Samarbejde og relationer

2024/2025
Engelsk titel
Cooperation and Relations
Uddannelse
Service- og oplevelsesøkonom - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4507201CA
Fagområder
Samarbejde og relationer
  • Indhold og formål
    Uddannelseselementet indeholder kommunikations- og ledelsesformer i et interkulturelt perspektiv med fokus på interaktionen med gæsten og medarbejderen. Der fokuseres på analyse- og datamateriale som grundlag for udformning af intern og ekstern kommunikation i nationalt og internationalt perspektiv.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal:
    • Have udviklingsbaseret viden om servicevirksomheders ledelses- og samarbejdspraksis og den centrale anvendte teori og metode
    • Kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode ved rekruttering, ansættelse, fastholdelse og afskedigelse af medarbejdere og frivillige i service-og oplevelsesvirksomheder og deres anvendelse heraf
    • Kunne forstå den anvendte praksis omkring interkulturel interaktion og kommunikation med den nationale såvel som internationale gæst, kunde, medarbejder, frivillig m.fl. i service- og oplevelsesvirksomheder og deres anvendelse heraf.
    Færdigheder
    Den studerende skal kunne:
    • Anvende centrale metoder og redskaber og data fra service- og oplevelsesvirksomheder
    • Anvende centrale metoder og redskaber og data om kulturforståelse samt anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelsen inden for service- og
    oplevelsesvirksomheder mhp. at interagere med gæster, kunder, medarbejdere og frivillige m.fl.
    • Vurdere praksisnære kultur- og kommunikationsproblemstillinger for at vælge
    løsningsmuligheder på taktisk og operationelt niveau
    • Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder både mundtligt
    og skriftligt for samarbejdspartnere, gæster og kollegaer i analoge og digitale
    kontekster
    Kompetencer
    Den studerende skal:
    • Kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i service- og oplevelsesvirksomheden på taktisk og operationelt niveau i relation til ledelse, samarbejde
    og kulturmødet
    • Kunne deltage og kommunikere i et fagligt og tværfagligt samarbejde eller
    netværk med interne og eksterne partnere i et interkulturelt miljø med en
    professionel tilgang
    • I en struktureret sammenhæng, kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og
    kompetencer om ledelse og kommunikation inden for service- og oplevelseserhvervet på taktisk og operationelt niveau
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    2. Semester - Samarbejde og relationer
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter OLA´er for at blive indstillet til eksamen. Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af OLA´er findes på holdet Moodle flow
    • Godkendelse af OLA´er
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Den individuelle mundtlige eksamen varer 30 min.

    Til den mundtlige eksamen har den studerende forberedt en præsentation af løsningsforslag til en case, der er blevet udleveret. Præsentationen må maksimalt vare 8 min. Herefter følger en generel eksamination i læringsmålene fra forløbet.
    Ects
    15 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Skærpede førsteårsprøvekrav
    Kun to eksamensforsøg
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Reeksamen består af en refleksion og/eller forbedringsforslag ift. den ordinære eksamen, på baggrund af feedback fra eksaminator. Reeksamen er som den ordinære eksamen en mundtlig eksamen.