Afsluttende eksamensprojekt

2024/2025
Engelsk titel
Final Examination Project
Uddannelse
Financial controller - City
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
15
Udd. element
Afsluttende projekt
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness City
Fagkode
4506402CC
  • Indhold og formål
    Det afsluttende projekt på financial controller skal dokumentere den studerendes forståelse af praksis og centralt anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling, der tager udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der således skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Cphbusiness godkender problemstillingen.
  • Læringsmål
    Viden
    Den uddannede
    • har udviklingsbaseret viden om økonomi, erhvervsjura, internt og eksternt regnskab samt revision, herunder erhvervets praksis og central anvendt teori og metode.
    Studieordning for financial controller 2018 rev. 2022 3 af 24
    • kan forstå praksis og central anvendt teori og metode inden for økonomi, erhvervsjura, internt og eksternt regnskab samt revision og derudover forstå erhvervets anvendelse af teori og metode.
    Færdigheder
    Den uddannede
    • kan anvende centrale metoder og redskaber inden for økonomi, erhvervsjura, internt og eksternt regnskab samt revision, og skal desuden kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for revision og økonomistyring i private og offentlige virksomheder.
    • kan vurdere praksisnære økonomiske problemstillinger inden for revision samt økonomistyring i private og offentlige virksomheder
    • kan formidle praksisnære problemstillinger under hensyntagen til relevant lovgivning og samfundsforhold samt opstille og vælge løsningsmuligheder til kunder, samarbejdspartnere og brugere.
    Kompetencer
    Den uddannede
    • kan håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til en financial controllers beskæftigelse
    • kan deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang med henblik på at løse problemstillinger inden for økonomi, erhvervsjura, internt og eksternt regnskab samt revision
    • kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til økonomi, erhvervsjura, internt og eksternt regnskab samt revision.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Afsluttende eksamensprojekt (2. eksterne)
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    4. interne del 1 og del 2 eksamener skal være bestået.
    Praktik-eksamen skal være bestået.
    • Alle andre eksamener på uddannelsen skal være bestået, inden Afsluttende eksamensprojekt kan afleveres
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Den skriftlige del kan både være individuel- eller gruppeaflevering.
    Den mundtlige del er individuel
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    45 minutter
    Den mundtlige eksamen er individuel – dvs. at alle studerende eksamineres mundtligt hver for sig.

    Eksaminationen kan foregå efter følgende model:
    Den studerende fremlægger med udgangspunkt i en forberedt disposition hovedpunkter fra projektet. Der kan være tale om en uddybning af punkter i løsningsforslaget og/eller en nøjere gennemgang af punkter fra andre elementer i projektet. Det er vigtigt, at den studerende i fremlæggelsen tager stilling til og forholder dig kritisk til projektets løsningsforslag.
    Uddybningen kan f.eks. omhandle baggrunden for valg af dataindsamlingsmetode, usikkerhedsfaktorer, strategivalg, og hvorledes virksomheden med udgangspunkt i ovenstående kommer videre.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Formålet med eksamensprojektet er at fremme både den studerendes faglige og personlige udvikling. Dette sker gennem ved:
    • at løse en praktisk problemstilling gerne med udgangspunkt i en privat eller offentlig virksomhed/organisation
    • at anvende teori og metoder fra uddannelsens fagområder på en praktisk problemstilling
    • at kombinere viden fra flere fagområder
    • at udarbejde den fornødne dokumentation for problemløsningens metode og validitet
    • at bearbejde, analysere og vurdere indsamlede informationer
    • at udarbejde et beslutningsgrundlag, som kort og entydigt præsenterer problem og løsningsforslag samt de usikkerhedsfaktorer, løsningsforslaget måtte være behæftet med

    Projektet bør tage udgangspunkt i centrale problemstillinger fra den studerendes praktikvirksomhed.
    Den studerende skal selv, i samarbejde med den pågældende virksomhed og skolens vejleder, udarbejde en konkret problemformulering for projektet.
    Formkrav
    Hvis I er to eller tre, der skriver sammen, skal problemformuleringen og opgavebesvarelsen give en grundigere og dybere behandling af emnet, som kan godtgøre, at opgaven er skrevet af to eller tre. Hver studerende skal yde en arbejdsindsats i den fælles opgaveløsning, som mindst modsvarer den arbejdsindsats, én studerende yder ved at udarbejde eksamensprojektet alene.

    I besvarelsen skal der både indgå afsnit, der er skrevet individuelt, og afsnit, der er skrevet fælles.

    Det individuelle skal være ét eller flere af opgavens afsnit, som udarbejdes af hver enkelt studerende i gruppen med angivelse af navn. Det skal tilstræbes, at de individuelle dele har samme længde.

    Det fælles skal som minimum være:
    • Indledning
    • Afsnit med problemformulering
    • Afgrænsning og metode
    • Afsnit med konklusion
    • Afsnit med afslutning/perspektivering

    Det skal tydeligt angives, hvilke afsnit der er fælles, og hvilke afsnit der er individuelle med angivelse af, hvem der har skrevet hvilke afsnit.
    Det er tilladt, at flere end de ovenfor nævnte afsnit er fælles, men de fælles afsnit må maksimalt udgøre halvdelen af opgaven.

    Formelle krav
    Omfanget af projektet forventes at være på maksimalt 60.000 anslag inkl. mellemrum, for en individuel opgave, maksimalt 100.000 anslag inkl. mellemrum, hvis to studerende skriver sammen, og maksimalt 140.000 anslag inkl. mellemrum, hvis tre studerende skriver sammen.

    Indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag indregnes ikke i omfanget af opgaven.
    Teksten skal kunne læses i sin helhed uden opslag i bilag (bilag er uden for bedømmelse). Antal anslag skal angives i opgaven

    Forside
    På projektets forside skal oplysninger om eksamensbetegnelse, navn på uddannelse, uddannelsesinstitution og opgaveløser(e), holdbetegnelse, vejleder, projektets titel, virksomhed, antal anslag samt dato for aflevering anføres.
    Projektet kan struktureres som nedenstående:

    Indholdsfortegnelse
    Der skal foreligge en indholdsfortegnelse, som viser projektets opbygning i hovedafsnit og underafsnit med tilhørende sidetal.

    Problemstilling
    • motivation for det valgte emne
    • formulering af problemet f.eks. i form af spørgsmål eller hypoteser
    • begrundet problemafgrænsning og en eventuel tolkning

    Metode
    • præsentation og diskussion af den/de anvendte problemløsnings- og dataindsamlingsmetoder
    • kort præsentation af problemløsningens teoretiske indfaldsvinkel

    Kort beskrivelse
    • kort beskrivelse af virksomheden – kun informationer, der er relevante for resten af projektet

    Analyse
    • præsentation og analyse af indsamlede informationer
    • analyse af sammenhænge og årsag/virkningsforhold
    • delkonklusioner

    Løsningsforslag
    • præsentation af løsningsforslag
    • kritisk vurdering af de med løsningsforslaget forbundne usikkerhedsfaktorer

    Konklusion
    • opsummering af væsentlige problemstillinger i projektet jf. delkonklusionerne
    • svar på de spørgsmål/hypoteser, som opstilles i problemformuleringen Husk, at der ikke må tages nye problemstillinger op i konklusionen.

    Bilag
    • der skal være en bilagsfortegnelse, hvis denne ikke fremgår af indholdsfortegnelsen. Bilag skal nummereres og have fortløbende sidenummerering. Kun bilag, der refereres til i teksten, skal medtages
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Uanset projektets faglige områder er der en række generelle forhold, der vil ligge til grund for bedømmelsen:

    Konsistens
    Er der sammenhæng mellem projektets problemformulering, den valgte metode, projektets indhold og konklusioner?

    Problemformulering
    Er der i problemformuleringen taget stilling til problemet, således at det defineres klart og præcist samt er afgrænset?

    Metodeanvendelse
    Er valg af metoder og teorier velbegrundede?

    Dataindsamling
    Hvorledes er data indsamlet, og hvilke overvejelser ligger til grund?

    Grafer, figurer og tabeller
    Er de anvendte grafer og tabeller relevante? Bliver de tolket og brugt i projektet?

    Konklusion
    Svarer konklusionen på problemformuleringen? Konkluderes der på projektets analyse?

    Formalia
    Er formalia krav overholdt? Jfr. Skolens generelle guidelines.

    Sprog
    Er der læst korrektur så stavning og kommatering ikke forstyrrer formidlingen?

    Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.