Valgfag Forretningsudvikling

2024/2025
Engelsk titel
Business Development
Uddannelse
Finansøkonom - City
Finansøkonom - Bornholm
Finansøkonom - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness City
Fagkode
4508307CC

Faget udbydes ikke Forår 2025

  • Indhold og formål
    At de studerende opnår viden om teoretiske og praktiske synsvinkler, der gør dem i stand til at vurdere en konkret virksomheds strategi – og forretningsplan.
    Derudover opnår de studerende kompetence i selv at udvikle en forretningsmodel og en komplet forretningsplan med tilhørende budget.
    Faget har større fokus på de praktiske perspektiver vedrørende forretningsudvikling end teoretisk dybde for at opnå denne kompetence.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har viden om:
    • Hvordan man designer en innovativ og lønsom forretningsmodel i fremtidens virksomheder– Business Model Generation
    • Hvordan man udarbejder en strategi- og forretningsplan for en virksomhed
    • Hvordan man kan skabe værdi og nye forretningsmuligheder gennem en forbedring eller transformation af virksomhedens organisation og markedsføring
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Indgå i udarbejdelse og vurdering af struktur og indhold af en strategi- og forretningsplan for en finansiel virksomhed
    • Vurdere og indgå i dialog om de markedsrelaterede og de organisatoriske aspekter i en forretningsplan
    • Vurdere sammenhænge mellem forretningsplanens elementer og budgettet
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Selvstændigt designe en bæredygtig og innovativ forretningsmodel for en virksomhed
    • Selvstændigt udarbejde en sammenhængende forretningsplan for en finansiel virksomhed
    • Udvikle virksomheden på baggrund af de strategiske udfordringer den står overfor
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    • at facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    • at omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    • at understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    • at inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    • at understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    • at der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale lærings-aktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis holdundervisning, case-arbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, virksomhedsbesøg og lignende.
    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.
    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Valgfag Forretningsudvikling
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Eksamen er med fysisk fremmøde.

    Individuel 20 minutters mundtlig eksamen.

    Eksamen tager udgangspunkt i en grupperapport.
    Ects
    5 ECTS
    Varighed
    20 minutter
    Eksaminationen varer 20 minutter inkl. votering. De 20 minutters mundtlig eksamen er fordelt således: ca. 8 minutter går til at den studerende præsenterer ét af emnerne i forretningsplanen (gruppemedlemmerne har selv fordelt emnerne mellem sig)
    ca. 7 minutters eksamination i hele forretningsplanen, som gruppen har afleveret – inden for valgfagets læringsmål.

    Herefter votering og tilbagemelding til den studerende med en karakter.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Hver gruppe udarbejder et forslag til emne til deres projekts forretningsplan. Emnet skal godkendes af underviseren.
    4 uger før aflevering af gruppeprojektet, skal hver gruppe have godkendt et emne som ramme til udarbejdelse af en overordnet forretningsplan til gruppeprojektet.
    Formkrav
    Gruppeprojektet må maksimalt fylde 31.500 tegn, hvilket svarer til 15 normalsider.
    Gruppeprojektet skal afleveres elektronisk i WISEflow i pdf-format.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle skriftlige og elektroniske hjælpemidler er tilladt.
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen for den studerendes præstation.

    Bedømmelseskriterierne er valgfagets læringsmål.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Ultimo 3. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Der er i alt 3 forsøg til at bestå eksamen.

    Bestås ordinær eksamen ikke, tilmeldes den studerende automatisk til reeksamen.
  • Yderligere information
    Gruppeprojektet skal udarbejdes i selvvalgte grupper af 3-5 studerende.

    Grupperne kan ikke ændres eller opløses i eksamensperioden, og dermed kan gruppemedlemmer heller ikke ekskluderes af gruppen.

    Hvis du ikke deltager i udarbejdelsen af det skriftlige gruppeprojekt til den ordinære eksamen, kan du ved 2. og 3. eksamensforsøg ikke selv vælge en gruppe. Hvis der ikke er andre studerende i samme situation, skal du udarbejde den skriftlige rapport alene.


    Mødeliste med information om tidspunkt, sted og lokale offentliggøres på WISEflow: https://europe.wiseflow.net/login/

    I tilfælde af udeblevne studerende fremrykkes eksamen med op til 60 minutter. Studerende skal derfor møde til eksamen senest 60 minutter før eksaminationstidspunktet. De to første studerende skal begge møde ved eksamensstart.

    Den studerende vil modtage en notifikation på sin studiemail, når eksamenen er oprettet i WISE-flow.