Samarbejde og relationer optag 24 v

2024/2025
Engelsk titel
Cooperation and Relations
Uddannelse
Service- og oplevelsesøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4507201CS
Fagområder
Samarbejde og relationer
  • Indhold og formål
    Uddannelseselementet indeholder kommunikations- og ledelsesformer i et interkulturelt perspektiv med fokus på interaktionen med gæsten og medarbejderen. Der fokuseres på analyse- og datamateriale som grundlag for udformning af intern og ekstern kommunikation i nationalt og internationalt perspektiv.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal:
    • Have udviklingsbaseret viden om servicevirksomheders ledelses- og samarbejdspraksis og den centrale anvendte teori og metode
    • Kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode ved rekruttering, ansættelse, fastholdelse og afskedigelse af medarbejdere og frivillige i service- og oplevelsesvirksomheder og deres anvendelse heraf
    • Kunne forstå den anvendte praksis omkring interkulturel interaktion og kommunikation med den nationale såvel som internationale gæst, kunde, medarbejder, frivillig m.fl. i service- og oplevelsesvirksomheder og deres anvendelse heraf.
    Færdigheder
    Den studerende skal kunne:
    • Anvende centrale metoder og redskaber og data fra service- og oplevelsesvirksomheder
    • Anvende centrale metoder og redskaber og data om kulturforståelse samt anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelsen inden for service- og oplevelsesvirksomheder mhp. at interagere med gæster, kunder, medarbejdere og frivillige m.fl.
    • Vurdere praksisnære kultur- og kommunikationsproblemstillinger for at vælge løsningsmuligheder på taktisk og operationelt niveau
    • Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder både mundtligt og skriftligt for samarbejdspartnere, gæster og kollegaer i analoge og digitale kontekster.
    Kompetencer
    Den studerende skal:
    • Kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i service- og oplevelsesvirksomheden på taktisk og operationelt niveau i relation til ledelse, samarbejde og kulturmødet
    • Kunne deltage og kommunikere i et fagligt og tværfagligt samarbejde eller netværk med interne og eksterne partnere i et interkulturelt miljø med en professionel tilgang
    • I en struktureret sammenhæng, kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer om ledelse og kommunikation inden for service- og oplevelseserhvervet på taktisk og operationelt niveau.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål

    På 1. studieår er der 2 eksaminer - 1. semester prøven og 2. semester prøven.

    Begge eksaminer tester de dele af fagelementerne, der er afviklet på de respektive semestre.
    2. semester prøven
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Information om OLA
    I dit moodleflow kan du finde de mere præcise rammer for OLA.
    Ude til højre under ”Min uddannelse” kan du vælge ”OLA overblik”.
    Her kan du se, hvor mange OLA’er der er tilknyttet hver af dine eksaminer på hele uddannelsen. Du kan også læse mere om, hvad der sker, når du ikke har gennemført nok OLA’er.
    Nederst ude til venstre kan du finde en fane med titlen ”portfolio produkter” eller ”OLA”, her kan du se de eksakte datoer for, hvornår OLA finder sted og der henvises til, hvor du finder en nærmere beskrivelse af hver enkelt af OLA’erne.
    OLA’erne er oftest koblet op på undervisningen og er en del af de respektive undervisningsuger.
    • Du skal aflevere 2 ud af 2 portfolio-produkter
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Individuel mundtlig eksamen baseret på de to portfolio-produkter, som du har udarbejdet på 2. semester. Formålet med eksamen er at teste dine tværfaglige kompetencer ud fra læringsmålene for 2. semester.
    Ects
    15 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    20 minutter
    Eksamen har følgende tidsforløb:
    • 5 minutters mundtlig præsentation af portfolio-produkterne af den studerende
    • 10 minutters eksamination inden for de tilhørende læringsmål
    • 5 minutters votering og feedback
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Du skal forberede 5 minutters mundtlig præsentation af de afleverede portfolio-produkter. Din mundtlige præsentation indgår sammen med eksaminationen i bedømmelsen af, i hvilken grad du opfylder læringsmålene. Din mundtlige præsentation skal fokusere på portfolio-produkterne på følgende vis:
    • Hvordan der er arbejdet med at skabe portfolio-produktet med fokus på brug af
    teorier, modeller og værktøjer
    • Hvordan portfolio-produkterne kan bruges i praksis
    • Hvordan og hvorfor portfolio-produkterne er blevet forbedret

    Præsentationen skal derfor ikke være en beskrivelse af eller en gennemgang af portfolio-produkterne.
    Formkrav
    Eksamensreglement
    Du skal altid læse eksamensreglementet forud for alle eksaminer. Du finder eksamensreglement på Moodle under ”eksaminer”, hvor du også kan orientere dig om andre forhold vedrørende eksamen.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Du må medbringe printede eller digitale versioner af portfolio-produkterne, din logbog og andre noter til eksamen, dog primært med det formål kort at illustrere dine pointer i din præsentation.

    Du kan gøre brug af medier, der understøtter din mundtlige præsentation, men du skal selv have udarbejdet præsentationen. Brug af medier med lyd er ikke tilladt.
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den fremragende præsentation er kendetegnet ved følgende:
    • En præsentation der tydeligt viser, at du opfylder læringsmålene
    • En præsentation der tydeligt viser, at du kan anvende og arbejde med relevante teorier, modeller og værktøjer og give specifikke eksempler fra relevante servicevirksomheder
    • En præsentation der er meningsfuld, logisk og sammenhængende
    • En præsentation der varer 5 minutter

    Eksamen er en intern eksamen med én underviser/bedømmer til stede.
    Eksamen omfatter alle læringsmål fra 2. semester undtagen læringsmål fra valgfagene.
    Den mundtlige eksamen bedømmes på både din mundtlige portfolio-præsentation og selve eksaminationen med udgangspunkt i din forståelse af og evne til at anvende læringsmålene i studieordningen i en professional sammenhæng.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Skærpede førsteårsprøvekrav
    Kun to eksamensforsøg
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Hvis du ikke består eksamen eller ikke kan deltage på grund af sygdom, skal du deltage i den førstkommende reeksamen. I det tilfælde at du ikke består eksamen, skal du udarbejde en ny præsentation, som skal afvige væsentligt fra din tidligere præsentation.

    Hvis du ikke har afleveret alle portfolio-produkter og derfor ikke kan deltage i den ordinære eksamen, skal du stadig aflevere alle portfolio-produkter for at deltage i reeksamen.

    Ved reeksamen kan der være 2 eksaminatorer på, men er der ikke nødvendigvis.