Viden
Den studerende har viden om:
• De tre hovedperspektiver på organisationen: Struktur, processer
og kultur
• Strategi og dens betydning for organisationen
• Den strategiske proces og retning
• Forandringsprocesser i en virksomhed
• Virksomhedens sociale ansvar
• Relevante ledelsesteorier og måder at bedrive ledelse på
• De enkelte medarbejderes motivation, effektivitet og udvikling i
jobbet
• Organisering af arbejdet i teams
• Selvledelse – forudsætninger og begrænsninger.
Færdigheder
Den studerende kan:
• Analysere virksomhedens nuværende situation og kommende
organisatoriske eller ledelsesmæssige udviklingsbehov
• Analysere en virksomheds strategiske situation i et
organisatorisk perspektiv
• Inddrage omverdensanalyse og vurdere, hvordan denne påvirker
organisationens struktur, kultur og processer herunder
ledelsesopgaverne
• Identificere lederstile og lederens handlinger
• Identificere organisatoriske udviklingsstrategier og
løsningsmodeller for en given erhvervskunde/virksomhed inden for en
afgrænset problemstilling.
Kompetencer
Den studerende kan:
• Agere situationsbestemt i virksomheden under skiftende forhold
• Vurdere den strategiske situation og behovet for organisatoriske
tilpasnin-ger
• Håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til intern
analyse af en erhvervskunde/virksomhed
• Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel
tilgang
• Handle ud fra en forandringsparat indstilling i forhold til
implementering af udviklingsstrategier og løsningsmodeller for en
given erhvervskunde/virk-somhed.