Digital marketing 3. semester

2025/2026
Engelsk titel
Digital Marketing
Uddannelse
Service- og oplevelsesøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4507303CS
  • Indhold og formål
    Valgfaget introducerer den studerende til at kunne løfte digitale marketingsrettede opgaver målrettet SMV-segmentet på platforme såsom Facebook, Google og Instagram. Faget er tænkt som et redskabsfag, der leverer ’hårde’ og praksisrelaterede handlekompetencer (på baggrund af viden og færdigheder), der gør den studerende i stand til at oprette, gennemføre og evaluere professionelle reklamer online.
    Med udgangspunkt i en grundig indføring i mulighederne for digital targetting af en virksomheds produkter og services vil valgfaget lære den studerende at lave professionel online marketing, som kan anvendes i praksis - og med udgangspunkt i praksis.
    Fokus vil ligge på den praktiske dag-til-dag anvendelse af Facebooks digitale dashboard Power Editor, Googles AdWords samt koblinger til Instagram, LinkedIn og Influencer Marketing mv.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal opnå viden og forståelse omkring:
    • Hvorledes en kombination af forskellige nøglefaktorer og begreber såsom CTR (Click Through Rate), CPM (Cost Pr. Mille) og Target Audience kan anvendes i afdækningen af en digital reklames tilvirkning, virkning samt gennemslagskraft
    • Grundlæggende forståelse for forbrugeres og potentielle kunders opfattelse af- samt reaktioner på online reklamer
    • Strategisk anvendelse af digital marketing som ’targetting’ værktøj overfor specifikke kundegrupper
    • Hvordan man arbejder med Influencers/KOL’s if. med udvælgelse af målgruppe samt relevansen heraf if. til produkt og format
    Færdigheder
    Den studerende skal kunne:
    • Anvende relevante programmer såsom Power editor til udarbejdelse af digitale reklamer
    • Vurdere reklamepotentialet i et kundeønske om promovering af et produkt
    • Potentialeteste/splitteste online reklamer for specifikke produkter
    • Opstille en specifik og færdig reklame til direkte afsendelse
    Kompetencer
    Den studerende skal have kompetencer til at:
    • Kunne håndtere at opstille, designe, gennemføre og evaluere gennemslagskraften af online reklamer alene, i samarbejde med andre studerende såvel som servicevirksomheder
    • Kunne anvende sine digitale kompetencer til at kunne bedrive digital marketing via digitale reklamer på tværs af serviceerhvervet
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Valgfagseksamen 3. semester
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Individuel mundtlig eksamen hvor du skal:

    - præsentere en selvvalgt, faglig relevant problemstilling inden for valgfagets faglige
    områder

    - komme med et forslag til en løsning af problemstillingen ved hjælp af
    teorier/modeller/værktøjer fra faget.

    Formålet er at
    - teste din viden og dine kompetencer i relation til læringsmålene for valgfaget
    Ects
    5 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    20 minutter
    Den mundtlige eksamination er af 20 minutters varighed og fordeles som følger:

    • 5 minutter til præsentation ved den studerende
    • 10 minutter til dialog mellem dig og eksaminator
    • 5 minutter til bedømmelse og feedback
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Din deltagelse i den mundtlige eksamen omfatter:

    • at du har identificeret og præsenterer et praktisk problem i en virksomhed i service- og
    oplevelsesbranchen

    • at du individuelt har forberedt og præsenterer en mulig løsning på problemstillingen med
    inddragelse af relevante modeller/teorier/værktøjer fra valgfaget

    Vejledning
    Der er ikke mulighed for forudgående vejledning til denne eksamen. Deltag derfor når eksamen gennemgås i forbindelse med undervisningen. Det er udelukkende her, du kan få afklaret eventuelle spørgsmål.
    Formkrav
    Eksamensreglement
    Du skal altid læse eksamensreglementet forud for alle eksaminer. Du finder eksamensreglement på Moodle under ”eksaminer”, hvor du også kan orientere dig om andre forhold vedrørende eksamen.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den fremragende mundtlige eksamenspræstation er karakteriseret ved følgende:
    Du:
    - leverer en præsentation, som er overskuelig, logisk opbygget, sammenhængende og
    velargumenteret

    - demonstrerer evne til at identificere og forstå en central udfordring i praksis

    - anvender relevante faglige teorier og modeller fra valgfaget til at beskrive og komme med forslag til at løse denne udfordring.

    Bedømmelse
    Eksamen afvikles som intern eksamen med én bedømmer.
    Bedømmelsen vil være baseret på i hvor høj grad, at du vurderes at have:

    - identificeret et relevant problem i praksis, der relaterer sig til fagligheden inden for valgfaget

    - præsenteret og argumenteret for et forslag til en løsning, der inddrager relevante teorier, modeller og værktøjer fra valgfaget

    - medtaget realistiske overvejelser om og argumentation for, hvordan løsningen kan implementeres i praksis.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Såfremt du ikke består eksamen eller er forhindret pga. sygdom, må du deltage i førstkommende reeksamen, hvor du skal lave en ny præsentation, som adskiller sig væsentligt fra din præsentation(er) ved tidligere eksaminer.

    Ved reeksamen kan der være 2 eksaminatorer på, men er der ikke nødvendigvis.