Praktik 23 S/24V

2024/2025
Engelsk titel
Internship
Uddannelse
Service- og oplevelsesøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
15
Udd. element
Praktik
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4507301CS
  • Indhold og formål
    Serviceøkonomuddannelsen er et selvstændigt afrundet forløb, der omfatter både teori og praktik. Praktikken skal i samspil med uddannelsens teoretiske dele styrke den studerendes læring og bidrage til opfyldelsen af uddannelsens mål for læringsudbytte. I praktikken arbejder den studerende med fagligt relevante problemstillinger og opnår kendskab til relevante erhvervsfunktioner. Den studerende søger selv aktivt praktikplads hos en privat eller offentlig virksomhed, og Cphbusiness sikrer rammerne om praktikforløbet.
    Praktikopholdet er ulønnet.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal have:

    • Forståelse for praktikvirksomhedens forretning

    • Have udviklingsbaseret viden om service- og oplevelseserhvervenes selskabs og
    organisations-, markeds-, konkurrenceformer samt forståelse for virksomheders vision,
    mission, mål og værdier

    • Kunne forstå den forretningsmæssige og juridiske praksis og central anvendt teori og
    metode i service- og oplevelsesvirksomheder og deres anvendelse heraf.
    Færdigheder
    Den studerende skal kunne:

    • Anvende centrale metoder og redskaber fra service- og oplevelseserhvervet til at indsamle
    data og beskrive udvalgte udfordringer i praktikvirksomheden

    • Vurdere praksisnære udfordringer og indsamle viden til løsning af arbejdsopgaver og
    funktioner

    • Formidle praksisnære udfordringer og løsningsmuligheder for praktikvirksomheden på
    taktisk og operationelt niveau.
    Kompetencer
    Den studerende skal kunne:

    • Indgå i praktikvirksomhedens drift og håndtere udviklingsorienterede situationer i et fagligt
    og tværfagligt samarbejde

    • I en struktureret sammenhæng udarbejde et projekt med omdrejningspunkt i
    en praksisnær problemstilling, hvor tilegnet ny viden, færdigheder og kompetencer i
    relation til erhvervet indgår

    • Overveje graden af opnåelse af faglige og personlige mål under praktikforløbet
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med praktikkens læringsmål
    Praktik eksamen 23S/24V
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Information om OLA

    I dit moodleflow kan du finde de mere præcise rammer for OLA.
    Ude til højre under ”Min uddannelse” kan du vælge ”OLA overblik”.
    Her kan du se, hvor mange OLA’er der er tilknyttet hver af dine eksaminer på hele uddannelsen. Du kan også læse mere om, hvad der sker, når du ikke har gennemført nok OLA’er.

    Nederst ude til venstre kan du finde en fane med titlen ”portfolio produkter” eller ”OLA”, her kan du se de eksakte datoer for, hvornår OLA finder sted og der henvises til, hvor du finder en nærmere beskrivelse af hver enkelt af OLA’erne.
    OLA’erne er oftest koblet op på undervisningen og er en del af de respektive undervisningsuger.

    Udover praktikken OLA'er er det en forudsætning for at deltage i praktikeksamen, at praktikken er gennemført. Praktikken betragtes som gennemført, når den studerende har deltaget i praktikevalueringen. Hvis du glemmer at deltage i praktikevalueringen, kan du ikke aflægge eksamen. Du tilmeldes derefter reeksamen, og skal gennemføre praktikevalueringen for at måtte deltage i denne eksamen.
    • Du skal godkendes i 2 ud af 3 OLA
    • Du skal deltage i praktikevalueringen
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Det overordnede formål med den individuelle eksamen er at teste læringsmål tilknyttet din praktik.

    Din deltagelse i eksamen omfatter:

    • Skriftlig opgave
    Del 1: Dine overvejelser om i hvilket omfang og hvordan du har opnået dine faglige og
    personlige mål for praktikforløbet.
    Del 2: en struktureret skriftlig intern og ekstern analyse af praktikvirksomheden baseret
    på primære og sekundære data

    • Mundtlig eksamen
    Du formidler de praksisnære fundne udfordringer, som du har fundet frem til gennem din
    interne/eksterne analyse.
    Du kommer med mundtlige overvejelser om løsningsmuligheder på de praksisnære
    udfordringer på taktisk og operationelt niveau for praktikvirksomheden.
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Tidsplan for og forløb af den mundtlige eksamen:

    • 3 minutter til at komme på plads

    • 5 minutter til din mundtlige præsentation af de identificerede problemstillinger for
    virksomheden.

    • ca 15-16 minutter til diskussion med eksaminator.

    • ca 5-6 minutter til votering og feedback.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Den skriftlige opgave

    Du skal aflevere en skriftlig praktikopgave, der består af to dele:

    Del 1.

    En evaluering af den studerendes faglige mål og personlige udviklingsmål i praktikforløbet samt refleksion over, i hvilken udstrækning den studerende har haft mulighed for at arbejde med de i aftalen nævnte arbejdsopgaver.

    I denne del skal den studerende reflektere over, i hvilken udstrækning han/hun har nået de faglige og personlige udviklingsmål samt de aftalte arbejdsopgaver i løbet af praktikopholdet.

    Det vil sige, at du gør dig overvejelser om din personlige læring og udvikling under praktikken (altså ikke en opsummering af selve praktikforløbet). Desuden skal denne del også indeholde overvejelser om, hvordan målene er nået og arbejdsopgaverne løst, og hvis de ikke er, hvorfor de ikke er det.
    Du skal i besvarelsen reflektere over, hvilke karakteregenskaber, du har udviklet og anvendt i forbindelse med din praktik. Her skal du komme med eksempler på situationer, hvor de er blevet udviklet/anvendt.
    Du kan tage udgangspunkt i karakteregenskaberne mindfulness (refleksion), nysgerrighed, mod, modstandsdygtighed, etik og selvledelse.
    Herunder en række hjælpespørgsmål, som du med fordel kan tage udgangspunkt i.

    • Hvad gjorde du dig af tanker vedr. dine personlige udviklingsmål før din praktik?

    • I hvilke konkrete situationer har du især oplevet personlig udvikling?

    • Har du oplevet at kunne arbejde med dine personlige udviklingsmål i de daglige
    arbejdsopgaver?

    • Hvad har du selv gjort for at nå dine personlige udviklingsmål? Kunne du have gjort noget
    anderledes?

    • På hvilket område har du udviklet dig mest?

    • Har du undervejs fået øje på nye personlige udviklingsmål? Har dit praktikforløb givet dig
    anledning til at genoverveje dine udviklingsmål og/eller tilføje nye?

    • Hvad har praktikperioden samlet set betydet for din personlige udvikling?

    Del 2.

    I denne del af opgaven skal du udarbejde en situationsanalyse af den virksomhed, du er i praktik i. Analysen skal identificere virksomhedens aktuelle og konkrete praksisnære problemstillinger både internt og eksternt indenfor områderne service, oplevelse og værtskab, efterfulgt af en velargumenteret begrundelse for udvælgelse af de væsentligste problemstillinger og hvordan disse problemstillinger er centrale elementer indenfor uddannelsens område.
    Besvarelsen skal ske ved anvendelse af teorier, modeller og værktøjer fra uddannelsens pensum på 1. og 2. semester inkl. valgfag og dine indsamlede primære og sekundære data.
    Data indsamles mens du er i praktik og kan bestå af såvel kvalitative som kvantitative data.

    Den mundtlige eksamen
    Til den mundtlige eksamen skal du formidle virksomhedens praksisnære udfordringer, som du har identificeret, og komme med dine overvejelser om løsningsmuligheder på taktisk og operationelt niveau. Du forventes at basere dette på dine indsamlede data. Du er velkommen til at medbringe hand-outs.
    Formkrav
    Eksamensreglement
    Du skal altid læse eksamensreglementet forud for alle eksaminer. Du finder eksamensreglement på Moodle under ”eksaminer”, hvor du også kan orientere dig om andre forhold vedrørende eksamen.

    Grupper
    Der er mulighed for at danne en gruppe på 2-3 personer, hvis I er i praktik i den samme virksomhed. Hvis I ønsker at danne en gruppe, skal I informere jeres vejleder om det senest 14 dage efter praktikperiodens start.
    Bemærk, det er ikke muligt at ændre en gruppes sammensætning, når den først er dannet.

    Den skriftlige opgave skal afleveres samlet. Dvs. alle gruppemedlemmers del 1 skal være inkluderet i det samlede fælles dokument.
    Del 1 skal udarbejdes individuelt af hver enkelt studerende, og del 2 skal skrives i fællesskab. Antallet af anslag for del 2 er det samme uanset antal studerende i gruppen.
    Selv om du vælger at aflevere som del af en gruppe, er den mundtlige eksamen en individuel eksamen.
    Hvert gruppemedlem skal uploade et identisk eksemplar af opgaven i WISEflow.



    Vejledning om opgaveskrivning/plagiat
    Du skal desuden læse Vejledning om opgaveskrivning, hvor du finder retningslinjer for formalia og herunder også information om, hvordan du undgår at lave plagiat. Denne finder du også på Moodle.

    Antal anslag
    Den individuelle evaluering (del 1) skal være på minimum 4.500 anslag og maksimalt 6.000 anslag.

    Analyseopgaven (del 2) skal være på minimum 9000 anslag og maksimalt 12.000 anslag.

    Antal anslag er inklusive mellemrum og fodnoter. Et billede/en illustration tæller ét anslag.


    Afleveringsformat
    Vær opmærksom på at hvis I er en gruppe, så skal alle studerende i gruppen skal aflevere projektet individuelt i Wiseflow.

    Du skal aflevere din skriftlige opgave i 2 formater elektronisk i WISEflow:
    1) PDF-format uden bilag
    2) WORD format inkl. bilag. Dette afleveres under ”ekstra materiale”.
    Din forside bliver autogenereret af WISEflow. På forsiden skal du huske at angive det antal anslag, som du har skrevet.

    Til slut skal du huske at klikke på ”hand-in”/”aflever” og bede om at få kvitteringen sendt til din skolemail.
    Vær opmærksom på at din opgave vil blive afvist, hvis du ikke har afleveret i de 2 krævede formater.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelsen er en samlet helhedsvurdering af den skriftlige del 1 og del 2 samt den mundtlige eksamen.

    Under den skriftlige del 1 vurderes, hvor godt du reflekterer over opnåelsen af dine mål for dit praktikophold herunder refleksion over udvikling af dine karakteregenskaber.

    I del 2 vurderes den faglige del af opgaven ud fra kvaliteten af din interne/eksterne analyse af praktikvirksomheden og dens udfordringer.

    I den mundtlige del vurderes dine overvejelser om løsningsforslag.

    Følgende tillægges desuden betydning:
    • Kvalitet og relevans af dine indsamlede primære og sekundære data, som er basis for din
    situationsanalyse.

    • Din evne til at inddrage og anvende relevante teorier, modeller og værktøjer fra 1. og 2.
    semester og dit valgfag.

    • Din begrundelse for valg af problemstilling(er). Dine overvejelser om prioritering af
    identificerede problemstillinger.

    Bedømmelsen foretages som én samlet vurdering af det skriftlige projekt og den individuelle mundtlige eksamen. Der indgår således ikke en forud defineret vægtning mellem den skriftlige og den mundtlige del af eksamen.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Hvis du ikke består eksamen eller på grund af sygdom ikke kan aflevere din opgave, skal du deltage i den førstkommende reeksamen, hvor du skal justere din opgave. Dette uanset om du har afleveret individuelt eller som en del af en gruppe.