Afsluttende eksamen 23S

2024/2025
Engelsk titel
Final project
Uddannelse
Service- og oplevelsesøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
15
Udd. element
Afsluttende projekt
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4507404CS
  • Indhold og formål
    Læringsmålene for det afsluttende eksamensprojekt er identisk med uddannelsens læringsmål.
  • Forudsætninger for at deltage i faget
    Alle eksaminer skal være bestået for at kunne blive indstillet til den mundtlige eksamen for afsluttende eksamen.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Afsluttende eksamen
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Information om OLA

    I dit moodleflow kan du finde de mere præcise rammer for OLA.
    Ude til højre under ”Min uddannelse” kan du vælge ”OLA overblik”.
    Her kan du se, hvor mange OLA’er der er tilknyttet hver af dine eksaminer på hele uddannelsen. Du kan også læse mere om, hvad der sker, når du ikke har gennemført nok OLA’er.
    Nederst ude til venstre kan du finde en fane med titlen ”portfolio produkter” eller ”OLA”, her kan du se de eksakte datoer for, hvornår OLA finder sted og der henvises til, hvor du finder en nærmere beskrivelse af hver enkelt af OLA’erne.
    OLA’erne er oftest koblet op på undervisningen og er en del af de respektive undervisningsuger.
    • Du skal godkendes i 1 ud af 2 OLA
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Det afsluttende eksamensprojekt kan løses individuelt eller i grupper.

    Det afsluttende eksamensprojekt skal dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling, der tager udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område.

    Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Cphbusiness godkender problemstillingen. Det afsluttende eksamensprojekt skal tillige demonstrere, at den studerende kan begrunde, bearbejde, analysere og vurdere indsamlet information og kan kombinere den indsamlede viden med teori og metoder fra uddannelsens fagelementer.

    Økonomiske betragtninger og elementer skal indgå som en naturlig del af grundlaget for valg af løsning(er). Det forudsættes, at der i det afsluttende eksamensprojekt som udgangspunkt anvendes en høj grad af såvel field- som desk research.

    Emnet for det enkelte projekt formuleres af den studerende i samråd med Cphbusiness og virksomheden, som du ønsker at løse et praksisorienteret problem for. Det er ikke et krav at skrive om praktikvirksomheden. Den studerende kan frit vælge en servicevirksomhed at samarbejde med.

    Cphbusiness tildeler den studerende en vejleder og godkender opgavens emne og den indledende problemformulering.

    Du skal være opmærksom på, at du ikke må tage udgangspunkt i din praktikrapport, da det vil blive betragtet som plagiat af allerede bedømt materiale.
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    45 minutter
    Den mundtlige eksamination består af følgende elementer:

    - 15 minutter – den/de studerendes præsentation

    - 20 minutter – dybdegående/ reflekterende spørgsmål fra eksaminator og censor
     
    - 5 minutter – eksaminator og censor voterer

    - 5 minutter – karaktergivning og feedback til den/de studerende

    For hvert ekstra gruppemedlem bliver der tilføjet 15 minutter til “dybdegående/ reflekterende spørgsmål fra eksaminator og censor”.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Strukturen for det skriftlige projekt
    Projektet skal have følgende indholdsmæssige elementer:

    - Indholdsfortegnelse

    - Indledende afsnit, herunder:
    - Motivation
    - Problemformulering og underspørgsmål
    - Afgrænsning/tolkning
    - Metode, herunder valg af og argumentation for teori fra obligatoriske fag og/eller valgfag
    samt valg af og argumentation for dataindsamlingsmetode(r)

    - Analyse (proces, analyse og evaluering af jeres indsamlede information der giver en viden,
    som kombineres med teorier, modeller og værktøjer fra uddannelsens pensum) Dette er
    hoveddelen i det skriftlige projekt

    - Løsningsforslag

    - Konklusion

    - Bibliografi

    - Bilag (Eksempelvis data)


    Den mundtlige præsentation skal indeholde:
    - En kritisk vinkel på projektet og den underliggende dataindsamling

    - Et forslag til alternative tilgange, eksempelvis en ny teoretisk og/eller praktisk tilgang og/eller ny empirisk data

    Du skal opfatte den mundtlige eksamen som en mulighed for at tilføje værdi til projektet gennem et nyt perspektiv og refleksion over konklusionerne. Derfor skal fokus for den mundtlige præsentation ikke være indholdet af det afsluttende eksamensprojekt, som eksaminator og censor allerede er bekendt med.

    Det forventes, at du igennem den mundtlige præsentation tilføjer nye perspektiver til det afsluttende eksamensprojekt ved at fremlægge enten en ny teoretisk tilgang og/eller ny empirisk data. Du kan understrege projektets nuancer, gøre pointer tydeligere, udvide og/eller diskutere de vigtigste teorier, metoder og værktøjer, data og konklusioner.

    Er I en gruppe, deltager i samtidig til eksamen, men bedømmes enkeltvis. Præsentationstiden skal derfor også fordeles ligeligt mellem gruppens medlemmer.



    Vejledning
    Hver studerende/gruppe får tildelt en vejleder af Cphbusiness.

    Hver studerende/gruppe deltager i:
    - to fælles workshops ifølge en tidsplan, der er fastlagt af din vejleder

    - to vejledningssessioner ifølge en tidsplan, der er fastlagt af din vejleder

    Den første workshop består af:
    - ca. 1 times input fra en vejleder til introduktion, problemformulering, underspørgsmål,
    afgrænsning og valg af teorier, metoder og værktøjer

    - ca. 2 timers gruppearbejde hvor gruppen påbegynder arbejdet med en første aflevering,
    der omhandler elementerne introduktion, problemformulering, underspørgsmål,
    afgrænsning og valg af teorier, metoder og værktøjer. Denne første aflevering skal afleveres
    til vejlederen senest 2 dage efter denne første workshop.

    Til den anden workshop har du mulighed for at få specifik feedback på afleveringen efterfulgt af vejledning om operationalisering, dataindsamling og analyse og delkonklusioner.
    Baseret på den anden workshop, skal du udarbejde en ny aflevering på 3-5 sider, som sendes til vejleder som en dagsorden for første vejledningsmøde.


    Til vejledningssessioner forventes du at komme forberedt. Det betyder, at du på forhånd har noteret, hvad du gerne vil have sparring på, og fremsendt dette dagen før vejledningen.


    Din vejleder godkender din problemformulering på baggrund af deltagelsen i workshops og vejledningen, hvorfor det er vigtigt, at du deltager i disse.
    Formkrav
    Grupper
    Der er mulighed for at danne en selvvalgt gruppe på 2-3 personer.
    Bemærk at det ikke er muligt at ændre en gruppes sammensætning, når den først er dannet.

    Anslag
    Den skriftlige opgave skal være på mellem:

    - Minimum 57.600 og maksimum 67.200 for 1 studerende

    - Minimum 86.400 og maksimum 100.800 for 2 studerende

    - Minimum 100.800 og maksimum 117.600 for 3 studerende

    - Minimum 117.800 og maksimum 134.000 for 4 studerende

    Anslag er inklusive mellemrum og fodnoter.

    Vær opmærksom på at din opgave vil blive afvist, hvis du ikke holder dig indenfor de fastsatte antal anslag.

    Eksamensreglement
    Du skal altid læse eksamensreglementet forud for alle eksaminer. Du finder eksamensreglement på Moodle under ”eksaminer”, hvor du også kan orientere dig om andre forhold vedrørende eksamen.

    Vejledning om opgaveskrivning/plagiat
    Du skal desuden læse Vejledning om opgaveskrivning, hvor du finder retningslinjer for formalia og herunder også information om, hvordan du undgår at lave plagiat. Denne finder du også på Moodle.


    Afleveringsformat
    Vær opmærksom på at hvis I er en gruppe, så skal alle studerende i gruppen skal aflevere projektet individuelt i Wiseflow.

    Du skal aflevere din skriftlige opgave i 2 formater elektronisk i WISEflow:
    1) PDF-format uden bilag
    2) WORD format inkl. bilag. Dette afleveres under ”ekstra materiale”.
    Din forside bliver autogenereret af WISEflow. På forsiden skal du huske at angive det antal anslag, som du har skrevet.

    Til slut skal du huske at klikke på ”hand-in”/”aflever” og bede om at få kvitteringen sendt til din skolemail.
    Vær opmærksom på at din opgave vil blive afvist, hvis du ikke har afleveret i de 2 krævede formater.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den fremragende skriftlige opgave

    Den fremragende opgave har følgende indhold:

    - Forside

    - Indholdsfortegnelse udarbejdet ved brug af Words funktion ”Indholdsfortegnelse”

    - Introduktion (motivation)
    - Den gode introduktion leder tydeligt op til problemformuleringen og er understøttet af
    kilder, som viser, at problemområdet er relevant at arbejde med

    - Problemformulering
    - Som afdækker et interessant og relevant problem/udfordring i virksomheden, og hvor
    besvarelsen af problemformuleringen tilfører en forståelse af, hvordan
    problemet/udfordringen løses
    - Den er velargumenteret og velformuleret
    - En række underspørgsmål som hjælper til at kunne besvare det overordnede problem i
    projektet

    - Afgrænsning/tolkning
    - Anvend eventuelt dette afsnit til at konkretisere opgavens problemfelt

    - Valg af og argumentation for dine valg - de værktøjer og modeller som skal understøtte
    analysen og løsningen af det valgte problem
    - For hvert underspørgsmål skal du argumentere for, hvilke relevante værktøjer og
    modeller, som bedst muligt understøtter besvarelsen af underspørgsmålet
    - Valg af og argumentation for den dataindsamlingsmetode, som skal understøtte analysen
    og løsningen af det valgte problem
    - For hvert underspørgsmål skal du argumentere for, hvilken type primære og sekundære
    data du vil indsamle, hvorfor de skal indsamles, og hvordan du vil indsamle dem

    - Analyse
    - Anvendelse af teorier og redskaber til at behandle, analysere og evaluere indsamlet
    information og data
    - Økonomiske betragtninger og elementer indgår som en naturlig del af grundlaget for valg
    af løsning.
    - Grundig analyse, som fører frem til velbegrundede løsningsforslag og konklusion.

    - Løsningsforslag
    - Her skal du præsentere et løsningsforslag baseret på den foregående analyse.

    - Konklusion på problemformuleringen

    - Bibliografi udarbejdet ved brug af Words funktion ”referencesystem”


    Den fremragende aflevering er desuden:
    - et velstruktureret og sammenhængende projekt

    - et projekt som anvender teorier og modeller fra hele uddannelsen, både den obligatoriske
    del og valgfag

    - et projekt der på logisk vis og ved anvendelse af teorier og modeller fører hen imod
    konklusionen

    - i et flydende og velformuleret sprog


    Bedømmelse
    Eksamen afvikles med ekstern censur og én intern bedømmer.

    Du bliver individuelt bedømt på 7-trinsskalaen ud fra følgende kriterier:
    - evne til at dokumentere forståelse af praksis samt af anvendt teori og metode i relation til
    et praksisorienteret problem

    - evne til at beskrive, analysere og evaluere indsamlet information og kombinere den
    erhvervede viden med teorier og metoder fra uddannelsen

    - evne til at anvende en høj grad af field og desk research som udgangspunkt for
    problemløsningen

    - evne til at inddrage økonomiske overvejelser som en naturlig del af projektet

    - evne til at løse et praksisorienteret problem

    Bedømmelsen foretages som én samlet vurdering af det skriftlige projekt og den mundtlige eksamen. Der indgår således ikke en forud defineret vægtning mellem den skriftlige og den mundtlige del af eksamen.

    Der gives individuel karakterer ved gruppeeksamen.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Hvis du eller gruppen ikke består eksamen, ikke afleverer eller ikke kan komme til den mundtlige eksamen pga. sygdom, så skal du/I deltage i den førstkommende reeksamen. Det kræver, at du/I udarbejder en ny skriftlig opgave baseret på en ny problemformulering. Du/I må gerne tage udgangspunkt i det samme emne, men den nye problemformulering skal adskille sig væsentligt fra den foregående.