Forretningsudvikling

2024/2025
Engelsk titel
Business Development
Uddannelse
Service- og oplevelsesøkonom - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
2 semestre
Opstart
Forår
Ects
25
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4507308CA
Fagområder
Forretningsudvikling
  • Indhold og formål
    Fagområdet indeholder strategisk planlægning, innovation samt intra- og entreprenørskab i forhold til udvikling af virksomheder samt nye produkter og services. Der fokuseres på analyse af vækstmuligheder, herunder vurdering af økonomiske og organisatoriske konsekvenser af udviklingsaktiviteter.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Forståelse for centrale strategiske planlægningsværktøjer og –modeller samt
    forstå anvendelsen af den juridiske, økonomiske og organisatoriske praksis i
    forbindelse med udvikling og forandring i service- og oplevelsesvirksomheder
    • Forståelse for central anvendt teori og metode indenfor innovation og intra-
    /entreprenørskab og anvendelse heraf i service- og oplevelsesvirksomheder
    • Udviklingsbaseret viden om central anvendt teori og metode indenfor megatrends og tendenser med særlig betydning for service- og oplevelseserhvervene.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Anvende serviceerhvervets centrale metoder og redskaber på det operationelle og taktiske niveau i en udviklings-og forandringssituation
    • Vurdere praksisnære økonomiske og organisatoriske udfordringer i forbindelse med udviklings- og forandringsaktiviteter mhp. opstille og vælge løsningsmuligheder
    • Formidle praksisnære udfordringer på det taktiske og operationelle niveau til
    samarbejdspartnere og kollegaer inden for service- og oplevelsesvirksomheder som et beslutningsgrundlag til det strategiske niveau i såvel dansk som
    international kontekst.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med henblik på at skabe bæredygtig drift og udvikling af service- og oplevelsesvirksomheden
    • I en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer om udvikling og drift af økonomiske bæredygtige service- og oplevelsesvirksomheder på taktisk og operationelt niveau
    • Håndtere udviklingsorienterede situationer i forhold til forretningsudvikling af
    service- og oplevelsesvirksomheder på det taktisk og operationelle niveau
    med fokus på at skabe bæredygtig udvikling.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Forretningsudvikling
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter OLA´er for at blive indstillet til eksamen. Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af OLA´er findes på holdet Moodle flow
    • Godkendelse af OLA´er
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Deltagelse i denne eksamen omfatter:

    En skriftlig gruppeaflevering, resumé (se guidelines)

    30 minutters individuel, mundtlig eksamen (se guidelines)

    Eksamen tager udgangspunkt i udviklingsforløbet af case virksomheden, som den studerende har arbejdet med på 2.semester og 3. semester.
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Reeksamen i samme form som ordinær eksamen:

    - Hvis en hel gruppe ikke består skal den aflevere en opdateret version af resuméet baseret på feedback fra eksamenen. I dette tilfælde skal gruppen revidere mindst 50 % af den oprindelige aflevering.

    - Hvis én studerende i en gruppe ikke består skal denne studerende aflevere et redigeret resumé med øget fokus på den studerendes individuelle perspektiv på projektet. I dette tilfælde skal den studerende revidere mindst 33 % af den oprindelige aflevering.

    - Hvis den/de studerende har afleveret resuméet, men ikke har deltaget i den mundtlige prøve på grund af sygdom, skal den/de studerende aflevere samme resumé igen og deltage i en individuel mundtlig prøve.