Valgfag Digital markedsføring

2024/2025
Engelsk titel
Digital Marketing
Uddannelse
Finansøkonom - City
Finansøkonom - Bornholm
Finansøkonom - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness City
Fagkode
4508304CC
  • Indhold og formål
    I digital markedsføring får den studerende indsigt i, hvordan den finansielle virksomhed kan markedsføre sig overfor konkrete målgrupper. Der arbejdes praksisnært med teorien gennem den studerendes opstart af en fiktiv virksomhed.

    Digital markedsføring går i dybden med kommunikation og sociale medier, og er en overbygning til obligatorisk markedsføring, hvor fokus primært er på de strategiske analyser.

    Målet er, at den studerende ved afslutning af digital markedsføring har indsigt i, hvordan en virksomhed kan realisere den konkrete del af virksomhedens markedsføringsstrategi, der handler om udarbejdelse samt implementering af kommunikationsplaner på sociale medier (SoMe). Heri indgår viden om, hvorledes man udarbejder og implementerer gode indholdsstrategier i forbindelse med digitale kommunikationskampagner. Den studerende får ligeledes kendskab til SEO og Google adwords.

    Den studerende vil kunne anvende den tillærte teori i forbindelse med virksomhedens markedsføring, og fagligt vurdere og diskutere løsningsforslag. Det kunne f.eks. være når en ejendomsmægler skal beslutte, hvordan man skal kommunikere på Facebook, eller hvad en bank kan gøre for at tiltrække og fastholde unge kunder.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har viden om:
    • Hvilke forudsætninger, der gør sig gældende for serviceprodukter. Herunder viden om virksomhedens serviceparametermix: People, processer og physical evidence
    • Hvorledes virksomheden vælger den rette målgruppe samt indsigt i købsadfærd på SoMe
    • Brandingteori og hvorledes virksomheder kan arbejde med deres brand
    • Kommunikationsplanlægning
    • Forskellen mellem målgrupper og kommunikationsmålgrupper
    • Forskelle i valg af kommunikationskanaler og promotion-mix – herunder SoMe
    • Indholdsstrategier for SoMe
    • Effektmåling
    Færdigheder
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Anvende relevant teori til at analysere og vurdere, hvorledes en finansiel virksomhed kan udarbejde, implementere og måle på en konkret kommunikationskampagne
    • Vurdere valg af rette kommunikationskanaler og promotion mix med udgangspunkt i den konkrete målgruppe
    • Vurdere og anbefale en konkret indholdsstrategi til SoMe
    • Bringe viden om digital købsadfærd ind i konkrete anbefalinger
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Udarbejde konkrete forslag til en kommunikationsplan samt opfølgning på denne, baseret på indsigt i den finansielle virksomheds markedsføringsstrategi og brand.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    • at facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    • at omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    • at understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    • at inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    • at understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    • at der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale lærings-aktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis holdundervisning, case-arbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, virksomhedsbesøg og lignende.
    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.
    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Valgfag Digital markedsføring
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Eksamen er med fysisk fremmøde.

    Individuel mundtlig eksamen baseret på et Facebook- eller Instagram-projekt.

    Til den mundtlige eksamen trækker den studerende et spørgsmål, som den studerende har 40 minutter til at forberede.
    Ects
    5 ECTS
    Varighed
    20 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Eksamen tager udgangspunkt i et Facebook- eller Instagram-projekt. Dette projekt kan enten udarbejdes individuelt eller i grupper.
    Formkrav
    Der skal afleveres en Internet-adresse/Link til Facebook eller Instagram projektet, indsat i et pdf-dokument, i WISEflow for at den studerende kan deltage i den mundtlige eksamen. Er der ikke afleveret et link, kan den studerende ikke deltage i den mundtlige eksamen og bruger et eksamensforsøg.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen for den studerendes præstation.

    Bedømmelseskriterierne er valgfagets læringsmål.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    ultimo 3. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Der er i alt 3 forsøg til at bestå eksamen.

    Bestås ordinær eksamen ikke, tilmeldes den studerende automatisk til reeksamen.
  • Yderligere information
    Mødeliste med information om tidspunkt, sted og lokale offentliggøres på WISEflow: https://europe.wiseflow.net/login/

    I tilfælde af udeblevne studerende fremrykkes eksamen med op til 60 minutter. Studerende skal derfor møde til eksamen senest 60 minutter før eksaminationstidspunktet. De to første studerende skal begge møde ved eksamensstart.

    Den studerende vil modtage en notifikation på sin studiemail, når eksamenen er oprettet i WISE-flow.