Valgfag Projektledelse

2025/2026
Engelsk titel
Project Management
Uddannelse
Finansøkonom - City
Finansøkonom - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness City
Fagkode
4508315CC
  • Indhold og formål
    Projektledelse har fokus på, at den studerende opnår indsigt i projektledelse med fokus på både de ledelsesmæssige, organisatoriske og managementmæssige perspektiver.
    Den studerende bliver i stand til at arbejde med relevante projektledelsesværktøjer, får en forståelse af de ledelses- og managementmæssige udfordringer, der ligger i projektledelse og samspillet mellem projekt og normal organisation samt koblingen til forandringer.

    Faget er både for dig, der gerne vil deltage i udviklingsprojekter i fremtiden. Dig, der kommer til at arbejde i et team med projekttræk eller på sigt bliver en del af forskellige projekter på dit arbejde. Dig, der overvejer at gå ledelsesvejen. Og for dig, der gerne vil styrke dine egne evner til selvledelse, planlægning og eksekvering.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har viden om:
    • Projektplan og projektplanlægning
    • Projekttrekanten og projektstruktur
    • Interessentanalyse
    • Risikoanalyse og risikohåndterings-strategier
    • Milepælsplan, Gantt-diagram og kritisk sti
    • Projekt-kommunikationsplan
    • Ressourcer og tidsestimering
    • Ledelse i og af et projekt
    • Projektkontrakt og ledelse opad
    • Iterative og agile projekter
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Analysere interessenter og risici
    • Estimere ressourcer, tidsplan, belastning og kritisk sti i et projekt
    • Opstille succeskriterier og milepæle
    • Identificere ledelsesmæssige udfordringer i et projekt og foreslå simple ledelsesmæssige tiltag
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Udarbejde et projektforslag inkl. interessentanalyse, ressourceestimat, risikoanalyse, milepælsplan og forslag til projektkommunikations-plan
    • Formidle projektet inkl. dets fordele og ulemper til relevante modtagere
    • Indgå i et projekt som ”projekt-kompetent” projektdeltager
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    • at facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    • at omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    • at understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    • at inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    • at understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    • at der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale lærings-aktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis holdundervisning, case-arbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, virksomhedsbesøg og lignende.
    Undervisningen er tilrettelagt i et eller flere læringsflows per semester.
    Formålet med arbejdsformerne er, at de studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer inden for uddannelsens fagområder, og at den studerende endvidere anvender disse i overensstemmelse med uddannelsens mål for læringsudbytte.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Projektledelse
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Den studerende skal forberede og medbringe en præsentation af et par minutters varighed til den mundtlige eksamen, hvor den studerende præsenterer et pitch med afsæt i det selvvalgte projekt, der er arbejdet med igennem semestret. Efterfølgende eksamination i pensum med afsæt i det præsenterede projekt.
    Ects
    5 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    20 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Bedømmelseskriterierne er opfyldelse af studieordningens læringsmål i faget.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Ved udgangen af 3. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Bestås den ordinære eksamen ikke, tilmeldes den studerende automatisk til reeksamen. Der er i alt 3 forsøg til at bestå eksamen.
  • Yderligere information
    Inden eksamen bør den studerende læse og gøre sig bekendt med eksamensreglementet. Eksamensreglementet er gældende for alle eksaminer, der afvikles på Erhvervsakademi København.

    Mødeliste med information om tidspunkt, sted og lokale offentliggøres på WISEflow: https://europe.wiseflow.net/login/

    I tilfælde af udeblevne studerende fremrykkes eksamen med op til 60 minutter. Studerende skal derfor møde til eksamen senest 60 minutter før eksaminationstidspunktet. De to første studerende skal begge møde ved eksamensstart.

    Den studerende vil modtage en notifikation på sin studiemail, når eksamen er oprettet i WISEflow.