Metode

2024/2025
Engelsk titel
Methodology
Uddannelse
Finansøkonom - City
Finansøkonom - Bornholm
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår og Efterår
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Bornholm
Cphbusiness City
Fagkode
4508101CC
Fagområder
Økonomi
  • Indhold og formål
    Det nationale fagelement metode omhandler metode og sammenhæng mellem problemformulering og viden, valg af metode samt resultat. Fagelementet indeholder dataindsamling, dataudvælgelse, analyse og afrapportering samt præsentation heraf.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende:
    • har udviklingsbaseret viden om erhvervets praksis og central anvendt teori og metode inden for metodisk problemløsning, herunder afrapportering
    • kan forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kan forstå erhvervets anvendelse af teori og metode, herunder analysedesign, dataindsamling og dataanalyse.
    Færdigheder
    Den studerende:
    • kan anvende centrale metoder og redskaber inden for metodisk problemløsning samt kan anvende de færdigheder, der knytter sig til erhvervet
    • kan vurdere praksisnære metodiske problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder
    • kan formidle praksisnære metodiske problemstillinger og løsningsmuligheder til kunder, samarbejdspartnere og brugere.
    Kompetencer
    Den studerende:
    • kan håndtere udviklingsorienterede situationer i henhold til metode
    • kan deltage i metodisk fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
    • kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for erhvervets anvendelse af metode.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    • at facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    • at omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    • at understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    • at inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    • at understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    • at der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale lærings-aktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis holdundervisning, case-arbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, virksomhedsbesøg og lignende.
    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.
    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Faget har fælles eksamener
    4508103CC