Multimedieproduktion 2

2024/2025
Engelsk titel
Multimedia production 2
Uddannelse
Multimediedesigner
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
30
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4509102CL
Fagområder
Brugergrænseflader
Brugeroplevelser
Forretning
Indhold
Teknologi
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med erhvervets anvendte principper for design, programmering og vedligeholdelse af komplekse digitale brugergrænseflader og medieproduktioner.
    Fagelementet fokuserer på at skabe sammenhæng mellem praksisnære problemstillinger og løsninger ved hjælp af teambaseret udvikling, teknologier til programmering, teori og metode til håndtering af komplekse designprocesser, brugercentrerede metoder og teknologier til udvikling af brugeroplevelser, samt data-, teori- og teknologibaseret produktion af indhold. Der fokuseres ydermere på balancen mellem forretningens og brugernes behov, samt erhvervets aktuelle anvendelse af teknologier til lagring og udveksling af data.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:

    Brugergrænseflader
    • forståelse af praksisnære metoder, principper og værktøjer til planlægning og
    estimering af afgrænsede udviklingsopgaver og -processer
    • udviklingsbaseret viden om aktuelle programmeringsparadigmer med relevans for frontend-udvikling i praksis
    • forståelse af erhvervets anvendte teorier, principper og metoder til design af brugergrænseflader

    Brugeroplevelser
    • udviklingsbaseret viden om metoder og værktøjer til brugercentrerede
    designprocesser, der anvendes i erhvervet
    • forståelse af centrale, praksisnære principper, teorier og teknologier til design og udvikling af digitale brugeroplevelser

    Indhold
    • udviklingsbaseret viden om erhvervets anvendelse af værktøjer og data til optimering af digital medieproduktion
    • forståelse af central anvendt teori og metode til planlægning og produktion af udvalgte typer af digitalt indhold

    Forretning
    • forståelse af virksomhedens forretningsmæssige grundlag og multimediedesignerens varetagelse af afgrænsede funktioner i erhvervets praksis
    • udviklingsbaseret viden om betydningen af data og datahåndtering for virksomheden som forretning.
    Færdigheder
    Den studerende kan:

    Brugergrænseflader
    • udvælge og anvende praksisnære udviklingsmetoder og -modeller til styring af team-baserede arbejdsprocesser
    • vurdere praksisnære problemstillinger, håndtere komplekse designprocesser og implementere teoribaserede løsninger
    • udvælge og anvende centrale principper og teknologier til programmering, realisering og vedligeholdelse af komplekse brugergrænseflader
    • vurdere og behandle visuelt materiale til at sikre et konsistent udtryk i grænseflader
    • dokumentere centrale udviklings- og designprocesser og formidle dem til samarbejdspartnere og brugere
    • anvende centrale teknologier og formater til præsentation af data
    • vurdere og anvende erhvervets aktuelle teknologier til lagring, strukturering og udveksling af data.

    Brugeroplevelser
    • vurdere praksisnære problemstillinger samt udvælge og anvende brugercentrerede metoder og værktøjer til kompleks digital medieproduktion
    • udvælge og kombinere centralt anvendte teorier, metoder og teknologier til design, implementering og evaluering af digitale brugeroplevelser
    • formidle og redegøre for løsningsmuligheder til brugere og samarbejdspartnere

    Indhold
    • vurdere og implementere relevante indholds- og udtryksformer i digital medieproduktion
    • vurdere og anvende data, teori og metode til organisering, strukturering og produktion af indhold
    • anvende centrale praksisnære teknologier til håndtering og visning af digitalt indhold
    • evaluere og formidle digital indholdsproduktion til interessenter med faglig indsigt

    Forretning
    • i samarbejde med virksomheder håndtere digital medieproduktion og navigere mellem både forretningsmæssige og brugerbaserede behov

    Teknologi
    • anvende udvalgte teknologier og digitale tendenser med relevans for multimediedesignerens praksis.
    Kompetencer
    Den studerende kan:

    • håndtere kompleks udvikling, produktion og vedligeholdelse af brugergrænseflader, brugeroplevelser og indhold i digital medieproduktion
    • deltage i faglige og tværfaglige teambaserede arbejdsprocesser med en reflekteret tilgang til brugernes og forretningens behov
    • under vejledning tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervets praksis.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    2. semester prøve
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal have opnået minimum 80% af de study points (SP), der er knyttet til semesteret for at blive indstillet til eksamen.

    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelse af study point opgaver findes på holdets Moodle flow.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Ects
    30 ECTS
    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Gruppepræsentation med udgangspunkt i produkt og projektdokumentation (15minutter)
    Individuel eksamination: (20 minutter)
    Votering og meddelelse af karakter (5 minutter)
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Projektet munder ud i et digitalt multimedieprodukt og en projektdokumentation.
    Formkrav
    Projektdokumentationen må have et omfang på maksimalt 10 normalsider. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det maksimale antal side. En normalside er 2.400 tegn, inkl. mellemrum og fodnoter.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    4
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives en samlet karakter for en helhedsvurdering af produkt, rapport, præsentation og individuel eksamination.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Ved udgangen af 2. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Hvis uddannelsen vurderer det hensigtsmæssigt, kan det besluttes at afholde reeksamen som onlineeksamen. Genaflevering af projekt med relevante ændringer og forbedringer.