Service og oplevelser

2025/2026
Engelsk titel
Service and Experiences
Uddannelse
Service- og oplevelsesøkonom - Online - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4507101OA
Fagområder
Service og oplevelser
  • Indhold og formål
    Fagområdet indeholder analyser af værtskabsbegrebet, gæsteforståelse, herunder
    vurdering af kundeadfærd til virksomhedens service- og oplevelsesydelser.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Udviklingsbaseret viden om service- og oplevelseserhvervets praksis, udvikling i udbud og efterspørgsel samt central anvendt teori og metode med fokus
    på økonomisk bæredygtig drift af service- og oplevelsesvirksomheder
    • Forståelse for, hvad der kendetegner service- og oplevelsesydelser samt kan
    forstå erhvervets anvendelse af teori og metode inden for udviklingen af
    værtskab og gæsteforståelse.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Anvende centrale økonomiske metoder og redskaber til vurdering af praksisnære problemstillinger samt anvende kreative teknikker til opstilling og valg
    af service- og oplevelsesydelser og formidling heraf til samarbejdspartnere og
    brugere
    • Systematisk indsamle og anvende data om kundetilfredshed, kundeadfærd og
    markedsforhold i forhold til virksomheders serviceydelser og oplevelser
    • Anvende service management som ramme til vurdering af service- og oplevelsesvirksomheders værtskab og udvikling.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde om service- og oplevelsesydelser
    • Håndtere udviklingsorienterede situationer i service- og oplevelseserhvervet
    med fokus på det gode værtskab og den gode gæsteoplevelse
    • I en systematisk og struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer om service- og oplevelseserhvervet.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    1. Semesterprøven
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter OLA'er for at blive indstillet til eksamen. Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af OLA'er findes på Moodle.
    • Godkendelse af alle 1. semester OLA'er
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen (Online)
    Eksamen følger følgende struktur:

    • 2 minutter til praktisk set-up
    • 7 minutter præsentation
    • 15 minutters eksamination
    • 6 minutters votering og afgivelse af karakter
    Ects
    30 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Opgaven udleveres af underviserne i forlængelse af undervisningen.

    Omkring en måned før den mundtlige eksamen præsenteres de studerende for en række temaer med tilhørende underspørgsmål med udgangspunkt i undervisningen på 1. semester.

    Den studerende skal individuelt udarbejde et antal præsentationer, der svarer til antallet af annoncerede temaer. Præsentationerne skal belyse, forklare og besvare de annoncerede temaer og underspørgsmål ud fra de værktøjer, metoder og teorier, som der har været arbejdet med i undervisningen. Alle underspørgsmål til hvert tema skal være besvaret, baseret på en analyse med data.

    Før eksamen starter har der været en proces, hvor det ved lodtrækning er afgjort hvilken af de udarbejdede præsentationer, som den enkelte studerende skal præsentere ved eksamen. Lodtrækningen gennemføres med deltagelse af et eller flere vidner, der ikke er undervisere.

    Som start på eksaminationen får den studerende at vide, hvilket tema som vedkommende skal præsentere ved eksamen. Straks herefter starter den studerende den udtrukne præsentation.

    Med udgangspunkt i semesterets læringsmål vil der efter præsentationen være en eksamination i de andre temaer fra 1. semester flows, opgaver og forberedelse.
    Formkrav
    Eksamen er baseret på, at eksaminanden skal udarbejde et antal præsentationer, hvoraf én udvælges til præsentation ved eksamens start. Efter eksaminandens præsentation eksamineres der i indholdet i de præsentationer, som eksaminanden har udarbejdet, men ikke har vist.

    De individuelt udarbejdede præsentationer skal være baseret på analyser, men må ved eksamen alene have karakter af pointer i punktform og eventuelt visuelle fremstillinger af modeller men må ikke indeholde forklarende tekst.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Eksaminationen varetages af 1 intern eksaminator og 1 intern censor.

    Den gode mundtlige præstation er karakteriseret ved følgende:

    • Den studerende anvender og prioriterer tiden til præsentationen på en hensigtsmæssig
    måde i forhold til de givne rammer.
    • Den studerende giver en velargumenteret præsentation.
    • Den studerende besvarer spørgsmålene med anvendelse af en høj grad af fagterminologi.
    • Den studerende udviser høj grad af tværfaglige kompetencer.
    • Den studerende demonstrerer god forståelse og anvendelse af teori, modeller og metoder.
    • Den studerende inddrager data i sin præsentation.
    • Den studerende udviser kritisk sans i relation til anvendelsen af modeller, metoder og data.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Skærpede førsteårsprøvekrav
    Kun to eksamensforsøg
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.