Forretningsudvikling Optag 23 v

2024/2025
Engelsk titel
Business development
Uddannelse
Service- og oplevelsesøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
2 semestre
Opstart
Efterår
Ects
25
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4507401CS
Fagområder
Forretningsudvikling
  • Indhold og formål
    Uddannelseselementet indeholder strategisk planlægning, innovation samt intra- og entreprenørskab i forhold til udvikling af virksomheder samt nye produkter og services. Der fokuseres på analyse af vækstmuligheder, herunder vurdering af økonomiske og organisatoriske konsekvenser af udviklingsaktiviteter.
  • Læringsmål
    Viden
    - Have udviklingsbaseret viden om central anvendt teori og metode indenfor
    megatrends, trends og tendenser med særlig betydning for service- og oplevelseserhvervene
    - Kunne forstå centrale strategiske planlægningsværktøjer og –modeller samt
    forstå anvendelsen af den juridiske, økonomiske og organisatoriske praksis i
    forbindelse med udvikling og forandring i service og oplevelsesvirksomheder
    - Kunne forstå central anvendt teori og metode indenfor iværksætteri, innovation og intra-/entreprenørskab og anvendelse heraf i service- og oplevelsesvirksomheder.
    Færdigheder
    - Anvende serviceerhvervets centrale metoder og redskaber på det operationelle og taktiske niveau i en udviklings-og forandringssituation
    - Vurdere praksisnære økonomiske og organisatoriske udfordringer i forbindelse med udviklings- og forandringsaktiviteter for at kunne opstille og vælge
    løsningsmuligheder
    - Formidle praksisnære udfordringer på det taktiske og operationelle niveau til
    samarbejdspartnere og kollegaer inden for service- og oplevelsesvirksomheder som et beslutningsgrundlag til det strategiske niveau i såvel dansk som i
    international kontekst.
    Kompetencer
    - Kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i forhold til forretningsudvikling af service- og oplevelsesvirksomheder på det taktisk og operationelle
    niveau med fokus på at skabe bæredygtig vækst
    - Kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med henblik på at skabe
    bæredygtig drift og udvikling af service- og oplevelsesvirksomheden
    - I en struktureret sammenhæng, kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og
    kompetencer om udvikling af og drift af økonomiske bæredygtige service- og
    oplevelsesvirksomheder på taktisk og operationelt niveau
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Forretningsudviklingseksamen
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Information om OLA
    I dit moodleflow kan du finde de mere præcise rammer for OLA.
    Ude til højre under ”Min uddannelse” kan du vælge ”OLA overblik”.
    Her kan du se, hvor mange OLA’er der er tilknyttet hver af dine eksaminer på hele uddannelsen. Du kan også læse mere om, hvad der sker, når du ikke har gennemført nok OLA’er.
    Nederst ude til venstre kan du finde en fane med titlen ”portfolio produkter” eller ”OLA”, her kan du se de eksakte datoer for, hvornår OLA finder sted og der henvises til, hvor du finder en nærmere beskrivelse af hver enkelt af OLA’erne.
    OLA’erne er oftest koblet op på undervisningen og er en del af de respektive undervisningsuger.
    • Du skal godkendes i 5 ud af 6 OLA
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Din deltagelse i denne eksamen omfatter:
    • Deltagelse i gruppeforløb
    • En gruppeaflevering – et resumé
    • 30 minutters individuel mundtlig eksamen
    Gennem 3. og 4. semester vil du deltage i en udviklingsproces for en selvvalgt case-virksomhed. Case-virksomheden kan både være en eksisterende virksomhed eller en ny virksomhed.
    Du skal sammen med andre studerende i en gruppe analysere virksomhedens nuværende situation og identificere udfordringer og muligheder for den valgte virksomhed. Hvis I har valgt en ny virksomhed, skal I undersøge potentialet for at introducere et nyt servicekoncept i markedet.
    I skal herefter skabe og teste et koncept for et nyt forretningsudviklingsforslag, som imødekommer de identificerede udfordringer for virksomheden eller et behov i markedet.
    Endelig skal I også undersøge og præsentere de finansielle og organisatoriske konsekvenser af jeres forslag til forretningsudvikling. Forretningsudviklingseksamen vil derfor søge at teste jeres evne til at deltage i forretningsudvikling for servicevirksomheder.
    Ects
    25 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Selv om afleveringen består af en gruppeopgave, er den mundtlige eksamen individuel og består af følgende elementer:
    o Præsentation fra den studerende (10 min)
    o Eksamination (15 min)
    o Evaluering, karaktergivning og feedback (5 min)
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Den skriftlige aflevering
    Den skriftlige aflevering skal udarbejdes som et resumé af jeres forretningsudviklingsforslag.
    Resuméet skal indeholde følgende elementer:
    • Kort generel introduktion til den valgte virksomhed
    • Definition og argumentation for den identificerede problemstilling eller forretningspotentialet
    • Introduktion til forretningskoncept og virksomhedens værditilbud
    • Kort beskrivelse af de faser som I har arbejdet med, og som førte frem til jeres foreslåede forretningskoncept
    • Overvejelser om hvordan jeres forretningskoncept kan implementeres
    • Finansielle problemstillinger i forbindelse med at gennemføre og implementere jeres koncept
    Alle bagvedliggende analyser bør placeres i bilag til opgaven.

    Den mundtlige eksamen

    Den mundtlige eksamination vil tage udgangspunkt i det skrevne resume og i det arbejde, som gruppen har forberedt gennem hele forretningsudviklingsforløbet på både 3. og 4. semester. Din individuelle præsentation skal derfor illustrere og reflektere udviklingsprocessen og de relaterede værktøjer. Din præsentation må inkludere analyse af de indsamlede data og skal indeholde et kritisk blik på de centrale elementer i det afleverede resume.
    De enkelte gruppemedlemmers præsentation skal have et individuelt præg, som reflekterer den enkelte studerendes egen holdning og tilgang til problemstillingen.

    Vejledning
    Der tilbydes vejledning gennem gruppeprocessen på 3. og 4. semester.
    Der tilbydes ikke nogen specifik vejledning til den skriftlige opgave eller for den mundtlige individuelle præsentation.
    Formkrav
    Grupper
    Forretningsudviklingsforslaget skal udarbejdes i grupper af anbefalet 4-5 studerende. I danner selv grupperne, men Cphbusiness forbeholder sig ret til at ændre, justere eller danne nye grupper, hvis det viser sig nødvendigt.
    Gennem hele 3. og 4. semester vil I kontinuerligt arbejde med jeres forretnings-udviklingsforslag for den valgte virksomhed.

    Eksamensreglement
    Du skal altid læse eksamensreglementet forud for alle eksaminer. Du finder eksamensreglement på Moodle under ”eksaminer”, hvor du også kan orientere dig om andre forhold vedrørende eksamen.

    Vejledning om opgaveskrivning/plagiat
    Du skal desuden læse Vejledning om opgaveskrivning, hvor du finder retningslinjer for formalia og herunder også information om, hvordan du undgår at lave plagiat. Denne finder du også på Moodle.

    Antal anslag
    Den skriftlige aflevering skal minimum fylde 9.000 anslag og maksimum 12.000 anslag. Anslag er inklusive mellemrum og fodnoter.


    Vær opmærksom på at din opgave vil blive afvist, hvis du ikke holder dig indenfor de fastsatte antal anslag.

    Afleveringsformat
    Vær opmærksom på at hvis I er en gruppe, så skal gruppen lave en fælles aflevering i WISEflow.

    Du skal aflevere din skriftlige opgave i 2 formater elektronisk i WISEflow:
    1) PDF-format uden bilag
    2) WORD format inkl. bilag. Dette afleveres under ”ekstra materiale”.
    Din forside bliver autogenereret af WISEflow. På forsiden skal du huske at angive det antal anslag, som du har skrevet.

    Til slut skal du huske at klikke på ”hand-in”/”aflever” og bede om at få kvitteringen sendt til din skolemail.
    Vær opmærksom på at din opgave vil blive afvist, hvis du ikke har afleveret i de 2 krævede formater.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den fremragende mundtlige præsentation
    Den fremragende mundtlige præsentation er karakteriseret ved, at du:
    o Tydeligt præsenterer de centrale elementer i det afleverede resume
    o Tydeligt argumenterer for den identificerede problemstilling/potentiale og løsningsforslaget
    o Fokuserer på de mest centrale elementer i gruppens forretningsudviklings-forslag
    o Dokumenterer en kritisk tilgang til datagrundlaget og de underliggende analyser, som understøtter gruppens løsningsforslag

    Eksamen afvikles med både en ekstern censor og en intern bedømmer.
    Eksamen er individuel, så du bliver individuelt bedømt ud fra følgende kriterier:
    o Din evne til kritisk at tilgå og vurdere virksomhedens udfordringer og udviklingsbehov
    o Din evne til at komme med forslag, som imødekommer de identificerede udfordringer
    o Din evne til at udvikle forretningskoncepter gennem et struktureret forretningsudviklingsforløb
    o Din evne til med et kritisk blik at evaluere de økonomiske konsekvenser af den foreslåede ide/løsning
    o Din evne til kritisk at evaluere konsekvenserne af at implementere den foreslåede løsning.
    Karaktergivningen er således individuel.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Såfremt du ikke består eksamen eller er forhindret pga. sygdom, må du deltage i førstkommende reeksamen.
    Såfremt hele gruppen ikke består, skal alle i gruppen aflevere en opdateret version af det krævede resumé med udgangspunkt i den feedback, som I fik ved eksamen. I skal revidere min. 50% i forhold til den oprindelige aflevering.
    Hvis blot én studerende fra gruppen ikke består, skal denne studerende aflevere et revideret resumé, som indeholder mindst 33% revideret indhold i forhold til den oprindelige aflevering samt har et øget fokus på ændringerne i sit individuelle perspektiv.
    Såfremt du har afleveret resumé, men ikke kan deltage i mundtlige eksaminer pga. sygdom, skal du aflevere det samme resumé og deltage i en separat individuel mundtlig eksamination.