Organisation og ledelse

2024/2025
Engelsk titel
Organisation and Management
Uddannelse
Finansøkonom - City
Finansøkonom - Bornholm
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Bornholm
Cphbusiness City
Fagkode
4508302CC
Fagområder
Formidling og rådgivning
  • Indhold og formål
    Det lokale fagelement organisation og ledelse har fokus på, at den stu-derende opnår indsigt i baggrunden for en virksomheds organisatoriske opbygning og udøvelse af ledelse. Den studerende bliver i stand til at analysere og vurdere en given virksomhed i et helhedsperspektiv – ikke mindst i relation til forandrin-ger.
    Fagelementer indeholder analyser af en virksomheds organisatoriske opbygning i relation til struktur, processer, kultur og ledelse.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har viden om:
    • De tre hovedperspektiver på organisationen: Struktur, processer og kultur
    • Strategi og dens betydning for organisationen
    • Den strategiske proces og retning
    • Forandringsprocesser i en virksomhed
    • Virksomhedens sociale ansvar
    • Relevante ledelsesteorier og måder at bedrive ledelse på
    • De enkelte medarbejderes motivation, effektivitet og udvikling i jobbet
    • Organisering af arbejdet i teams
    • Selvledelse – forudsætninger og begrænsninger.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Analysere virksomhedens nuværende situation og kommende organisatoriske eller ledelsesmæssige udviklingsbehov
    • Analysere en virksomheds strategiske situation i et organisatorisk perspektiv
    • Inddrage omverdensanalyse og vurdere, hvordan denne påvirker organisationens struktur, kultur og processer herunder ledelsesopgaverne
    • Identificere lederstile og lederens handlinger
    • Identificere organisatoriske udviklingsstrategier og løsningsmodeller for en given erhvervskunde/virksomhed inden for en afgrænset problemstilling.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Agere situationsbestemt i virksomheden under skiftende forhold
    • Vurdere den strategiske situation og behovet for organisatoriske tilpasnin-ger
    • Håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til intern analyse af en erhvervskunde/virksomhed
    • Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
    • Handle ud fra en forandringsparat indstilling i forhold til implementering af udviklingsstrategier og løsningsmodeller for en given erhvervskunde/virk-somhed.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    • at facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    • at omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    • at understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    • at inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    • at understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    • at der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale lærings-aktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis holdundervisning, case-arbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, virksomhedsbesøg og lignende.
    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.
    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Faget har fælles eksamener
    4508103CC