Brancheretning Ejendomsadministration

2025/2026
Engelsk titel
Property Management
Uddannelse
Finansøkonom - Online - Hillerød
Finansøkonom - Bornholm
Finansøkonom - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår og Efterår
Ects
10
Udd. element
Linjefag
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4508311OA
  • Indhold og formål
    Brancheretningen Ejendomsadministration omhandler teoretisk og praktisk viden om de mange forskelligartede opgaver inden for ejendomsadmini-stration, herunder administration af forskellige ejendomstyper mv. Brancheretningen har fokus på de forskellige typer arbejdsopgaver, en ejendomsadministrator varetager, herunder drift og udvikling af
    forskellige typer af fast ejendom, juridiske og økonomiske problemstillinger i relation til boligområdet, kundeforhold samt kundekontakt.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende:
    • har udviklingsbaseret viden om praksis og central anvendt lovgivning og metode inden for administration af fast ejendom
    • har forståelse for administrators rolle i relation til branchens aktører
    • har forståelse for skatte og regnskabsmæssige forhold vedrørende for-skellige ejendomstyper, herunder også for andelsforeninger mv.
    Færdigheder
    Den studerende:
    • kan anvende centrale metoder, lovgivning samt øvrige redskaber fra erhvervet til at vurdere de forskellige ejendomstyper
    • kan anvende centrale regnskabsmæssige metoder og redskaber inden for erhvervet
    • kan formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til erhvervets kunder, samarbejdspartnere og andre aktører.
    Kompetencer
    Den studerende:
    • kan deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde i forbindelse med administration af forskellige ejendomstyper med en professionel tilgang
    • kan håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til ejendoms-administrationsbranchen
    • kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for ejendomsadministration.
  • Undervisningsform
    Generelt:
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    • at facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    • at omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    • at understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    • at inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    • at understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    • at der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale lærings-aktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis holdundervisning, case-arbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, virksomhedsbesøg og lignende.
    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.
    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Ejendomsadministration
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter OLA´er for at blive indstillet til eksamen. Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af OLA´er findes på holdets Moodle flow.
    • Godkendelse af OLA
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig stedprøve (Online)
    Individuel 4 timers digital skriftlig prøve.

    Ved den digitale skriftlige prøve udleveres opgaven ved prøvens start via WISEflow, den studerende vil sidde hjemmefra og tage prøven.
    Ects
    10 ECTS
    Varighed
    4 timer
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Eksamensopgaven offentliggøres ved eksamens begyndelse i WISEflow.
    Formkrav
    Alle skriftlige og elektroniske hjælpemidler er tilladt.

    Den studerendes eksamensbesvarelse skal være individuel, og det er derfor ikke tilladt at kommunikere med andre om eksamensopgaven i den tid, der er afsat til at besvare eksamensopgaven.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Ved udgangen af 3. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.