsmålene for valgfaget.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Ved udgangen af 4. semester.
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Eksamen kan omlægges til online eksamen, hvis eksamen skønnes egnet. Genaflevering af projekt med relevante ændringer og forbedringer.