Afsluttende eksamensprojekt

2024/2025
Engelsk titel
Final Examination Project
Uddannelse
Service- og oplevelsesøkonom - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
15
Udd. element
Afsluttende projekt
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4507402CA
  • Indhold og formål
    Det afsluttende eksamensprojekt skal dokumentere den studerendes forståelse af
    praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling,
    der tager udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den
    studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Cphbusiness godkender problemstillingen.
    Det afsluttende eksamensprojekt skal tillige demonstrere, at den studerende kan begrunde, bearbejde, analysere og vurdere indsamlet information og kan kombinere
    den indsamlede viden med teori og metoder fra uddannelsens fagelementer.
    Økonomiske betragtninger og elementer skal indgå som en naturlig del af grundlaget
    for valg af løsning(er)1. Det forudsættes, at der i det afsluttende eksamensprojekt
    som udgangspunkt anvendes en høj grad af såvel field- som desk research.
    Emnet for det enkelte projekt formuleres af den studerende i samråd med Cphbusiness og praktikvirksomheden, idet opgaven tager sigte på at løse et praksisorienteret
    problem. Cphbusiness tildeler den studerende en vejleder og godkender opgavens
    emne og den indledende problemformulering 2.

    1. Inddragelse af økonomiske betragtninger kan ske gennem diverse budgetter (likviditet-, drift-, opstart-, etc.), regnskabsanalyse, finansiering, investering, kalkulationer eller helt eller delvis kvantitative cost-benefit-analyser

    2. Det skal bemærkes at det udelukkende er tilladt at lave mindre justeringer i problemformuleringen, og det vil altid
    være tilrådeligt at rådgive sig med vejlederen
  • Læringsmål
    Viden
    Den uddannede har viden om:
    • service- og oplevelseserhvervets anvendte brancheterminologi og branchebegreber samt service- og oplevelseserhvervets anvendelse af teori og metode i praksis såvel nationalt som internationalt
    • og kan forstå virksomhedens muligheder for samarbejde med samarbejdspartnere og brugere om udvikling af service- og oplevelsesydelser
    • og kan forstå grundlæggende strategiske begreber og værktøjer, som har indflydelse på servicevirksomhedens valg af strategi og modeller
    • relevante brancher inden for erhvervs- og ferieturisme, hotel, restaurant og rejseliv samt øvrige service- og oplevelsesbrancher, deres struktur, udvikling og
    organisering samt indbyrdes sammenhæng
    • muligheder for internationalisering via samarbejdsrelationer samt forståelse af
    internationaliseringsprocessens påvirkning af servicevirksomheden.
    Færdigheder
    Den uddannede kan
    • vurdere omkostningsforholdene for service- og oplevelsesvirksomhedens situation med henblik på økonomiske beregninger og budgettering
    • vurdere sammenhængen mellem virksomhedens servicekoncept, leverancesystem og konkurrence system samt vurdere relevante udviklingsretninger for virksomheden
    • anvende viden om kulturer i forbindelse med salgs- og forhandlingssituationer samt opstille og formidle praksisnære løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere nationalt og internationalt
    • opstille og vælge porteføljemodeller til beskrivelse af service- og oplevelsesvirksomhedens produkter og
    • vurdere praktiske ledelsessituationer med henblik på at vælge hensigtsmæssige løsningsmuligheder.
    Kompetencer
    Den uddannede kan
    • håndtere forskellige nationale og internationale udviklings- og salgssituationer inden for service- og oplevelseserhvervet
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer om service- og oplevelseserhvervet
    • deltage i fagligt og tværfagligt interkulturelt samarbejde på et operationelt og taktisk niveau, herunder om service- og oplevelsesvirksomhedens ledelsesmæssige funktioner og personalemæssige opgaver.
  • Forudsætninger for at deltage i faget
    For at aflevere sit afsluttende eksamensprojekt og gå til mundtlig eksamen, skal alle tidligere prøver være bestået –og karakteren frigivet. Det er således ikke nok, at den studerende har deltaget i (re)eksamen og afventer karakteren.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Afsluttende eksamensprojekt
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Det skriftlige projekt kan udarbejdes individuelt eller af max 3 personer i fællesskab. Med udgangspunkt i projektet eksamineres den studerende ved en individuel mundtlig eksamen, som starter med den studerendes individuelle præsentation på 10 minutter. Herefter følger spørgsmål, diskussion, votering og karaktergivning. Eksamenen varer i alt 45 minutter.

    Eksamen i det afsluttende eksamensprojekt afprøver bredt læringsmålene for uddannelsen.
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    45 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Formkrav
    Det skriftlige projekt må ikke overstige 75.000 anslag. Hvis 2 studerende skriver sammen, må projektet ikke overstige 112.500 anslag. Hvis 3 studerende skriver sammen, må projektet ikke overstige 150.000 anslag.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    3
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Den studerende skal enten arbejde med en ny problemformulering og/eller en ny virksomhed. Derefter følger en ny mundtlig eksamen.