Viden
Den uddannede har viden om:
• service- og oplevelseserhvervets anvendte brancheterminologi og
branchebegreber samt service- og oplevelseserhvervets anvendelse af
teori og metode i praksis såvel nationalt som internationalt
• og kan forstå virksomhedens muligheder for samarbejde med
samarbejdspartnere og brugere om udvikling af service- og
oplevelsesydelser
• og kan forstå grundlæggende strategiske begreber og værktøjer,
som har indflydelse på servicevirksomhedens valg af strategi og
modeller
• relevante brancher inden for erhvervs- og ferieturisme, hotel,
restaurant og rejseliv samt øvrige service- og oplevelsesbrancher,
deres struktur, udvikling og
organisering samt indbyrdes sammenhæng
• muligheder for internationalisering via samarbejdsrelationer samt
forståelse af
internationaliseringsprocessens påvirkning af servicevirksomheden.
Færdigheder
Den uddannede kan
• vurdere omkostningsforholdene for service- og
oplevelsesvirksomhedens situation med henblik på økonomiske
beregninger og budgettering
• vurdere sammenhængen mellem virksomhedens servicekoncept,
leverancesystem og konkurrence system samt vurdere relevante
udviklingsretninger for virksomheden
• anvende viden om kulturer i forbindelse med salgs- og
forhandlingssituationer samt opstille og formidle praksisnære
løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere nationalt og
internationalt
• opstille og vælge porteføljemodeller til beskrivelse af service-
og oplevelsesvirksomhedens produkter og
• vurdere praktiske ledelsessituationer med henblik på at vælge
hensigtsmæssige løsningsmuligheder.
Kompetencer
Den uddannede kan
• håndtere forskellige nationale og internationale udviklings- og
salgssituationer inden for service- og oplevelseserhvervet
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og
kompetencer om service- og oplevelseserhvervet
• deltage i fagligt og tværfagligt interkulturelt samarbejde på et
operationelt og taktisk niveau, herunder om service- og
oplevelsesvirksomhedens ledelsesmæssige funktioner og
personalemæssige opgaver.